کد خبر 61714
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴

با وجودي‌كه مسلمانان سومالي به شدت از قحطي و خشكسالي رنج مي‌برند، با اين حال و در اين شرايط سخت در ماه مبارك رمضان روزه مي‌گيرند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، درد و رنج آوارگان سومالي كه خانه و كاشانه و كشور خود را به خاطر خشكسالي و قحطي رها كرده و هم اكنون در اردوگا‌ه‌هايي مستقر هستند كه در مناطق مختلف موگاديشو پايتخت اين كشور برپا شده،‌ در ماه مبارك رمضان بسيار بدتر و دردناك‌تر مي‌شود.

* هيچ غذايي براي افطار نيست

بسياري از آنها با مشكلات بسياري جهت يافتن لقمه‌اي غذا براي افطار مواجه هستند، چون ذخيره مواد غذايي بسياري از اين اردوگاه‌ها به دليل كاهش يا كمي كمك‌هاي ارسال شده توسط سازمان‌هاي بين المللي كمك‌رساني به قحطي‌زدگان سومالي روبه اتمام است.

* مادري كه با پس‌مانده غذا شكم بچه‌هاي خود را سير مي‌كند

"آمنه عبدي " از اردوگاه "سيليجا " كه به همراه چهار فرزندش از منطقه قنسح ديري از استان باي مهاجرت كرده مي‌گويد: او هر روز روزه مي‌گيرد، با اين‌كه مطمئن نيست آيا براي افطار مي‌تواند، غذايي بدست آورد يا خير افزون بر اين‌كه او حتي غذايي براي سير كردن كودكان خود هم نمي‌يابد و اگر برخي از همسايگان پس‌مانده‌هاي غذايشان را به وي نمي‌دادند، آنها حتما از گرسنگي مي‌مردند.

* 2 سال خشكسالي پياپي ما را وادار به مهاجرت كرد

اما "مادي بولي " يكي از آوارگان اردوگاه وابري درباره خشكسالي كه منطقه محل سكونت او درنورديده مي‌گويد: 2 سال پي‌درپي است كه منطقه سكونت ما در استان شبيلي سفلي دچار خشكسالي شده و همين موضوع ما را به ترك اين منطقه واداشته است.

* مشكلات بيشمار اردوگاه‌هاي موگاديشو

وي مي‌افزايد: در اردوگاه‌هاي موگاديشو با مشكلات بسياري مواجه هستيم و اين مشكلات در ماه رمضان چندين برابر شده است، نه تنها غذايي براي افطار پيدا نمي‌كنيم، بلكه حتي براي كودكانمان هم غذايي يافت، نمي‌شود، بسياري از كودكان ما از بيمارهاي مختلف رنج مي‌برند و مادر چادري بي‌سقف زندگي مي‌كنيم.

* نياز مبرم به غذا ، آب ، رختخواب، پتو و لوازم منزل

اما "حبيبه ابراهيم " از اردوگاه هاكابا در جنوب مگاديشو با بيان اين‌كه وضعيت آنها در ماه مبارك رمضان بسيار رو به وخامت گذاشته مي‌گويد: ما نياز مبرمي به غذا و آب و رختخواب و پتو و لوازم منزل داريم و اكنون سه روز است كه آنها غذايي براي خوردن پيدا نكرده‌اند، و تنها خود را با اندك غذايي كه ساكنان نزديك اردوگاه براي آنها جمع‌آوري كرده‌اند، سير نموده‌اند.

* كودكان سومالي از بيماري و گرسنگي مي‌ميرند

وي مي‌افزايد: كودكاني در ميان آوارگان سومالي وجود دارند كه از شدت ضعف و گرسنگي توان كوچكترين و كمترين حركت را ندارند و سرانجام بيماري و گرسنگي آنها را از پاي درمي‌آورد.
حبيبه ابراهيم مي‌گويد: با اين‌كه سازماني براي كمك به خود نمي‌بينيم و اميد به يافتن غذا بسيار كم است، با اين حال روزه مي‌گيريم و به غذاي بسيار اندكي كه در موارد نادر برخي سازمان‌ها به ما مي‌دهند، اكتفا مي‌كنيم.

* آوارگان سومالي در اردوگاه داداب بزرگترين اردوگاه آوارگان جهان

آوارگان سومالي اردوگاه داداب كنيا بزرگترين اردوگاه آوارگان جهان، نيز همراه با ديگر هموطنان خود پس از اين‌كه قحطي و گرسنگي شديد رمقي براي آنها باقي نگذاشته ماه رمضان را روزه مي‌گيرند.

* چند روز است، هيچ‌چيز براي خوردن پيدا نكرده‌ايم

"محمد دوبو سامان " درحالي‌كه تلاش مي‌كند، كودكان خود را كه به شدت گريه مي‌كند،‌ ارام نمايد، مي‌گويد: به دليل قحطي و گرسنگي چند روز است كه هيچ‌چيز براي خوردن پيدا نكرده‌ايم.

* با اين حال به فريضه ماه مبارك عمل مي‌كنيم

و هنگامي كه به او گفته مي‌شود،‌ چرا در اين شرايط روزه مي‌گيريد، مي‌گويد: آن هم يك نوع روزه بود، با اين تفاوت كه روزه بدون اجر و مواجب بود، حداقل با روزه گرفتن در اين‌ماه فريضه خود را ادا و ثوابي كسب مي‌كنيم.

* روزه‌داري اكثر سومالي‌هاي بيمار

با اين‌كه در آيين اسلام گفته شده كه روزه بر افراد بيمار واجب نيست، با اين حال اكثر افراد بيمار اردوگاه كه تواني در بدنشان باقي مانده باشد، روزه مي گيرند.

* چهار سال بدون بارندگي

در واقع ماه رمضان امسال بر مسلمانان شاخ آفريقا بسيار سخت مي‌گذرد و ساكنان اين منطقه مي‌گويند كه اكنون 4 سال است اين منطقه روي باران را به خود نديده است.

* كودكاني كه به ندرت رمضان امسال را مي‌بينند

با فرارسيدن شب از ميان اردوگاه بسيار پر جمعيت داداب دختر بچه‌اي به همراه خانواده‌اش از ميان درختچه‌ها بيرون مي‌آيد، درحالي كه بر روي شانه خود فرش دستبافي حمل مي‌كند كه آياتي از قرآن برروي آن بافته شده است.
اعضاي اين خانواده جزو ده‌ها هزار آواره‌اي هستند كه از سومالي به اردوگاه داداب روي آورده‌اند، اردوگاهي كه ظرفيت پذيرش 270 هزار نفر را دارد، اما هم اكنون بيش از 400 هزار نفر را در خود جاي داده است.
اين دختر بچه جزو معدود كودكان سومالي است كه موفق شده رمضان امسال را ببيند و در نزديكي او پيش از آنكه اذان صبح گفته شود، عبد الرحمن عبدي، پدرش با آردي كه از جيره‌بندي وعده‌هاي غذايي قبلي برايش باقي مانده مي‌خواهد، غذاي ساده‌اي درست كند،‌ اما به نظر نمي‌رسد، آن آرد بتواند او و ده كودكش را سير كند.

* با وجود نبود غذا به استقبال ماه رمضان مي‌رويم

عبدي مي‌گويد، جيره غذايي كه براي خانواده‌اش در نظر گرفته شده،‌ براي دو هفته است،‌ اما آنقدر كم است كه پاسخگوي اين مدت نيست، با اين حال به استقبال ماه مبارك رمضان مي‌رود.

* آرزويمان خواندن نماز در مسجد است

در همان زمان سامان خود را براي خواندن نماز آماده مي‌كرد، او مي‌گويد: كنار خيمه خود نماز مي‌خوانيم، در اين شرايط حتي نمي‌توانيم، خواب خواندن نماز در مسجد را هم ببينيم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس