کد خبر 612231
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۸

این مامور سابق اداره بازرسی فدرال آمریکا در سال 2015 تصاویر اسنادی را برای یک مقام چینی فرستاد که فناوری های مراقبتی مورد استفاده در این اداره را تشریح می کرد.

سرویس جهان مشرق - یک مامور باسابقه FBI(اداره بازرسی فدرال)، به اتهام انتقال اطلاعات حساس به دولت چین، با احتمال محکومیت به 10 سال زندان مواجه شده است.

«کان شون چون»، معروف به «جوئی چون»، در ماه مارچ طی یک عملیات مخفی توسط ماموران اف بی آی دستگیر شد. او روز دوشنبه برای اولین بار در نیویورک در دادگاه حضور یافت.

مامور با سابقه FBI، مامور دولت چین از کار درآمد

این مامور 46 ساله، اعتراف کرده که اطلاعات «حساس» اف بی آی را به شخصی می داده که با دولت چین در ارتباط بوده است.

چون که خود زاده چین است، بعد از کسب شهروندی ایالات متحده، به مدت 19 سال در استخدام اف بی آی بود.

بنا بر شکواییه دادستانی نیویورک، چون تلاش کرد که یک مامور مخفی اف بی آی را برای کسب اطلاعات محرمانه به استخدام خود درآورد. او به این مامور گفته بود که رابطش در چین حاضر است برای اطلاعات پول نقد بپردازد.

چون اکنون به اتهام فعالیت در خاک ایالات متحده به عنوان «مامور» دولت چین بدون آن که به دفتر دادستان کل آمریکا این همکاری را اطلاع دهد، تحت محاکمه قرار گرفته است.

مامور با سابقه FBI، مامور دولت چین از کار درآمد

بر اساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، در 2011، چون در جریان یک سفر خارجی با یک مقام چینی دیدار کرد که از او درباره کارش در اف بی آی سوالاتی پرسید. او اطلاعات حساسی را با این مقام چینی مطرح کرد که شامل هویت یک مامور ویژه اف بی آی می شد.

پس از آن، چندین بار همان مقام چینی از چون خواست که اطلاعاتی را درباره روند کاری داخلی اف بی آی برایش تهیه کند. چون هم این کار را برای او انجام داد.

مامور با سابقه FBI، مامور دولت چین از کار درآمد

در 2013، او یک کپی از چارت سازمانی اف بی آی برای مقام چینی فرستاد که اسامی پرسنل اداره از آن حذف شده بود. در 2015، او تصاویر اسنادی برای مرد چینی فرستاد که فناوری های مراقبتی مورد استفاده اف بی آی را تشریح می کرد.

وزارت دادگستری در اطلاعیه خود همچنین اضافه کرد که چون مرتبا ارتباط خود را با چینی ها مخفی می کرد و در فرم های مختلفی که در اف بی آی پر می کرد، هر گونه ارتباط با عوامل خارجی را منکر می شد.

مامور با سابقه FBI، مامور دولت چین از کار درآمد

«پریت بهارا»، دادستان ناحیه جنوبی نیویورک در اطلاعیه ای که منتشر کرد، کان شون چون را به عنوان عامل یک دولت خارجی «خائن به کشور» خواند:

" وقتی مرتکب این عمل، مانند کان شون چون،  یک کارمند اف بی آی است، تهدید بسیار جدی تر و خیانت او مضاعف است."

دستیار دادستان کل آمریکا در امور امنیت ملی، «جان کارین» هم در این باره گفت:

" آقای چون با سوء استفاده از موقعیت رسمی خود در ایالات متحده برای تهیه اطلاعات حساس و دارای محدودیت دسترسی برای دولت چین، اعتماد ملی را خدشه دار کرده است."

در عین حال، وکیل آقای چون، «جوناتان ماروینی»، هم یک بیانیه منتشر کرد و مدعی شد که موکلش از کار خود واقعا پشیمان و نادم است:

" حقیقت این است که آقای چون به آمریکا عشق می ورزد و هرگز قصد نداشته که به آن آسیبی وارد کند."

حکم این مامور سابق اف بی آی در 2 دسامبر اعلام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا به جای جاسوس نوشتید عامل !؟
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    خوب كرده خواسته به كشورش خدمت كند ، افرين بر او ،
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    خوب كرده خواسته به كشورش خدمت كند ، افرين بر او ،
  • احمد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    اگر به گناه حرف زدن با یک افسر چینی و افشای هویت یک مامور داخلی ده سال زندان می برن، برای افشای هویت دانشمندان هسته ای جهت ترور یا همکاری تبلیغاتی علیه حکومت یا برنامه ریزی برای انقلاب رنگی چقدر باید مجازات تعیین کرد؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس