سردار گلعلی بابایی از مسئولان نشر 27 بعثت در مراسم رونمایی از دو کتاب حوزه دفاع مقدس گفت: «مشکلات مادی در زمینه انتشار کتاب‌های حوزه دفاع مقدس وجود دارد و کار در این زمینه ذوق و هنر نویسندگی را می‌طلبد.» محمد‌حسن منافی، نویسنده کتاب «رد پایی در رمل» نیز اظهار کرد: در کتابم شیوه زندگی در مناطق عملیاتی تفحص را ثبت کرده‌ام.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، آیین رونمایی از کتاب‌های «حجت‌ چریک» نوشته فاطمه وفایی‌زاده و «ردپایی در رمل»، خاطرات روزنوشت محمدحسن منافی با حضور گلعلی بابایی، از مسئولان نشر 27 بعثت، نویسنده این آثار، خانواده و هم‌رزمان شهیدان و نویسندگان در محل مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
 
نوشتن از دفاع مقدس ذوق و هنر می‌خواهد

سردار گلعلی بابایی دیگر سخنران این آیین بود. وی به شرح شیوه اعزام به مناطق عملیاتی برای تفحص شهیدان پرداخت و گفت: به دلیل بلاتکلیفی دو کشور ایران و عراق تا سال 1369 امکان تفحص شهیدان وجود نداشت و پس از حمله آمریکا به عراق که کردستان عراق از دست عراقی‌ها خارج شد، امکان تفحص شهیدان را یافتیم.
 
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر گنج بودن جنگ تحمیلی گفت: از هر منظری که به این واقعه نگاه کنیم می‌توانیم اثری بدیع و منحصر به فرد خلق کنیم. کار در این زمنیه همواره پر برکت خواهد بود.
 
این مقام مسئول در انتشارات 27 بعثت ادامه داد: ما در این موسسه برای مدافعان حرم نیز آثاری را منتشر کردیم که پیش از این رونمایی شده بود. مشکلات مادی در زمینه انتشار کتاب‌های حوزه دفاع مقدس وجود دارد و کار در این زمینه ذوق و هنر نویسندگی را می‌طلبد. شاید با توجه به مسائل پشتیبانی و لجستیکی نظامی به نظر برسد که نیازی برای پرداختن به شهیدان دفاع مقدس وجود ندارد اما وقتی اثری در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌شود، می‌توانیم به اهمیت انتشار آن پی ببریم.
 
وی یادآور شد: به شهادت رسیدن هم‌رزم در زمان جنگ تحمیلی که در شرایط بحران بودیم زیاد دردناک به نظر نمی‌رسید اما در زمان کنونی که با سکون و آرامش همراه است، به شهادت رسیدن فردی که برای پیکر شهیدان در حال تفحص است، بیشتر به چشم می‌آید و آزاردهنده‌تر است. این لحظات در کتاب «ردپایی در رمل» به خوبی تصویر شده است.

روز‌نوشت‌های تلخ و شیرین در یک کتاب

منافی، نویسنده کتاب «ردپایی در رمل» نیز در این برنامه کتابش را روزنوشت خود از حضورش در مناطق عملیاتی تفحص شهیدان معرفی کرد و گفت: این کتاب روز‌نوشت‌های تلخ و شیرینم از سال 1376 تا 1380 است که در این مناطق حضور داشتم. زندگی در کنار شهیدان که پدر و مادر‌هایشان چشم‌انتظار دیدنشان بودند برای من نعمت بود.
 
وی ادامه داد: پیش از آن‌که به مناطق عملیاتی تفحص بروم، کتاب‌های اندکی درباره تفحص نوشته شده بود اما من از همان ابتدا تصمیم داشتم کتابی درباره حالات روحی و شیوه زندگی افرادی که به تفحص شهیدان می‌پردازند، بنویسم. افزون بر این، در کتاب «ردپایی در رمل» خاطراتی از شهیدان محمود‌وند و پازوکی آورده شده که خواندنی است.
 
این تفحص‌کننده شهیدان دوران دفاع مقدس ادامه داد: من این کتاب را سال 1381 نوشته بودم اما امکان چاپ آن نبود اما به کوشش موسسه 27 بعثت امکان انتشار این کتاب فراهم شد.

مدیریت بی‌نظیر سردار شهید

محمد نیکچه‌فراهانی، برادر سردار شهید حجت‌الله نیکچه فراهانی و هم‌رزمش در این برنامه به شرح خاطراتی از وی پرداخت و گفت: حجت‌الله از نظر روحی انسانی خاضع، خاشع و بسیار خنده‌رو بود. در بچگی بر تمام امور خود مدیریت خاصی داشت که در این کتاب نیز به آن اشاره شده است.
 
وی ادامه داد: پس از نوشته شدن کتاب «حجت‌ چریک» بسیاری از دوستان و هم‌رزمانش برای بیان خاطرات خود و ثبت آن در قالب کتاب ابراز تمایل کرده‌اند. من از سوی خانواده‌ام برای انتشار این کتاب‌ها سپاسگزارم.
 
کتاب «حجت چریک» علاوه بر زندگی‌نامه شهید، شامل تصاویری ناب از شهید حجت در مراحل مختلف زندگی از کودکی تا شهادت است. نویسندگی کتاب «حجت چریک» را فاطمه وفایی‌زاده و کار تحقیق و مصاحبه آن را زهرا زمانی بر عهده داشته است. همچنین برای نوشته شدن این کتاب با خانواده، همرزمان و دوستان شهید گفت‌وگو شده است.

کتاب «ردپایی در رمل» نیز خاطرات روزنوشت محمدحسن منافی از تفحص پیکر شهداست. انتشارات 27 بعثت این کتاب‌ها را به چاپ رسانده است.

«حجت چریک»، شرح زندگی سردار شهید حجت‌الله نیکچه فراهانی از کودکی تا شهادت است. انتشارات 27 بعثت داستان زندگی این فرمانده 19 ساله گردان انصارالرسول لشکر 27 محمد رسول الله (ص) را در 172 صفحه به چاپ رسانده است. شهید نیکچه فراهانی متولد سال 43 بود و درسال 62 در منطقه فکه به شهادت رسید. «حجت چریک» علاوه بر زندگی نامه شهید، شامل تصاویری ناب از شهید حجت در مراحل مختلف زندگی از کودکی تا شهادت است.

نویسنده این اثر، فاطمه وفایی‌زاده است و زهرا زمانی نیز محقق اثر بوده و انجام مصاحبه با خانواده و همرزمان و دوستان شهید را به صورت میدانی انجام داده است.

مرکز تبادل کتاب، مجموعه فرهنگی بزرگی است که از حدود یک سال پیش با ایده مبادله کتاب‌های خوانده شده با کتاب‌های جدید آغاز به کار کرده و فعالیت‌های متنوعی در حوزه کتاب دارد. برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و مترجمان مطرح کشور، برگزاری جلسات رونمایی از کتاب‌های تازه چاپ، برگزاری محافل ادبی، داستانی و شعر و همچنین اجرای طرح‌های خیریه در حوزه کتاب مانند نذر کتاب روستا از جمله فعالیت‌های این مرکز است.
 
مرکز تبادل کتاب هر روز از ساعت 9 تا 21 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 20 پذیرای مخاطبان است. / ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس