یک روزنامه فرانسوی اعلام کرد: آمریکا با تهدید شرکت‌های بزرگ اروپایی و به‌ویژه فرانسوی به دنبال گرفتن سهمی در بازار بزرگ و غنی ایران است.

به گزارش مشرق، روزنامه فرانسوی «لوپاریزین» در گزارشی نوشت: گروه فشار «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) به عنوان یک سلاح مخفی آمریکایی‌ها عمل می‌کند تا با ترساندن شرکت‌های اروپایی به ویژه شرکت‌های فرانسوی، سهمی از بازار بالقوه و غنی ایران از آن خود کنند.

در این گزارش آمده است: همزمان با سفر «محمدجواد ظریف» وزیرخارجه ایران به پاریس در بهار گذشته، چندین شرکت بزرگ فرانسوی، از جمله توتال، ایرباس و ... نامه‌های تهدیدآمیزی دریافت کردند که نباید با ایران وارد معامله شوند و اگر پروژه‌های خود را دنبال کنند، با پیگرد قضایی و دشواری‌هایی در دسترسی به بازار آمریکا مواجه خواهند شد.

این گزارش افزود: گروه فشار آمریکایی در توجیه تهدیدات خود به موضوعات حمایت ادعایی جمهوری اسلامی از تروریسم و سرکوب شهروندان ایرانی خود اشاره کرده اما کارشناسان اطلاعاتی بر این باورند که حقیقت چیز دیگری است؛ آمریکا نیز می‌خواهد در این میان سهمی داشته باشد و موضوع رقابت شدید برای سهمی در بازار ایران مطرح است.

لوپاریزین همچنین نوشت: آمریکا در این زمینه از قدرت زیادی برخوردار است و در مقابل اروپا تقریبا قدرت آنچنانی ندارد. یک کارشناس روابط بین‌الملل بر این باور است، «این گروه فشار آمریکایی در شرایطی قرارداد ایرباس برای فروش هواپیما به ایران را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد که چندان هم به شرکت بوئینگ که قصد دارد به ایران هواپیما بفروشد، کاری ندارد یا حتی فعالیت‌های اخیر جنرال موتورز نیز که یک نمایندگی در آذربایجان تأسیس کرده تا خودروهای خود را به ایران صادر کند، نمی‌بیند.

در سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه قراردادهای تجاری عمده‌ای از جمله با شرکت هواپیمایی ایرباس برای فروش دهها فروند هواپیمای مسافربری به ایران به امضا رسید اما به نظر می‌رسد این قرادادها با کارشکنی‌های آمریکا با وجود لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران پس از آغاز اجرای برجام چندان شانسی برای اجرایی شدن ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس