مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر گفت: متاسفانه در دولت آقای روحانی بیشترین شکایت از رسانه‌ها از سوی دولت انجام شد.

به گزارش مشرق، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر و فعال سیاسی اصولگرا در مناظره با سعید لیلاز که عصر امروز در تالار امام خمینی دانشکده علوم‌پزشکی شهید بهشتی با موضوع آزاد اندیشی برگزار شد، درباره تعریف آزاداندیشی و ویژگی‌های نقد گفت: در عالم رسانه نقد به 2 دسته تقسیم می‌شود. یکی نقد رسانه و دیگری نقد رسانه‌ای است. نقد رسانه باید جوشیده از درون رسانه باشد و نقد رسانه‌ای خارج از حوزه رسانه با اهداف منفعت‌طلبانه است. طبیعتاً نقد رسانه‌ای، نقد تکمیلی نیست بلکه نقد توجیهی است. در نقد رسانه‌ای شما می‌توانید کارکرد رسانه‌ای و تعلق رسانه به حزب خاص را بفهمید.

وی افزود: آنچه در بحث نقد رسانه‌ای مطرح است نگاهی است که صرفاً متوجه یک جماعتی یا در دسته‌ای که دارای منافع خاصی هستند، می‌باشد. 

سلیمی‌نمین درباره کارکرد نقد رسانه‌ای گفت: آفات نقد رسانه‌ای آفات متعددی دارد که کار تشخیص را برای جامعه دشوار می‌کند. در دهه اول کار رسانه بعد از انقلاب رسانه‌های ما کارکرد نقد رسانه داشتند. اما بعدها با رویکرد کانون‌های قدرت به عنوان ابزار موثر کار رسانه‌ای را جهت دادند. 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر درباره آزادی رسانه‌ها گفت: اگر به رسانه‌ها قیدی نزنیم به هر حال به گروه‌های رسانه‌ای غیر متعارف قید جناحی زده‌ایم. که با صحبت‌های آقای لیلاز که می‌فرمایند اگر به رسانه‌ها قید بزنیم استبداد ایجاد می‌شود، تناقض دارد. 

وی در ادامه افزود: بعضی از جریانات سیاسی زیرکانه عمل می‌کنند و نمی‌گذارند اطلاعات برای مردم تبدیل به آگاهی شود. متاسفانه دولت آقای روحانی پس از 3 سال هنوز مسائل را به گذشته نسبت می‌دهد. این که ما مسائل را به گذشته نسبت می‌دهیم باید یک سقفی داشته باشد.

سلیمی‌نمین افزود: دولت بعد از شش ماه باید آگاهی‌های لازم را از دولت گذشته به مردم بدهد و پس از شش ماه پرونده خودش را باز بکند و این یک مشکل است که دولت ما پس از 3 سال دولت گذشته را مسئول نابسامانی‌های کشور می‌داند و می‌گوید از فلان طریق دولت گذشته قانون را دور زده است. حال یک عزیزی از اصلاح‌طلبان گفته بود که 10 سال طول می‌کشد تا ما خرابی‌های دولت گذشته را جبران کنیم. 

مدیرمسئول سابق کیهان هوایی درباره لزوم نقد منصفانه توسط هیئت دولت و رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور محترم و هیئت دولت باید منصفانه نقد کنند، اما این مسئله در صحبت‌ تلویزیونی رئیس جمهور با مردم دیده نشد. به عنوان مثال آقای رئیس جمهور یک نهاد فعال را منفعت‌طلبانه خواند که این غیر منصفانه است. 

وی درباره پدیده حقوق‌های نجومی، خاطر نشان کرد: اگر دولت کنونی می‌خواست با این پدیده مبارزه کند باید در شش ماه اول دولت ساز و کارهای مبارزه با این پدیده را ترتیب می‌داد. اما وقتی نمی‌خواهد جلو این مسئله را بگیرد تنها ژست مخالفت با دولت گذشته را می‌گیرد. 

سلیمی‌نمین درباره تحمل مخالف و این که نقد رسانه‌ها را باید پذیرفت گفت: متاسفانه در دولت آقای روحانی بیشترین شکایت از رسانه‌ها از سوی دولت شد و این مسئله با شعارهای انتخاباتی آقای روحانی که می‌گفتند دولت هیچگاه در مقام شکایت بر نمی‌خیزد متناقض است گرچه ممکن است برخی انتقادها غیر منصفانه بوده باشد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر درباره ملاک‌های نقد سازنده تصریح کرد: نقد سازنده ملاک‌های فراوانی دارد هر رویکردی و نقدی که اصلاح گرانه و خالی از منافع گروهی و باندی باشد منصفانه است ولو این که اشتباه باشد و اطلاعات لازم را به مخاطب ندهد. 

وی با اشاره به تملق‌گویی‌های این روزهای دولت مردان گفت: متاسفانه دولت وقتی دید از این که دولت قبل را محکوم می‌کند بهره‌ای نمی‌برد به تملق‌گویی روی آورده است تا جایی که معاون اول رئیس جمهور گفت: این دولت مظلوم‌ترین دولت تاریخ بعد از انقلاب است. 

سلیمی‌نمین در پایان درباره برخی اعتراض‌ها به قوه‌ قضائیه نیز گفت: چرا وقتی آقای مهدی هاشمی رشوه گرفته و خطای آن مشخص است، شما از خطا کار حمایت می‌کنید، اما در مورد محاکمه معاون اول دولت قبل سکوت می‌کنید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    بدون روحانی، سرنوشت «ونزوئلا» در انتظارمان بود حمیدرضا جلایی‌پور: خوشبختانه دولت روحانی اجازه نداد سرنوشت معیشتی مردم به سرنوشت ونزوئلا ختم شود. الان ماشینی که نان بین مردم در ونزوئلا توزیع می‌کند، را باید ارتش اسکورت کند. در غیر این صورت مردم ممکن است با هم درگیر شوند. آقای روحانی از ونزوئلایی شدن معیشت مردم به طور قاطعانه جلوگیری کرده است.
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    هر رویکردی و نقدی که اصلاح گرانه و خالی از منافع گروهی و باندی باشد منصفانه است
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    اینها زیرکانه عمل می‌کنند و شما خوابید
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    خرابی‌های دولت گذشته چه بود؟؟ خوب بگویید دیگر؟؟ فقط قیمت دلار به خاطر تحریم یا آن نقل دروغ و خنده دار 800 میلیارد دلار
  • عباس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    اقای کیارستی عزیز شما به کار هنری خودت مشغول باشد در سیاست دخالت نکن عباس جان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس