ماجرای افشای یک سند محرمانه مربوط به توافق هسته‌ای ایران و غرب در خبرگزاری آسوشیتدپرس حالا تبدیل به یک معما شده است. سند منتشر شده در آسوشیتدپرس آنگونه که مسؤولان سازمان انرژی اتمی ایران گفته‌اند، مربوط به توافق موسوم به نقشه راه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

به گزارش مشرق، وطن امروز نوشت: بهروز کمالوندی معاون علی‌اکبر صالحی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره انگشت اتهام را به سمت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یوکیا آمانو گرفت. او با انتقاد تند و صریح از آژانس، از اعتراض رسمی ایران به آژانس به خاطر درز اطلاعات محرمانه خبر داد.
 
اعتراضی که دوشنبه هفته گذشته به آژانس تحویل شد اما در شرایطی که براساس اظهارات سازمان انرژی اتمی، همه در ایران منتظر پاسخ آژانس به این نشت اطلاعات محرمانه بودند، آژانس پاسخ شدیدی به نامه ایران داد و اظهارات مقامات ایران درباره درز سند محرمانه منتشر شده در آسوشیتدپرس از طریق آژانس را رد کرد! آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای، اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر نشت اطلاعات محرمانه از این نهاد را قویا رد کرد! 
 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای از دریافت نامه جمهوری اسلامی ایران درباره درز اطلاعات مربوط به این کشور و ارسال پاسخی قاطع خبر داد.
 
آژانس اعلام کرد در نامه‌اش به ایران، بشدت با گفته‌های مقامات ایرانی درباره درز اطلاعات از آژانس مخالفت شده است. روز دوشنبه بود که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نسبت به یکی از گزارش‌های آسوشیتدپرس واکنش نشان داد و گفت: «ایران همین امروز نامه اعتراضی به آژانس خواهد نوشت».
 
کمالوندی آن روز گفته بود: «وقتی بخشی از این اسناد و اطلاعات درز می‌کند پرسش مطرح این است که چه کسی و برای چه این کار را کرده است. ما فعلا ظن‌مان به آژانس و افرادی است که در آژانس به این مدارک دسترسی دارند».
 
بر اساس گزارش فارس، در بیانیه‌ای که آژانس دیروز در پاسخ به این نامه منتشر کرد، آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این هفته نامه‌ای از ایران دریافت کرد که به احتمال درز اطلاعات ارائه شده به آژانس از سوی ایران در قالب اعلامیه ابتدایی پروتکل الحاقی این کشور اشاره شده است.» آژانس خبر از پاسخی داده که البته هنوز از سوی کمالوندی یا دیگر مقامات ایرانی درباره آن سخنی گفته نشده است. در بیانیه آژانس در این‌باره آمده است: «آژانس در پاسخ نامه‌ای نوشت و قویاً با هر اظهارنظری که به درز این اطلاعات از سوی آژانس اشاره کرده باشد، مخالفت کرد».
 
البته تکذیب شدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی است که سازمان انرژی اتمی ایران صراحتا این نهاد را عامل درز اسناد محرمانه برنامه هسته‌ای ایران دانسته است.
 
بهروز کمالوندی درباره سند منتشر شده از سوی آسوشیتدپرس، صراحتا آژانس را عامل این درز اطلاعات دانسته بود. او در این‌باره گفت: چند روز پیش آسوشیتدپرس مطلبی ارائه کرد که نشان داد بخش‌هایی از برنامه بلندمدت غنی‌سازی و طرح و توسعه کشورمان که قبلا در اختیار آژانس قرار گرفته بود در آن گزارش آمده است.
 
وی گفت: البته کل سند بیرون نیامده اما بخش‌هایی از آن منتشر شده که در این موضوع 2 مطلب حائز اهمیت است؛ نخست حفاظت از اسناد محرمانه کشورهای مختلف است که در اختیار آژانس قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود بخوبی از آن نگهداری کند.
 
کمالوندی افزود: البته این یکی از اسناد ماست که در اختیار آژانس قرار داده‌ایم. ما اسناد مهم‌تر بسیاری هم در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار داده‌ایم که مرتبط با فعالیت‌های کشورمان است و البته این فقط منحصر به ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر عضو را نیز شامل می‌شود.
 
او اظهار داشت: وقتی بخشی از این اسناد و اطلاعات درز می‌کند پرسش مطرح این است که چه کسی و برای چه این کار را کرده است؛ ما فعلا ظن‌مان به آژانس و افرادی است که در آژانس به این مدارک دسترسی دارند.
هرکول پوآرو کجاست؟

 درباره سند منتشر شده در آسوشیتدپرس گمانه‌های دیگری نیز وجود دارد. اکنون که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده نامه‌ای به سازمان انرژی اتمی ایران داده و در آن موضوع نشت اطلاعات محرمانه ایران توسط آژانس بشدت تکذیب شده، می‌توان درباره این گمانه‌ها اظهارنظر کرد.

یکی از این گمانه‌ها این است که سند منتشر شده توسط آسوشیتدپرس، مربوط به یک سند محرمانه میان ایران و آمریکا یا همان سند چهارم مربوط به توافق هسته‌ای است. سندی که مسائل فنی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در یک دوره زمانی 15 ساله در آن مورد توافق قرار گرفته است. به عبارتی نقشه راه میان ایران و آژانس برگرفته از همین سند محرمانه میان ایران و آمریکاست و آنچه درز کرده، در واقع مربوط به همان توافق محرمانه میان ایران و آمریکاست.

بر این اساس 3 گزینه متهم به درز اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران، عبارتند از آژانس- که این اتهام را بشدت تکذیب کرده است- 1+5 که براساس اظهارات کمالوندی، ایران تاکنون سند مکتوبی از توافق را در اختیار آنها قرار نداده است و آمریکا.

 به اعتقاد کارشناسان، گره ماجرای درز اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران، می‌تواند به دست سازمان انرژی اتمی باز شود. علی‌اکبر صالحی که مسؤول نخست آنچه به لحاظ فنی بر سر برنامه هسته‌ای ایران آمده، است باید درباره سند محرمانه میان ایران و آمریکا شفاف‌سازی کند.

سوال کلیدی که صالحی باید پاسخ آن را به افکار عمومی بدهد این است: متن نقشه راه میان ایران و آژانس آیا برگرفته از توافق محرمانه میان ایران و آمریکا بوده است؟ اگر اینگونه بوده، اولا چرا سازمان انرژی اتمی، درباره این سند شفاف‌سازی نکرده، ثانیا چرا درباره گزینه‌های متهم به درز اطلاعات محرمانه، نامی از آمریکا برده نشده است. البته در این میان یک سوال بسیار اساسی از صالحی نیز وجود دارد: اگر سند منتشر شده از برنامه هسته‌ای ایران از توافق محرمانه میان ایران و آمریکا درز کرده، اساسا نکته یا گوشه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که از دید آمریکایی‌ها پنهان مانده باشد؟ و اگر اینگونه باشد و اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته باشد، دیگر چه حساسیتی نسبت به حراست از اسناد محرمانه ایران در آژانس باقی می‌ماند؟


****

نقش‌آفرینی  3 کشور در درز اطلاعات هسته‌ای ایران
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تلقی ما این است که 3 کشور در افشای اطلاعات ایران در آژانس انرژی اتمی نقش دارند و ما نیز به این موضوع اعتراض کردیم.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بهروز کمالوندی در برنامه متن و حاشیه که از شبکه سوم سیما پخش شد، با بیان اینکه به افشای بخش‌هایی از سند آژانس اعتراض کردیم و آژانس هم در این زمینه نگرانی دارد، تصریح کرد: برای موضوع درز اطلاعات باید راه‌حلی پیدا کنیم و در این زمینه به آژانس تذکر هم دادیم.
 
وی با تاکید بر اینکه در خبر آسوشیتدپرس توضیحاتی درباره طول برنامه غنی‌سازی  داده شده و البته در سند محرمانه که آنها ادعا دارند به کنگره نیز تحویل شده است، نکاتی وجود دارد، گفت: تلقی ما این است که 3 کشور در افشای این اطلاعات نقش دارند و ما نیز به این موضوع اعتراض کردیم.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره جواب قاطع آژانس مبنی بر اعتراض ایران به درز اطلاعات گفت: آژانس بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام داشته موافق اتهام‌زنی ایران به این نهاد نیست.
 
کمالوندی با بیان اینکه از سوی ما نقض برجام رخ نداده اما طرف مقابل با برخوردهای سیاسی در قبال شرکت‌های بزرگ، نقض برجام کرده است، گفت: آنها می‌توانستند به جای اینکه به شرکت‌های بزرگ بگویند جز مساله هسته‌ای، تحریم‌های حقوق بشری و تروریسم نیز وجود دارد، اعلام کنند تحریم‌های هسته‌ای از بین رفته است. آنها در ظاهر تحریم‌ها را برداشته‌اند اما پشت‌پرده به شرکت‌های تجاری توصیه‌هایی می‌کنند.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره کانال خرید برجام گفت: ما تاکنون از این کانال استفاده نکرده‌ایم، چرا که نیازی نداشته‌ایم و البته یکی، دو مورد سفارش داشتیم تا ببینیم طرف مقابل چه عملکردی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس