وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از در دستور کار قرار گرفتن طرح اشتراک نیم بهای مطبوعات و نشریه خبر داد.

به گزارش مشرق، علی جنتی به مناسبت روز خبرنگار گفت: طرح اشتراک نیم بهای مطبوعات و روزنامه ها که 50 درصد از بهای اشتراک نشریات توسط وزارت ارشاد پرداخت می‌شود کمک قابل توجهی به مطبوعات می‌کند.

وزیر ارشاد با اشاره به برخی از رسالت ها و رعایت برخی مشخصات خبرنگاری افزود: برخی ویژگی ها جز اصول اصلی خبرنگاران است و باید رعایت شود؛ صداقت، امانت‌داری، دقت و سرعت در انتشار، حرفه‌ای و بی‌طرفانه بودن، امیدبخشی و آگاهی بخشی از جمله مهمترین ویژگی های این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه آرامش‌بخشی از دیگر اصول اولیه کاری خبرنگاران است گفت: دوری از انتشار اخبار کذب از اصول اصلی هر رسانه‌ای محسوب می‌شود که متأسفانه گاهی برخی از رسانه‌های ما این رسالت مهم را فراموش کرده‌اند. 

جنتی افزود: گاهی دیده می‌شود که برخی اخبار و مقالات رسانه‌ها عموماً در جهت تخریب و تحقیر دیگران است و متأسفانه اغلب حاوی مطالب کذب هستند؛ گاهی حتی دیده می‌شود که شایعات پراکنده‌شده در سطح جامعه در مطبوعات منتشر می‌شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه امروز برخی از رسانه‌های ما دچار بی‌اخلاقی شده‌اند تاکید کرد: باید تلاش کنیم که از این بی‌اخلاقی‌ها دوری کنیم و به سمت انتشار ارزش‌ها و فضائل اخلاقی برویم، فعالان در رسانه، نخبگان و پیشگامان جامعه هستند و علاوه بر اینکه باید خودشان در عرصه اخلاق پیشرو باشند، باید بتوانند دیگران را نیز به این امر دعوت کنند. 

جنتی با اشاره به سایر اصول خبرنگاری گفت: به عنوان مثال گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی یکی از این اصول مهمی است که رسانه‌ها باید بتوانند در راستای گفتمان سازی آن تلاش کنند.

وی افزود: هر رسانه‌ای باید در جهت ارتقاء اندیشه خود، ارتقاء و تکیه بر صادرات داخلی، حمایت از کارآفرینی، ایجاد انگیزه‌های کاری، ارائه الگوی مصرف درست و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی تلاش کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های دانش‌بنیان رسانه‌ها گفت: تلاش در راستای آگاهی‌بخشی و انتشار اخبار دانش بنیان از دیگر ویژگی‌های مهم رسانه‌های ماست که با توجه به رشد و توسعه جامعه امروز، رسانه‌ها باید بتوانند در راستای اجرای آن تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: کارهایی نیز در چند سال اخیر و به ویژه سال گذشته در راستای رفع موانع قانونی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه همانند ایجاد امنیت شغلی صورت گرفته است، در همین راستا لایحه‌هایی همچون «نظام جامع رسانه‌های همگانی» که به اصلاح قانون مطبوعات برمی‌گردد و لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» برای دولت فرستاده شده است که پس از تصویب، به مجلس شورای اسلامی فرستاده می‌شود؛ لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» رابطه میان خبرنگاران با دولت، صاحبان رسانه و خود خبرنگاران را تبیین می‌کند و وظایف هیئت نظارت بر مطبوعات بر عهده خود صنف گذاشته می‌شود.

جنتی یکی از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره را تکیه و اعتماد به تشکل‌های صنفی و واگذاری امور به خود تشکل‌ها دانست و گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید تا به امروز در طول 32 ماه همه فعالیت‌هایی که در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها انجام شده است با مشارکت خود اصحاب رسانه‌ها صورت گرفته و این سیاستی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت همچنان آن را دنبال می‌کند.

وی افزود: در همین راستا از برخی از اهالی رسانه درخواست کردیم تا درباره این آیین‌نامه‌ها اظهار نظر کنند و آیین‌نامه‌ها بر روی سایت قرار دادیم تا اگر هر یک از اهالی رسانه در این باره نظراتی دارند ارائه کنند.

وزیر ارشاد با اشاره به آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مطبوعات گفت: با توجه به تغییراتی که با ظهور و حضور شبکه‌های اجتماعی در فضای رسانه‌ای امروز به وجود آمده است اصلاحاتی انجام و برای دولت فرستاده شده است و 18 قانون آن تصویب شده است.

وی در ادامه با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات افزود: سال 88 این قانون تصویب شده ولی تا سال 93 آیین‌نامه اجرایی آن نوشته و اجرا نشده بود؛ این قانون یکی از مترقی‌ترین قانون‌های کشور است که در حال اجراست و تمام دستگاه‌ها و نهادهای کشوری و حتی برخی از نهادهای خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند موظف‌ به انتشار شفاف اطلاعات‌ خود روی پرتال شان هستند.

جنتی کمک به شفاف‌سازی اطلاعات،‌ امکان دسترسی عموم به اطلاعات نهادهای مختلف و رعایت حقوق شهروندی را از جمله نتایج مثبت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برشمرد و گفت: این قانون برای همه شهروندان و به ویژه برای خبرنگاران بسیار مفید است؛ چرا که برای خبرنگاران که معمولاً برای دسترسی به اطلاعات با مشکلاتی مواجه هستند، تسهیلاتی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به شفاف‌سازی اطلاعات از طریق ارائه اطلاعات بر روی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از این موارد پرداخت یارانه‌ها به رسانه‌هاست که قانونمند شده و ضوابط آن بر روی سایت قرار گرفته است که در این صورت تمامی اهالی رسانه متوجه می‌شوند که هر رسانه‌ای در چه سالی چه مقدار یارانه دریافت کرده است، این نیز در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

جنتی در پایان سخنان خود گفت: در موضوع صدور مجوزهای مختلف اطلاعات کاملاً شفاف بر روی سایت قرار گرفته است و یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که بر اساس ضوابط برای اعطای مجوزها عمل کرده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس