وزیر خارجه آمریکا در واکنش به جنجال‌های ایجاد شده بر سر گزارش ادعایی یک رسانه آمریکایی مبنی بر پرداخت 400 میلیون دلار به ایران برای آزادی زندانیان این کشور گفت: آمریکا به کسی باج نمی‌دهد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، نمایندگان کنگره آمریکا پیش از این مدعی شده بودند دولت اوباما مبلغ 400 میلیون دلار را برای آزادی زندانیان آمریکایی، به ایران منتقل کرده است.

دولت باراک اوباما سال گذشته اعلام کرد که با ایران به توافقی برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار جهت تسویه بدهی کشورش در یک پرونده قدیمی قراردادهای تسلیحاتی رسیده است. کاخ سفید در آن زمان گفت که آمریکا موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی که 400 میلیون دلار است، 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

از آنجا که اعلام این موضوع همزمان با آزادی چهار زندانی آمریکایی بازداشت‌شده در ایران بود، نمایندگان کنگره، این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط دانستند.

قانونگذارن آمریکایی مدعی هستند که هدف از پرداخت دست‌کم بخشی از این مبلغ، باج‌دهی به ایران برای آزاد کردن زندانی‌های آمریکایی بوده است.

وال‌استریت‌ژورنال، روز گذشته (چهارشنبه) گزارش داده بود که دولت اوباما همزمان با آزادسازی زندانی‌ها مبلغ 400 میلیون دلار پول نقد را با هواپیما به تهران انتقال داد.

این روزنامه اکنون از قول منابع آگاه می‌گوید اقدام دولت اوباما علی‌رغم ابراز نگرانی‌های مقام‌های ارشد وزارت دادگستری آمریکا با انتقال یک هواپیمای حامل پول نقد به تهران انجام شده است.

یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت که این نهاد، «کاملاً از نتایج نهایی حل و فصل مسائل مختلف با ایران حمایت می‌کند.»

وی اضافه کرد که حل و فصل پرونده خریداری سلاح توسط ایران که در دادگاه لاهه مفتوح است و همچنین آزادی زندانیان آمریکا، هر دو جز موضوعات مورد حمایت دولت آمریکا هستند.

 ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس