کد خبر 611900
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

بازی پوکمون گو که توسط کمپانی نینتندوی ژاپنی ساخته شده و کمپانی نیانتک آمریکایی آن را منتشر کرده است از نظر تعداد کاربران فعال در یک نرم‌افزار اندرویدی، در مقام پنجم و حتی بالاتر از نت‌فلیکس و توئیتر قرار گرفته است. همچنین بازی پوکمون گو در میزان استفاده روزانه حتی از شبکه های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر هم در رتبه بالاتری قرار گرفته است .

به گزارش مشرق، تبلیغات وسیع آمریکایی‌ها برای بازی پوکمون تا آنجایی برنامه‌ریزی‌شده و فراگیر است که حتی نام بردن و تعریف از این بازی در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا، به عمری عادی بدل شده است. این تبلیغات وسیع و هدفمند باعث فراگیری سریع بازی پوکمون گو شده است به طوری که بر اساس آخرین آمار Surveymonkey ، تنها در هفته نخست این بازی در آمریکا بیش از 21 میلیون کاربر فعال داشته است. نکات مختلفی درباره اپلیکیشن پوکمون گو وجود دارد که باعث گردیده تا این بازی محور توجه قرار گیرد:
 
1- تصمیمات دقیق و کاملاً به‌موقع برای عرصه جهانی بازی (تبلیغات همزمانِ غافلگیرکننده و به‌طور مشخص برنامه‌ریزی‌شده)
 
2- ساخت گجت‌های پوشیدنی مربوط به بازی قبل از انتشار بازی (که نشان‌دهنده‌ی اطمینان از استقبال مردم سراسر دنیاست)
 
3- اشارات مقامات آمریکایی ازجمله هیلاری کلینتون در کمپین تبلیغاتی ریاست جمهوری و تلاش آمریکا برای گسترش این بازی
 
4 - درز خبری مبنی بر سرمایه‌گذاری اصلی و کلان بر روی این بازی، توسط سازمان‌های امنیتی آمریکایی[5]
 
 
 لشکر پوکمون‌ها در راه‌اند
خبرگزاری «دی‌ولت» آلمان: آیا پوکمون خطرناک‌ترین بازی دنیاست؟
 
 
 
عملکرد بازی و دسترسی به گوشی‌های هوشمند
 
پوکمون گو «Pokémon Go»در واقع یک بازی دوگانه واقعیت-مجازی است. در ابتدا که کاربر وارد بازی می‌شود، نیازمند آن هست که یک مربی را با جنسیت مرد یا زن انتخاب کرده و سپس برای آن، برحسب سلیقه و لباس‌های موجود، ظاهر مورد نظر خود را انتخاب کند و سپس با یک پوکمون، وارد بازی می‌شود.
 
  لشکر پوکمون‌ها در راه‌اند
 
استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند برای عکس‌برداری از مکان‌های مختلف کشور مصر
 
 
 
برای پیدا کردن این هیولاهای کارتونی یا به‌اصطلاح پوکمون باید با دقت به‌ مکان‌های مختلف نقشه بنگرید. هر آیکون آبی­رنگ که در اطرافتان می‌بینید پوک­استوپ ( PokeStop) نامیده می‌شوند. با گشت­زنی در شهر و قدم زدن در مکان‌های مختلف از منزل خودتان گرفته تا اماکن عمومی شهرتان، این بازی با استفاده از اینترنت گوشی هوشمند و تطبیق نقطه مکانی شما (دسترسی به GPS) در میان مسیر حرکت شما، غول‌های کارتونی قرار میدهد. همچنین می‌توانید به سمت نقاط آبی که توسط کمپانی در نقشه مشخص‌شده، حرکت کرده و پس از همه این‌ها با پیدا کردن پوک­استوپ به برخی از آیتم‌های جدید دسترسی پیدا کنید. البته بازی‌کننده پوکمون امکان خرید اقلام مختلفی که سخت به دست می‌آیند را از طریق پرداخت پول و خرید واحد پولی به نام پوک کویین (PokeCoin) خواهد داشت.
 
 
 
گجت‌های پوشیدنی و یا راهنمای خود بازی می­ تواند شما را به محل پوکمون ها که تنها در گوشی شما و دوربین شما دیده می­ شوند هدایت کند. افراد به منظور اجرای این بازی مجبور هستند اجازه چندین دسترسی را به اپلیکیشن و شرکت «پوکمون گو» بدهند! زیرا که این بازی به اینترنت شخصی گوشی، دوربین و البته موقعیت مکانی فرد بر روی نقشه نیازمند است تا آن‌ها را برای شکار پوکمون ها هدایت کند.
 
 
 لشکر پوکمون‌ها در راه‌اند
گجت مخصوص بازی که قبل از انتشار بازی طراحی‌شده بود
 
 
 
جاسوسیِ بومی
 
شهری را با تعدادی خانه دربسته در نظر بگیرید؛ برای ورود به هر خانه باید از صاحب‌خانه اجازه بگیرید؛ شما حق ندارید درون هر خانه بی ­اجازه سرک بکشید؛ ضمن اینکه این کار هزینه و زمان زیادی را می­‌طلبد می‌توان ابراز داشت که چنین امری با وسعت جهانی حتی امکان‌پذیر هم نیست! بهترین ایده برای دست­یابی به اطلاعت و نقطه­‌ی مکانی اشخاص چیست؟ اینکه چه کسی چه چیزی را می­بیند، چه فیلمی را می­‌گیرد، سلیقه‌اش چگونه است؟ معمولاً به کجای شهر خود حرکت می‌کند؟ شاید روزی لازم بود همه­‌ی مردم شهر به نقطه ­ای فرا­خوانده شوند تا از بودنشان در آنجا بهره برد! همه­‌ی این‌ها با اپلیکیشن پوکمون ممکن است. برای این کار کافی است کمپانی پوکمون، تعداد زیادی از این غول‌های آبی­رنگ را در نقطه­ای از شهر محل سکونت شما قرار دهد و منتظر هجوم تعداد زیادی از مردم باشد. مسئله افشاگری در تمامی جهات از آسیب‌های این اپلیکیشن است به طوری که سرویس‌های جاسوسی سرمایه‌گذار بر روی این اپلیکیشن با کمک تصاویر ضبط شده با آن و با داشتن موقعیتی که جی‌پی‌اس هر تلفن همراه اعلام می‌کند، پس از مدتی می‌توانند به اطلاعات نقطه‌به‌نقطه شهر دسترسی داشته باشند.
 
بازی پوکمون تحت حمایت سازمان سیا است[7]. شرکت این‌کیو‌تل (IN Q TEL) شرکتی آمریکایی می‌باشد که متخصص در زمینه تحقیق، توسعه و ساخت فناوری و تکنولوژی پیشرفته است. این شرکت برای مقاصد غیرتجاری در سال 1999 در ایالت ویرجینیای، شهر آرلینگتون تأسیس شد. از اهداف این شرکت تحقیق و توسعه بر روی فناوری‌های نسل آینده باهدف به‌روزرسانی و مجهز نگه‌داشتن سازمان‌های جاسوسی ایالات‌متحده آمریکا و به طور خاص سیا است. هدف اصلی تاسیس این شرکت، بالا بردن قدرت سیستم جاسوسی و سازمان جاسوسی ایالات‌متحده آمریکا (CIA) است. شرکت نیانتک (Niantic) از سرمایه‌گذاران اصلی اپلیکیشن پوکمن گو در سال 2010 با کمک مالی شرکت این‌کیو‌تل و توسط شخصی به نام جان هنک (John Hanke) تأسیس شده است.
 
لشکر پوکمون‌ها در راه‌اند
ممنوعیت استفاده از بازی در برخی کشورها
 
کشور روسیه استفاده از این اپلیکیشن را در همان ابتدای کار در بسیاری از شهرها ممنوع اعلام کرد این در حالی است که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد مصرف اینترنت بازی پوکمون گو بیشتر از حدی است که این بازی برای تبادل ساده اطلاعات نیاز دارد. در همین رابطه سایت اشپیگل (Spiegel)  آلمان عنوان داشته: «کنگره­ ی آمریکا نیز نگران است که چرا میزان مصرف حجم اینترنت مصرفی این بازی بسیار بیش از حد معمول است»
 
آسیب‌های روانی و خطرات اجتماعی
 
چندی پیش روزنامه گاردین (The Guardian) اعلام کرد که دزدان مسلح در آمریکا از این بازی برای به دام انداختن کاربران آن استفاده می‌کنند و هشدار داد که مسئولان باید قوانینی برای جلوگیری از این ناهنجاری اجتماعی وضع کنند. همچنین سایت میرور، خبر از کشته شدن یک نوجوان 17 ساله در گواتمالا داد؛ این جوان در جست‌وجوی هیولای پوکمون وارد خانه‌ی فردی غریبه شده و صاحب‌خانه با تصور بر اینکه یک دزد به منزل او وارد شده؛ دست به قتل این نوجوان زده است. نیویورک پست (New York Post) نیز در مقاله‌ای از خطرات اجتماعی و احتمال افزایش جرم در جامعه، به واسطه فراگیر شدن این بازی در میان مردم خصوصاً جوانان ابراز نگرانی کرده است] بی‌بی‌سی (BBC) اعلام کرد که پلیس میزوری امریکا سه نفر سارق مسلح که با هماهنگی و استفاده از این بازی اقدام به جنایت کرده بودند را دستگیر کرده است. بازی پوکمون گو باعث بروز بسیاری از مشکلات روانی نیز می‌شود که در همین رابطه دکتر کالین الارد (Colin Ellard) عصب‌شناس و پروفسور روانشناس دانشگاه واترلو کانادا (University of Waterloo) در تحقیقاتی  به نتایج زیر رسیده است :
 
1- برخلاف این نگاه که بازی فرد را مجبور به پیاده‌روی می‌کند نوع بازی باعث می‌شود که فرد مدام به صفحه گوشی خود نگاه کرده و این امر باعث بروز افسردگی و عصبانیت در فرد با گذشت زمان می‌شود. فرد در هنگام قدم زدن به جلو خود و منظره پیش خود توجهی نمی‌کند و فقط به صفحه گوشی خیره شده است. پروفسور الارد در جامعه آماری خود از افراد این سؤال را می‌کند که آیا قدم زدن باعث لذت شما می‌شود یا نگاه کردن مدام به گوشی تلفن؟
 
2- تحقیقات نشان می‌دهد تمرکز بیش از حد بروی تلفن همراه که لازمه این بازی است باعث لاغر شدن هیپوکامپ (hippocampus) می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط «انجمن سلطنتی لندن برای پیشرفت دانش طبیعی » این عارضه و همچنین خیره شدن مداوم به صفحه گوشی توسط رده سنی کمتر از 12 سال باعث بالارفتن ریسک اختلال عصبی در سنین بالاتر می‌شود.
 
 
 لشکر پوکمون‌ها در راه‌اند
یک پوکمون بر روی داشبورد ماشین در حال رانندگی
 
ایده ساخت بازی و تبلیغات برنامه ریزی شده
 
اپلیکیشن پوکمون گو در تاریخ هفتم جولای 2016 به عنوان یک بازی دوگانه واقعیت-مجازی توسط شرکت انتشار دهنده یعنی نیانتک وابسته به کمپانی این‌کیو‌تل (از شرکت های زیرمجموعه سازمان سیا) به دنیا معرفی شد و در دو پلتفرم آی او اس و اندروید در دسترس عموم مردم امریکا، زلاندنو و استرالیا قرار گرفت؛ روز یازدهم جولای یعنی تنها چهار روز پس از انتشار رسمی، در سایت‌های هالیوود ریپورتر، گیگاگیم] و بلومبرگ به طور وسیع تبلیغ شد و از آن به عنوان بزرگترین اپلیکیشن سال 2016نام برده شد حتی گاها با آمار و ارقام غلط، اغراق‌آمیز و مخالفت­‌ها و انتقادهای حتی بیجا باعث دامن زدن به کنجکاوی مردم سراسر دنیا به استفاده از این اپلیکیشن شدند.
 
 
 لشکر پوکمون‌ها در راه‌اند
پوکمون گو بزرگترین بازی موبایل تا کنون

پس از گذر از اولین مرحله و بدست آوردن اولین بازخورد از علایق مردم، مرحله دوم در تاریخ سیزدهم جولای و با انتشار دومین ورژن از این بازی آغاز شد. در این مرحله عنوان شد که همزمان با انتشار این نسخه از بازی، مردم آلمان نیز همانند مردم آمریکا می‌توانند از این بازی بهره برند. همچنان که این بازی با استقبال چشمگیر مواجه شده بود تبلیغات سراسری آغاز شد؛ از اشاره هیلاری کلینتون در کمپین تبلیغاتی گرفته تا انتخاب یک نقطه در پارک نیویورک و هدایت سیل عظیم مردم به آن سمت و جولانگری قدرت این بازی در کنترل مردم؛ همگی این موارد نشان داد که با ابزاری مدرن برای هدایت نه تنها فکر مردم که این بار حتی جسم مردم روبرو هستیم. در کمتر از یک هفته پس از آن، دانشگاه الازهر (Al-Azhar University) مصر که در واقع نمادی برای پژوهشهای علمی-اسلامی در نگاه غربی هاست بیان کرد که این بازی گناه است! البته به اعتقاد بسیاری این خود یک عمل تبلیغاتی برای این بازی به حساب می­ آمد زیرا اولین بازی در این رده می­‌باشد که چنین برخوردی با آن شده است؛ در روز پانزدهم جولای، اسرائیل به دلیل مسائل امنیتی اعلام کرد که این بازی در اسرائیل به طور کامل ممنوع است که البته شایان ذکر است بیم دولتمردان اسرائیلی از درز اطلاعات نزد سازمان‌های خودی نیست و علت آن صفحات شبیه‌سازی‌شده این بازی توسط هکرهای گسترش‌دهنده با این سبک هک، برای سرقت اطلاعات می‌باشد.
 
 
 لشکر پوکمون‌ها در راه‌اند
آیا پوکمون میتواند رکورد استفاده از اپ را بشکند؟
 
 
 
پلیس استرالیا و پلیس FBI در امریکا تنها درباره جنبه‌های امنیت فردی این اپلیکیشن ابراز نگرانی کردند و عنوان داشته‌اند که تمرکز زیاد بر روی تلفن همراه به هنگام حضور در سطح شهر می‌تواند امنیت جانی فرد را با خطر مواجه کند؛ اما از طرفی سازمان سلامت قلب و عروق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از مفید بودن این بازی مدرن برای سلامت جسمی خبر داد. تلاش غرب برای گسترش این بازی باعث شده است تا در تاریخ نوزدهم جولای 2016 سهام شرکت سازنده پوکمون به ارزش 3/37 میلیارد یورو به فروش برسد. این یعنی پشت سر گذاشتن کمپانی عظیم سونی، قدرتمندترین و بانفوذترین کمپانی ژاپنی تنها در عرض دوازده روز!
 
 
 
 به سادگی و با اندکی فکر می‌­توان فهمید که هیچ شرکت خصوصی در کل دنیا چنین توانی را ندارد مگر با داشتن اطلاعات قبلی و دانستن این موضوع که چه کسی، چه چیزی میخواهد؟! برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که با انتشار بازی پوکمون گو سازمان‌های اطلاعاتی امریکا با تعیین زمان‌بندی دقیق و برنامه­ های از قبل تعیین شده و تصمیمات بی­ نقص، به مدرن‌ترین ابزار جاسوسی امریکا دست یافتند.
 
منبع: هادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    مشرق این حرف هایی که آمریکایی ها تو سایت ها میزنن (مردم عادی منظورمه) و از یک چیز ناشناخته حرف می زنن که موقع نزدیک شدن به اونها تجربه خیلی بدی رو حس می کنن. اسمش رو بنده خداها گذاشته ان UFO ولی وقتی حرف هاشون رو کنار هم میذارم حس می کنم دارن در مورد اجنه صحبت می کنند. میشه یه مقاله در این مورد بذاری بفهمیم این لامذهب ها چه کار کرده ان که اجنه تو آمریکا دارن جولان میدن؟! البته اگر فرضیه من درست باشه
  • اسپار تاكوس ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    والا!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس