وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه با ایران درباره تمامیت ارضی سوریه همفکریم،‌گفت: علی‌رغم اختلافات به گفت‌گوی خودمان ادامه دادیم و بر این باوریم ایران می‌تواند نقش مثبتی در برقراری آتش بس پایدار در سوریه ایفا کند.

به گزارش مشرق، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دقایقی قبل در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در آنکارا با بیان اینکه به دنبال رفع موانع تجاری در مناسبات دوجانبه هستیم، گفت: حجم تجارت ما کاهش یافته ولی هدف 30 میلیارد دلاری را در دستور کار داریم و باید موانع را بر سر راه روابط تجاری رفع کنیم.

وی به علاقه و توجه ویژه سرمایه‌گذاران دو کشور برای سرمایه‌گذاری در کشور مقابل اشاره کرد و گفت: ما علاقه‌مندیم به آنها کمک کنیم و حجم مناسبات را بالا ببریم.

چاووش اوغلو همچنین گفت که با ظریف درباره مناسبات منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه و انرژی گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه ترکیه عنوان کرد: می‌خواهیم گاز طبیعی بیشتری از ایران بخریم و درباره قیمت گفتیم این موضوع را نباید به هیأت داوری بین‌المللی موکول کنیم و می‌توانیم به صورت دوجانبه حل کنیم. علاقه‌مندیم گاز ایران را از طریق ترکیه به اروپا منتقل کنیم. این را در سطح دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم.

وی خاطرنشان کرد: درباره توریسم صحبت کردیم و از اینکه ایرانیان برای گذراندن تعطیلات به ترکیه می‌آیند خوشحالیم و می‌خواهیم پذیرای تعداد بیشتری ایرانی در ترکیه باشیم.

چاووش اوغلو افوزد: درباره سوریه رایزنی کردیم و با همکاری نزدیک و دوجانبه بیشتری این موضوعات را بررسی می‌کنیم. درباره تمامیت ارضی سوریه و اتحاد سوریه همفکر هستیم. تا به امروز برخی اختلافات را داشتیم، ولی علی‌رغم اختلافات به گفت‌گوی خودمان ادامه دادیم و بر این باوریم ایران می‌تواند نقش مثبتی در برقراری آتش بس پایدار در سوریه ایفا کند.

وی ادامه داد: امنیت در ایران را امنیت در ترکیه ارزیابی می‌کنیم و مطمئنیم ایران نیز بر این باور است.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: پژاک و پ‌ک‌ک، شاخه‌های مختلف یک سازمان تروریستی واحد هستند و تفاوتی با هم ندارند و امنیت منطقه و به ویژه امنیت ایران و ترکیه را تهدید می‌کنند.

وی بر مبارزه مشترک با داعش، النصره و گروه‌های تروریستی در منطقه تأکید کرد و افزود: بر مبارزه مشترک با این گروه‌ها تأکید کردیم و بر همکاری‌های خود برای صلح پایدار در سوریه خواهیم افزود و این همکاری‌ها ر تقویت خواهیم کرد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به دیدار ظریف با رجب طیب اردوغان عنوان کرد: بعد از آن به مجلس ملی ترکیه خواهیم رفت که در اقدام به کودتا مورد حمله قرا گرفت. آقای ظریف می‌خواهد از این مجلس بازدید کند.

وی از دولت و ملت ایران به خاطر حمایت از ملت و دولت ترکیه در کودتای اخیر قدردانی کرد.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس