اوباما در سخنرانی خود از کاهش سطح جرائم خشن نسبت به دهه‌های گذشته می‌گوید اما ترامپ آمار دیگری را ارائه داده است. واقعیت چیست؟

سرویس جهان مشرق- برادران کُچ،‌ چارلز و دیوید که صاحب یکی از بزرگترین صنایع خصوصی ایالات متحده بوده و در تأسیس سازمان‌های سیاسی نیز دستی دارند، اخیراً در همایش خود پیرامون اصلاحات در حوزه جرائم و مقابله پلیسی-قضایی با آن با اوباما همزبان شده‌اند که کاهش سطح جرائم در ایالات متحده نسبت به دهه‌های گذشته بی‌سابقه است.
 
 
واقعیت چیست؟ مردم آمریکا در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی به حرف دانلد اعتماد کنند یا باراک؟ 
 
این دقیقاً خلاف ادعایی است که دانلد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهی که نوامبر آتی روی ترازو خواهد رفت، در بسیاری از سخنرانی‌های خود مطرح کرده و حتی خلاف نظرسنجی‌ مؤسسه گالوپ در آوریل گذشته است که نشان می‌دهد نگرانی مردم از جنایات در بالاترین حد خود طی 15 سال گذشته است: 53%.
 
مارک هولدن مشاور سیاسی برادران کُچ در این باره می‌گوید:«من فکر نمی‌کنم داده‌ها چنین چیزی را نشان دهد. ممکن است در برخی موضوعات، موارد خاصی بین شهرها باشد اما در کل، امن‌تر شده‌ایم و این چیزی است که آمار می‌گوید». اوباما نیز در همایش انتخاباتی دموکرات‌ها ماه پیش گفت:«جرائم در پایین‌ترین حد خود نسبت به چند دهه گذشته است».
 
 
داستان از این قرار است که هر دو درست می‌گویند. اوباما و حامیانش به آمارهایی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد جرم و جنایت در ایالات متحده از 1960 تا 1991 میلادی روبه افزایش بوده است اما از آن پس تا 2014 کاهش شدیدی داشته است. ترامپ ولی به پس از 2014 اشاره دارد. واقعیت آن است که وضعیت در یک سال و نیم گذشته برگشته است.
 
داده های اف‌بی‌آی که هر ژانویه در مورد شش ماهه ابتدایی سال گذشته منتشر می‌شود، در ابتدای سال 2016 علنی شد و نشان داد از ژانویه تا ژوئن 2015 نسبت به مدت مشابه در 2014 میلادی، 6.5% به خودکشی‌ها و 9.6% به موارد تجاوز به عنف اضافه شده است.
 
برخی پژوهش‌های دانشگاهی مؤید آمار اف‌بی‌آی است: ریچارد روزنفلد در دانشگاه میزوری تحقیقی را به سفارش وزارت دادگستری ایالات متحده انجام داد که نتایج آن حاکی از افزایش 17% خودکشی در شهرهای بزرگ آمریکا است. 40 مورد از 56 شهرِ مورد بررسی شاهد افزایش این شاخص بوده‌اند و در 12 شهر، بیش از 50% به موارد خودکشی اضافه شده است.
 
از افزایش جرائم خشن در ایالات متحده تا آزادی حمل سلاح در دانشگاه‌ها + سند و آمار
پژوهش جدید انجمن مدیران شهری  (به ترتیب ستون‌‌ها از چپ به راست) حاکی از افزایش خودکشی، تجاوز به عنف، سرقت، حمله فیزیکی و استفاده از اسلحه گرم در بسیاری از شهرهای بزرگ ایالات متحده در ماه‌های ابتدایی سال 2016 نسبت به سال گذشته است.
از افزایش جرائم خشن در ایالات متحده تا آزادی حمل سلاح در دانشگاه‌ها + سند و آمار

پژوهش دیگری توسط انجمن مدیران شهری نشان از تداوم روندها در سال 2016 دارد. در ماه‌های ابتدایی امسال، خودکشی‌ها 15% در شهرهای بزرگ بیشتر شده، استفاده از سلاح گرم 4% و حملات فیزیکی 3.4% رشد داشته است.
 
واشینگتن‌پست نیز داده‌هایی پیرامون 20 شهر بزرگ و جرم‌خیز جمع‌آوری کرده است. از سال 2014 میلادی تا کنون به میزان 47% در لس‌آنجلس، 26% در بالتیمور و 23% در دالاس به جرائم خشن افزوده شده است. نیویورک‌سیتی شاهد افزایش 10 درصدی در موارد تجاوز به عنف و 6 درصدی در خودکشی بوده است. خودکشی در شیکاگو 70% بیشتر شده و تنها در 7 ماه گذشته 400 قتل در این شهر صورت گرفته است. البته برخی شهرها مانند اوکلند و بوستون روند کاهش خودکشی را در دو سال اخیر ادامه داده‌اند.
 
در چنین فضایی اصلاً عجیب نیست قانون جدیدی در تگزاس به دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی این ایالت اجازه دهد سلاح گرم به محوطه آموزشی بیاورند. هدف از تصویب قانون، افزایش قدرت دفاعی دانشجویان از خود در برابر حملات مرگبار با سلاح گرم است،‌ امری که در چند ماه اخیر ده‌ها قربانی در ایالت‌های مختلف آمریکا گرفته است.
 
از افزایش جرائم خشن در ایالات متحده تا آزادی حمل سلاح در دانشگاه‌ها + آمار
50 سال پیش در دانشگاه آستین 14 دانشجو توسط تک‌تیرانداز نیروی دریایی آمریکا شکار شدند، حالا پس از تصویب قانون جدید در ایالت تگزاس سیما یاسمین استاد دانشگاه دالاس بیم دارد در ایام آزمون‌های میان‌سال هدف شلیک اسلحه کمری دانشجویان قرار گیرد
 
از افزایش جرائم خشن در ایالات متحده تا آزادی حمل سلاح در دانشگاه‌ها + سند و آمار
به گزارش دویچه‌وله، این اقدام همزمان با پنجاهمین سالگرد حمله تک‌تیرانداز ارتش آمریکا به دانشجویان دانشگاه شهر آستین انجام شد، واقعه‌ای که 14 کشته بر جای گذاشت. چارلز ویتمن به صورت رندم و تصادفی با تفنگ دوربین‌دار خود به شکار دانشجویان پرداخت. همین چند روز پیش نیز نیز مرد مسلحی به قتل یک نفر و زخمی‌کردن سه نفر در خیابان‌های آستین اقدام کرد.
 
7 ایالت دیگر از جمله اروگان، کلورادو و ویسکانسین پیش از این مجوز حمل سلاح گرم در محوطه دانشگاه را صادر کرده بودند، اما در شرایط کنونی واکنش‌ها نسبت به قانون جدید تگزاس ممکن است شدیدتر باشد. سیما یاسیمن از اساتید دانشگاه دولتی دالاس در این باره گفت:«من از اسلحه نمی‌ترسم، بلکه از کنارهم‌قرارگرفتن چند موضوع بیم دارم: استرس آزمون‌های میان‌سال، بیماری‌های ذهنی نهفته و امکان حمل سلاح در ساختمان‌های دانشگاه». با این اوصاف اساتید دانشگاه در معرض خطر جدی قرار دارند.
 
منابع:
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    خلعتی هم میخاهند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس