بسیاری معتقدند که بلیت تئاتر کودک و نوجوان باید ارزان‌تر باشد چون کودکان باید به‌همراه خانواده برای تماشای تئاتر بیایند و گران بودن بلیت، سبب می‌شود خانواده ناچار شود مبلغ گزافی را صرف بلیت کند

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- تئاتر ایرانی همچنان مورد توجه نیست و قیمت بلیت این‌گونه تئاتری از سایر ژانرهای تئاتر بزرگسال ارزان‌تر است.یکی از مسائلی که در حوزه اقتصاد هنر به آن پرداخته می‌شود، بهایی است که مخاطبان برای در اختیار داشتن محصولات هنری باید بپردازند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارائه محصولات هنری، ارائه به‌منظور بهره‌بردن جمعی از محصولات است. به‌عنوان مثال سالن‌های سینما، سالن‌های تئاتر، سالن‌های کنسرت، گالری‌ها و موزه‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.

نابسامانی قیمت بلیط تئاتر در سالن‌های دولتی ادامه دارد؟
تئاتر را همواره هنر زنده می‌نامند چراکه به طور معمول اغلب آثار با تجربه جمعی و به‌صورت زنده اجرا می‌شوند. درنتیجه بهای بلیت این هنر، از یک‌سو می‌تواند در زمینه امکان جذب مخاطب به ما کمک کند و از سویی دیگر می‌تواند به ما نشان دهد که مدیریت کلان تئاتر، به سمت کدام گونه تئاتر تمایل دارد.در زمینه نرخ‌گذاری بلیت تئاتر باید عوامل فراوانی از جمله میزان کیفیت و معروفیت سالن، گونه تئاتر، کیفیت تئاتر و.‌.‌. را در نظر گرفت. در این گزارش بر آن شده‌ایم که دریابیم آیا این مسائل در سالن‌های دولتی ما رعایت می‌شوند یا خیر.قیمت بلیت تئاتر در ایران بسیار متنوع است. در این گزارش به بررسی بهای بلیت تئاتر در سالن‌های مختلف شهر تهران می‌پردازیم.

*تئاترشهر؛ از 12 الی 45 هزار تومان

از مجموعه تئاترشهر به‌عنوان مطرح‌ترین مکان اجرای تئاتر تهران آغاز می‌کنیم. این روزها مجموعه تئاتر شهر با پنج سالن اصلی، سایه، چهارسو، قشقایی و پلاتو اجرا میزبان مخاطبان است که طبیعتا بهای بلیت این سالن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است.

قیمت بلیت‌های سالن اصلی نسبت به سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته است. سال 94، بهای بلیت این سالن، 15 الی 25هزار تومان بود که این مبلغ در سال جدید از بیست الی 45 هزار تومان تعیین شده است.
قیمت بلیت‌های سالن چهارسوی این مجموعه نیز با افزایشی چشمگیر نسبت به سال گذشته مواجه شده است. بهای بلیت این سالن در سال گذشته 15هزار تومان بود که در سال جاری، به 25 هزار تومان رسیده است.

اما سالن سایه هم‌چون سال گذشته با بلیت بیست‌هزار تومانی فعالیت می‌کند. به احتمال با ورود صندلی‌های معروف استرالیایی سالن سایه، بهای بلیت‌های این سالن نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش صبا، تالار قشقایی در سال جاری دوباره افتتاح شد و شاهد تغییر رویه‌ای در شخصیت سالن بودیم. این تالار به پروژه مرکز مطالعات قشقایی تغییر نام داد و آثار پژوهشی در آن اجرا می‌شوند. برای نمایش‌های حاضر در این سالن نیز بلیت بیست‌هزار تومانی در نظر گرفته‌اند.
پلاتو اجرا که بیشتر برای تمرین در اختیار مخاطبان تئاتر قرار می‌گیرد، هر از چندگاهی برنامه‌ای تئاتری را تجربه می‌کند. این پلاتو که سال گذشته با بلیت 12هزار تومانی میزبان نمایش «همتون منو می‌شناسین» اثر سامان ارسطو بود، این روزها با بلیت 15 هزار تومانی میزبان رپرتوار نمایشنامه‌خوانی دومین یادمان محمود استادمحمد است.

*بنیاد رودکی و تالاری که تعطیل است

بنیاد رودکی در سال جاری با دو سالن تالار وحدت و سالن حافظ میزبان مخاطبان تئاتر بود. البته چند روزی است که برج آزادی نیز به این حوزه اضافه شده و پس از مدت‌ها تئاتر در این سالن اجرا می‌شود اما به دلیل مشکلات مالی، تالار فردوسی در سال جدید هیچ اجرایی نداشته است. این تالار که به اجرای اپراتئاتر عروسکی بهروز غریب‌پور اختصاص دارد، به دلیل کمبود بودجه و فراهم نشدن منابع مالی برای تولید تازه گروه تئاتر «آران» در پنج ماه نخست سال 95، تعطیل بوده است.
نابسامانی قیمت بلیط تئاتر در سالن‌های دولتی ادامه دارد؟
سالن حافظ: این سالن که سال گذشته با بلیت‌های 15 الی سی‌هزار تومانی در اختیار مخاطبان قرار داشت، در سال جاری بلیت 25 الی سی هزار تومان را برای مخاطبان در نظر گرفته است. تالار وحدت: هم‌چون سال گذشته، گران‌قیمت‌ترین بلیت، به تالار وحدت اختصاص دارد. قیمت بلیت‌های این سالن نیز از بیست‌ الی 55هزار تومان تعیین شده است که این تغییر قیمت بلیت‌ها به جایگاه تماشاگران بستگی دارد. تالار وحدت از یک سالن اصلی و سه طبقه بالکن تشکیل شده است که این مسئله کاملا منطقی روی قیمت بلیت‌ها تاثیر می‌گذارد.
برج آزادی: برج آزادی در نخستین حضور خود در حوزه تئاتر با نمایش «آپاردی سئلر سارانی» میزبان مخاطبان است. برای این نمایش بلیت سی‌هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

*ایرانشهر افزایش یافت و انتظامی در جا زد

تماشاخانه ایرانشهر که از سال 93 قیمت بلیت دو سالن استاد ناظرزاده کرمانی و استاد سمندریان را 25هزار تومان تعیین کرده بود، در سال جاری کمی مبلغ بلیت‌هایش را بالاتر برده است. بلیت‌های این تماشاخانه از سی الی 45 هزار تومان به فروش می‌رسند که این تفاوت قیمت، به آثار اجرا شده در سالن، تعداد مخاطبان، چهره‌ها و... بستگی دارد.
سالن استاد انتظامی: روزانه سه نمایش در این سالن روی صحنه می‌روند اما قیمت بلیت این سالن، نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است و با همان قیمت 15هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌شود.

*تالار مولوی و برخوردی دوگانه

یکی از اتفاق‌های خوب در سال جاری، فعالیت مستمر تالار مولوی؛ نخصصی‌ترین سالن تئاتر دانشگاهی است. این تالار با برگزاری به‌صورت متوسط دو نمایش در هر دوره، بسیار خوب عمل کرده. برای این تالار، بلیت‌های بیست‌هزار تومانی در نظر گرفته شده است. یکی از نکات عجیب درباره این سالن این است که تنها برخی از سالن‌ها برای دانشجویان بلیت تخفیف‌دار در نظر می‌‌گیرند و این مسئله چندان با رویکرد تالار مولوی به عنوان مامنی برای دانشجویان سنخیت ندارد.

*محراب تغییر را پذیرفت

تالار محراب دو سالن به‌نام‌های اصلی و کوچک را برای اجرای تئاتر دارد. این مجموعه سال گذشته برای هر دو سالن خود بلیت 15هزار تومانی در نظر گرفته بود اما در سال جاری، بلیت نمایش‌های حاضر در سالن کوچک، 15‌هزار تومان تعیین شده است و بلیت نمایش‌های سالن اصلی با قیمت بیست‌هزار تومان ارائه می‌شود.

*خانه نمایش، سه هزار تومان ارزان‌تر شد

هم‌چون سال گذشته، ارزان‌ترین نرخ بلیت تئاتر بزرگسال، به خانه نمایش اداره تئاتر تعلق دارد. بلیت‌های این سالن که سال گذشته، بهای 15‌هزار تومان را نیز تجربه کرده بود، در سال جاری با قیمت 12هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

*سنگلج همچنان فراموش‌شده

تماشاخانه سنگلج که در آن بیشتر نمایش‌های ایرانی اجرا می‌شوند، در سال گذشته با بلیت‌های 12هزار تومانی میزبان مخاطبان بود اما امسال با تغییری ناگهانی از 10هزار و پانصد تا 17 هزار تومان بلیت‌فروشی این سالن است.

*همگی منتظریم

وقتی به بهای بلیت تئاتر در سالن‌های دولتی تهران دقت می‌کنیم، درمی‌یابیم که برخلاف بسیاری از شعارها، تئاتر ایرانی یا همان آیینی‌سنتی، اصولا از سوی مدیران جذاب تشخیص داده نمی‌شود چراکه بلیت سالن‌های تئاتری که مختص این گونه تئاتر هستند، بسیار ارزان‌تر از معمولی‌ترین سالن تئاتر هستند. به‌عنوان مثال بلیت تئاتر در سالن‌های سنگلج و خانه نمایش اداره تئاتر که به تئاتر ایرانی اختصاص دارند، در بسیاری از موارد از سالن استاد انتظامی بسیار کمتر است. نکته دیگری که در زمینه سالن‌های تئاتر باید به آن توجه شود این است که سالن‌های دولتی هم‌چون خانه نمایش، اصولا مورد توجه نیستند. نه‌تنها برای آنها تبلیغی انجام نمی‌شود بلکه حتی نسبت به تعمیرات این سالن نیز اقدام درستی صورت نمی‌گیرد.

گویی همگان از جمله مسئولان منتظر هستیم اداره تئاتر سابق خود به خود و بدون هیچ‌گونه حمایتی احیا شود و تا آن زمان اصولا امکان مهمی به نام اداره تئاتر و خانه نمایش آن را نادیده گرفته‌ایم. شاید مسئولان تئاتر ما تصور کرده‌اند، تعداد سالن‌های تئاتر در ایران به‌قدری زیاد است که حذف شدن یکی از آنها اتفاق مهمی نیست!

نابسامانی قیمت بلیط تئاتر در سالن‌های دولتی ادامه دارد؟

*تورم بر تئاتر کودک تاثیر نداشته است!


تئاتر کودک در تهران سه سالن تخصصی دارد: سالن بوستان و وزرا که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و تالار هنر البته تالار وزرا مدتی است که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بلیت هشت‌هزار تومانی به سالن بوستان اختصاص دارد، تالار هنر برای تئاترهای خود بلیت 10 الی 14 هزار تومانی در نظر گرفته است که البته بیشتر این بلیت‌ها با تخفیف و قیمت هفت‌هزار تومان ارائه می‌شوند! همچنین بلیت تئاتر کودک نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

جالب‌ترین بخش این قیمت‌گذاری، به فرهنگسراها مربوط است. در برخی از فرهنگسراها، تئاتر کودک اجرا می‌شود. زمانی‌که تئاتر کودک در فرهنگسرا اجرا می‌شود، بهای بلیت‌ها رقمی میان 10 الی 15 هزار تومان است اما به محض این‌که نمایش بزرگسال در این سالن‌ها روی صحنه می‌روند، بهای بلیت‌ها از 12 الی 25 هزار تومان تعیین می‌شود!

بسیاری معتقدند که بلیت تئاتر کودک و نوجوان باید ارزان‌تر باشد چون کودکان باید به‌همراه خانواده برای تماشای تئاتر بیایند و گران بودن بلیت، سبب می‌شود خانواده ناچار شود مبلغ گزافی را صرف بلیت کند اما نکته این‌جاست که حتی بلیت فیلم‌های سینمایی که هنر زنده محسوب نمی‌شوند و بسیاری از مشکلات و هزینه‌های این تئاتر را ندارد، 10 هزار تومان است. چرا باید حاصل دست‌رنج یک گروه که برای کار کودک هزینه‌های گزافی را نیز متحمل می‌شوند پرداخت نشود.

دلسوزی مسئولان برای مخاطبان تئاتر کودک بسیار جای تقدیر و تشکر دارد اما در کنار این، باید کمی هم دلسوزی مسئولان شامل حال اهالی تئاتر شود و حداقل برای این هنرمندان، کمک هزینه‌هایی در نظر گرفته شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس