کد خبر 61287
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰

پس از آنكه اعلام شد پليس كنترل اوضاع خيابان‌هاي لندن را از دست داده است ناآرامي و آشوب به شهرها و مناطق مختلف سراسر انگليس گسترش يافت.

به گزارش مشرق، فارس به نقل از روزنامه انگليسي ديلي تلگراف نوشت: در چهارمين شب ناآرامي‌هاي انگليس ديشب شهرهاي مختلف اين كشور شاهد آشوب‌هاي پراكنده بود.

افسران پليس در منچستر و بيرمنگام با صدها جوان معترض درگير شدند.

اين در شرايطي بود كه "ديويد كامرون " نخست وزير انگليس ديروز پس از نشست اضطراري امنيت ملي (كبرا) از برخورد خشن‌تر با ناآرامي‌ها و از استقرار 10 هزار نيروي پليس بيشتر در خيابان‌هاي لندن خبر داد.

بنا بر گزارش‌ها، شهرهاي منچستر، سالفورد، ولورهامپتون، ناتينگهام، لستر، بيرمنگام، همچنان شاهد ناآرامي‌هاي پراكنده بوده و تعدادي از مغازه ها به آتش كشيده شده يا غارت شده است.

در منچستر و سالفورد 15 نفر دستگير شده اند. جوانان معترض شماري از خودروها را در اين دو شهر آتش زده‌اند.

يك مقام ارشد پليس منچستر مي گويد كه پليس در اين شهر، با سطح خشونت فوق العاده گروه هاي تبهكاري رو به روست كه قصد دارند بي نظمي گسترده ايجاد كنند.

نا آرامي‌هاي لندن از شب شنبه و در پي تجمع گروهي از ساكنان محله تاتنهام در اعتراض به كشته شدن يك جوان سياهپوست آغاز شد كه حمله به پاسگاه پليس و گسترش ناآرامي در اين محله را در پي آورد.

طي روزهاي بعد، ناآرامي به چند محله ديگر لندن نيز سرايت كرد و با حمله به ماموران پليس، به آتش كشيدن ساختمان ها، خودروهاي پليس و اتومبيل هاي شخصي و اتوبوس ها و غارت فروشگاه ها همراه بوده است.

اين ناآرامي ها پس از كشته شدن يك مرد جوان 29 ساله به نام مارك دوگان توسط پليس در تاتنهام در شمال لندن آغاز شده است.

بر اساس تحقيقات رسمي درباره اين واقعه، مدركي دال بر اين كه او پنجشنبه گذشته به سوي پليس تيراندازي كرده باشد وجود ندارد.

براساس نتايج اوليه، از اسلحه اي كه در كنار جسد متهم يافت شد گلوله اي شليك نشده بود و گلوله اي كه به راديوي گوشي يك مامور پليس اصابت كرد، از اسلحه پليس شليك شده است.

تحقيقات كميسيون مستقل شكايات از پليس در اين رابطه همچنان ادامه دارد.

هشدار نخست وزير

صبح روز سه شنبه، 18 مرداد (9 اوت)، ديويد كامرون، نخست وزير بانگليس، پس از شركت در جلسه كميته امنيت ملي كشور - موسوم به كميته كبرا - كه به منظور بررسي حوادث اخير تشكيل شده بود، گفت كه دولت به اقدامات لازم براي خاتمه دادن به ناآرامي ها دست خواهد زد.

آقاي كامرون "صحنه هاي خشونت و غارت در خيابان هاي انگليس " را غيرقابل قبول توصيف كرد و گفت كه از امروز، شانزده هزار مامور پليس ماموريت مقابله با ناآرامي ها و استقرار نظم در لندن را برعهده خواهند گرفت.

وي گفت كه براي اين منظور، تمامي مرخصي هاي نفرات پليس لغو شده و هزاران تن از ماموران از نقاط مختلف به لندن اعزام مي شوند.

كامرون با يادآوري اينكه تا كنون چهارصد و پنجاه نفر در ارتباط با شركت در ناآرامي ها بازداشت شده اند، هشدار داد كه بازداشت شركت كنندگان در ناآرامي هاي خياباني ادامه مي يابد و كساني كه مرتكب خشونت شده اند تحت پيگرد قانوني قرار خواهند گرفت.

در حالي كه گزارش هاي خبري حاكي از آن است كه بسياري از كساني كه در آشوب هاي خياباني و غارت فروشگاه ها شركت داشتند، جوانان و نوجوانان بوده اند، كامرون كامرون گفت: "كساني كه به سني رسيده اند كه مي توانند دست به شورش و غارت بزنند، براي برخورد قانوني نيز بالغ هستند. "

وي همچنين گفت كه به منظور رسيدگي به حوادث اخير، تعطيلات تابستاني مجلس به مدت يك روز لغو مي شود و وي براي ارائه گزارش مربوط به اقدامات دولت، در جلسه فوق العاده مجلس شركت خواهد كرد.

شب گذشته، پليس لندن اعلام كرد كه يكهزار و دويست مامور ديگر را براي حفظ امنيت لندن در سطح شهر مستقر كرده و گفت كه طي بيست و چهار ساعت آينده، بر شمار ماموران پليس حفظ امنيت پايتخت افزوده خواهد شد.

همزمان، بنا بر گزارش ها، در شهرهاي بريستول و ليورپول نيز درگيري هايي رخ داده است.

در حالي كه به نظر نمي رسد كه شورش هاي خياباني با انگيزه هاي مشخص اجتماعي يا سياسي صورت گرفته باشد، اما برخي از رسانه ها يادآور شده اند كه كاهش هزينه هاي دولتي باعث ناخرسندي در ميان طبقات كم درآمد شده است.

چند ماه پيش، تظاهرات گسترده دانشجويان در اعتراض به افزايش شهريه دانشگاه ها در لندن برگزار شد كه در چند مورد به خشونت كشيده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس