کد خبر 615072
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۷

اگرچه با اعدام شهرام امیری که به جرم فروش اطلاعات سری نظام به آمریکایی‌ها دستگیر شده بود، پرونده وی برای همیشه بسته شد اما با توجه به تلاش‌ سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، این احتمال که عناصر نفوذی در بخش‌های تاثیرگذار هسته‌ای و دفاعی به تبادل اطلاعات و جاسوسی علیه کشور می‌پردازند، دور از ذهن نیست.

به گزارش مشرق، وطن امروز نوشت: فیلیپ جرالدی، مامور سابق مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ادعا کرد علاوه بر شهرام امیری، افراد دیگری هستند که تصمیم مشابهی می‌گیرند اما کسی از آن مطلع نمی‌شود، من مطمئن هستم که این فهرستی طولانی می‌تواند باشد و تعدادی از دانشمندان، مهندسان و حتی مقامات نظامی ایران که از برنامه هسته‌ای خبر دارند برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، عربستان و ترکیه کار می‌کنند. این افراد به بیرون سفر می‌کنند و دستگاه‌های اطلاعاتی همیشه برای بهره‌برداری آماده هستند. 
 
وی در ادامه به بیان جزئیاتی از چگونگی حضور امیری در آمریکا پرداخت. وی تصریح کرد: شهرام امیری وقتی برای عمره به عربستان رفته بود به میل خودش با ماموران سازمان اطلاعات عربستان و آمریکا تماس گرفت و به هیچ وجه ربوده نشده بود.
 
وی پیش‌تر در سال ۲۰۱۰ هم درباره ماجرای امیری صحبت کرده و گفته بود با ماموران سیا که در این پرونده درگیر هستند در تماس بوده است.
 
او با بیان اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان و آمریکا امکان سفر امیری به آمریکا را فراهم کردند و اینکه او ربوده شده «داستانی تخیلی» بوده است، اذعان داشت: امیری داوطلبانه و به میل خودش به آمریکا اطلاعات داد اما اینکه چقدر این اطلاعات صحت داشتند معلوم نیست.
 
مامور سابق سیا تلویحا به دلیل بازگشت امیری به ایران اشاره کرده است. مامور سابق سیا افزود: برای دستگاه‌های اطلاعاتی اینکه کسانی داوطلبانه اطلاعاتی در اختیار سازمان‌های امنیتی کشور دیگری بگذارند و حتی به این کشورها سفر کنند و بعدا به دلایلی از جمله به خاطر خانواده تغییر عقیده بدهند، اتفاقی غیرعادی نیست و من فکر می‌کنم آقای امیری هم بعد از اینکه به آمریکا آمد تغییر عقیده داد.
 
جرالدی درباره انتشار خبر پرداخت 5 میلیون دلار از طرف آمریکا به شهرام امیری گفت: سیا خبر پرداخت 5 میلیون دلار به امیری را به خبرگزاری آسوشیتدپرس درز داد. این مبلغ برای کسی که اطلاعات کمی داشت پول زیادی بود. وی افزود: شاید سیا خیلی جدی با قضیه برخورد کرده بود و من فکر می‌کنم سیا قصد داشت از امیری استفاده کند تا دانشمندان هسته‌ای ایران را که به ترکیه یا دوبی سفر می‌کنند، برای رفتن به آمریکا ترغیب کند.
 
وی خاطرنشان کرد: آقای امیری به دولت آمریکا اطلاعات داده بود و برای همه روشن است که این کار تخلف بزرگی است و مجازات سنگینی دارد.
 
پس از تایید خبر اعدام شهرام امیری، رسانه‌های غربی اطلاعات جدیدی از نقش این جاسوس ایرانی ارائه کردند. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در این‌باره منتشر شده، از زبان یک مامور سابق سازمان سیا است.
 
براساس این گزارش، روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی از همکاری شهرام امیری با سازمان جاسوسی آمریکا پیش از خروج از ایران خبر داد. به روایت این روزنامه، سازمان جاسوسی آمریکا در سال 2009 احساس کرد ممکن است جاسوسی‌های شهرام امیری توسط ایران کشف شود به همین خاطر وی را از کشور خارج کرد.
 
نیویورک‌تایمز می‌نویسد: سال 2009، ظاهرا سیا تشخیص داده بود احتمال شناسایی وی زیاد است و پیشنهاد داد او را از کشور خارج کند. سازمان به وی وعده 5 میلیون دلار پول و یک هویت جدید را داد. آقای امیری معتقد بود همسرش هرگز ایران را ترک نخواهد کرد و تصمیم گرفت به تنهایی و بدون پسرش برود.
 
نیویورک‌تایمز در ادامه می‌گوید: «پس از اینکه وی در واشنگتن مورد مصاحبه قرار گرفت، در نزدیک توسان و تحت برنامه بازاسکان ملی سیا مستقر شد، این برنامه از جاسوسان خارجی حفاظت می‌کند.
 
این روزنامه در سال 2010 نیز در مقاله‌ای با عنوان «آمریکا می‌گوید دانشمند ایرانی پیش از ترک کشور به سیا کمک می‌کرد» نوشته بود: «دانشمند ایرانی که مقامات آمریکایی می‌گویند به آمریکا فرار کرده بود‌ و روز پنجشنبه گذشته به تهران بازگشت،‌ به مدت چندین سال جاسوس سازمان سیا در داخل ایران بوده و درباره برنامه هسته‌ای این کشور اطلاعات تهیه می‌کرد.
 
یک مقام [آمریکایی] تایید کرد شهرام امیری جزئیاتی درباره اینکه چگونه یک دانشگاه در تهران [دانشگاه مالک اشتر] تبدیل به مقر فرماندهی مخفی تلاش‌های هسته‌ای کشور شده، به افسران اطلاعاتی آمریکا ارائه کرد. وی زمانی که هنوز در ایران بود یکی از منابع گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه تسلیحاتی ادعایی ایران بود که سال 2007 منتشر شد.
 
مقامات آمریکایی می‌گویند امیری برای چندین سال اطلاعاتی دست اول و مهم درباره زوایای پنهان برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرده بود. همین اطلاعات نیز باعث شد گزارش سال 2007 سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به واقعیت نزدیک‌تر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • علي ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    انقلاب چه فرزندان با افتخاري پرورش داده،خخخ
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      0 0
      فرزندانی که خیانت بر علیه کشور را بر نمی‌تابد بیشعور
  • پريسا ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    لطفا مواظب باشيد اين حرفها را براي إيجاد شك و ترديد و بي اعتماد كردن ايراني ها به يكديگر هم ميتواند زده باشد مثلا گفته در ميان سپاه يا نيروهاي مسلح و دانشمندان ايران ما جاسوس داريم اين ميتواند از حقه بازي انها باشد تا ديگر همه بهم مشكوك شوند و همه چيز حالت بد بيني بخود بگيرد و هيچ كار مملكت به جلو نرود ، اين روش شناخته شده انها است هست حتي در داخل خود امريكا مثلا در گروههاي فعال در بسياري مسائل نه تنها جاسوس ميگذارند بلكه بيشترين موفقيت ها انها زماني داشته اند كه اين افراد همه بهم مشكوك ميشدند و هر كسي فكر ميكرد ان ديگري ممكن است جاسوس و نفوذي باشد و همين اغاز پايان كار انها ميشد و در اثر اين بي اعتمادي اين گروهها از هم متلاشي شدند و مثلا در جنبش سياهان اين كار را كردند و موفق شدند در بين گروه هاي كوكلاس كلن به همين طريق انها را تارومار كردند ،حتما بايد مراقب بود و حواص همه بايد جمع باشد تا نفوذي وارد نشود ولي اين نبايد موجب ببيني افراد شود ، اينها بسيار حقه باز هستند و اين مردتيكه بي جهت نيامده اين حرف بزند معمولا اگر جاسوس دارند انرا إعلام نميكنند با دانستن روش كار اينها من اطمينان دارم اين مردك اين حرف را براي ضربه زدن به ما گفته است چيز بدتر و نابود كننده تر از اينكه هر كس فكر كند ان همكارش جاسوس و ان ديگري هم به همين شكل شيرازه همه چيز فرو مي ريزد ، حالا كه ان خائن و وطن فروش به درك واصل شده أمده و إعلام ميكند كه او جاسوس انها بوده تمنا دارم اين را بهش توجه كنيد اينها حقه باز تر از أني هستند كه ما بتوانيم تصور كنيم ، پاينده ايران سرفراز
  • رضا بر*** ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    الکی جو نده ... معلومه هنوز شناختی از نَفس آدمیزاد نداری
  • راد ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    یعنی ما نمیدونیم ایران مسئولای نفوذی توش هستند.... یعنی ما خبر نداریم وقتی رهبر میگن نفوذ در جاها تصمیم ساز و تصمیم گیر یهنی چی؟ یعنی خودمونو بزنیم به اون راه؟ خب هستند شما تاثیرشو تو این دو سه ساله تو معیشت مردم ببینید! هستن نباید هشیار باشن مسئولان پاک!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس