دنیای فوتبال حرفه ای به راستی دیگر فقط در 90 دقیقه های تعریف شده در لیگ حرفه ای یک کشور خلاصه نمی شود و تیم های بزرگ حتی در فصل استراحت خود نیز رقم های نجومی را به بهانه حضور خود جا به جا می کنند.

تعطیلات آمریکایی باشگاه های بزرگ دنیاسرویس ورزش مشرق - بسیاری از تیم های بزرگ فوتبال دنیا به خصوص غولهای قاره سبز در تعطیلات تابستانی برای چند هدف مهم به تورهای تابستانی نجومی تن می دهند. نکته جالب درآمد نجومی هر دو طرف است، کمی عجیب به نظر می رسد اما هم مشتری و هم فروشنده سود نجومی دارند و شاید پاسخ ساده به این معما استفاده درست از اصل "حمایت مالی" در ورزش باشد.

باشگاه های بزرگ دنیا از جمله چلسی، رئال مادرید، منچستریونایتد و منچسترسیتی در جریان تورهای تابستانی خود در آمریکای شمالی با توجه به حضور حامیان مالی بزرگ دنیا و استفاده از فروش حق پخش بازی ها سود سرشاری به جیب می زنند. از طرفی در پشت پرده این سود نجومی قرار است که تیم، به خوبی برای فصل پیش رو آماده شود و مشخص است که قبل از سود مالی، هدف اصلی باید آماده سازی تیم حتی به شرط ضرر مالی باشد.

با نگاهی آماری و شاید اقتصادی به تیم هایی که در دو کشور کانادا و آمریکا اردوی آمریکایی برای خود دست و پا کرده اند به خوبی متوجه اصل سود دو طرفه خواهیم شد. مثال اول می تواند تیم فوتبال پاری سن ژرمن فرانسه باشد، این تیم برای داشتن اردوی تابستانی در خاک آمریکا مبلغ 6 میلیون یورو به واسطه این تور تابستانی بزرگ پرداخت کرده است، رقمی که در گام اول بسیار غیرمنطقی به نظر می رسد اما به طرف دیگر این معامله توجه کنید، درست است که مدیر یک هتل، مدیر یک مجموعه ورزشی و شاید صاحبان چندین مرکز گردشگری در آمریکا از این محل، سود سرشاری به جیب زده باشند اما پاری سن ژرمن برای سفر خود به آمریکا جهت پرواز رفت و برگشت خود و حتی پروازهای بین شهری در آمریکا نه تنها هیچ هزینه ای نکرده بلکه معادل 600 هزار یورو نیز سود خالص داشته است، درگیری و مبارزه بر سر انتقال هوایی تیم اول پاریس بین دو کمپانی بزرگ ایرکانادا و پرواز امارات، در نهایت به سود طرف اماراتی به پایان رسید. آنها از تیم اول پاریس قول گرفته اند که در 30 تبلیغ بازرگانی بین دو نیمه همه بازیهای این تور تابستانی و تبلیغات دور زمین تمرین پاریس حضور داشته باشند.

تعطیلات آمریکایی باشگاه های بزرگ دنیا

پاری سن ژرمن از طرفی دیگر قبول کرده که با اتوبوس تازه معرفی شده یک کمپانی چینی تمام مسیرهای بین هتل و استادیوم خود را طی کند، اتومبیل بازیکنان، آرمهای روی پیراهن آنها هنگام تردد در خیابان ها و حتی نوع نوشیدنی بازیکنان در زمان حضور در لابی هتل نیز برای پاری سن ژرمن سود مالی داشته است. در نهایت روابط عمومی باشگاه پاریسی مدعی شده که از تور تابستانی آمریکا معدل دو و نیم میلیون یورو سود خالص خواهد داشت.

تعطیلات آمریکایی باشگاه های بزرگ دنیا

مثال دیگر می تواند باشگاه رئال مادرید باشد، فلورنتینو پرس که البته یک ماه قبل از این تور تابستانی ادعا کرده بود تمام هزینه این تور نجومی را از محل حامیان مالی باشگاه فراهم کرده و حتی یک یورو از خزانه باشگاه هزینه این تور تابستانی نخواهد کرد، در جریان تور آمریکا با 50 شرکت بازرگانی و 23 واحد عمرانی متخصص ساختمانی و برج سازی دیدار و گفت و گو خواهد کرد که این خود می تواند برای باشگاه رئال مادرید یک سود نجومی و غیر قابل محاسبه داشته باشد.

تعطیلات آمریکایی باشگاه های بزرگ دنیا

از طرفی باشگاه رئال مادرید با ورود به شهر مونترال در شرق ایالت کبک کانادا و فقط به خاطر حضور در چند تبلیغ تلویزیونی برای اداره مهاجرت این کشور، معادل یک و نیم میلیون یورو دریافت کرد. حتی هتل محل اقامت باشگاه رئال مادرید به عنوان بهترین هتل این شهر، برای آنکه پذیرای رئال مادرید باشد و تبلیغ کند، نه تنها هیچ وجهی از این باشگاه ثروتمند دریافت نکرد بلکه به آنها معادل 45 هزار یورو نیز پول داد.

تعطیلات آمریکایی باشگاه های بزرگ دنیا

دنیای فوتبال حرفه ای به راستی دیگر فقط در 90 دقیقه های تعریف شده در لیگ حرفه ای یک کشور خلاصه نمی شود و تیم های بزرگ حتی در فصل استراحت خود نیز رقم های نجومی را به بهانه حضور خود جا به جا می کنند، ارقامی که بیش از رقمهای تعریف شده در جهان برای زنده شدن یک بازار بورس مرده، تشکیل یک پالایشگاه عظیم و حتی احداث یک کارخانه اسلحه سازی است. گفته می شود به بهانه حضور چهار تیم بزرگ باشگاهی در آمریکا معادل 630 میلیون یورو گردش مالی نصیب این کشور شده است. اتفاقی که طی آن همه اهالی معامله راضی هستند و سود می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس