معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مدافعان حرم غیرایرانی که به شهادت می‌رسند، هرچند خدمات بنیاد شهید به آن‌ها تعلق می‌گیرد اما به دلیل مشکلات تابعیت نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مهدی ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های این معاونت گفت: معاونت تعاون طی یک سال گذشته با معاونت مسکن سابق ادغام شده است و شامل اداره کل پذیرش احراز و امور اداری ایثارگران، حالت اشتغال، مستمری والدین شهدا و حقوق خانواده شهدا، اداره کل اشتغال و کارآفرینی، اداره کل مشاوره و مددکاری، اداره کل تسهیلات رفاهی و اداره کل مسکن و گلزارهای شهدا است. همچنین صندوق اشتغال که سال گذشته اساسنامه آن مصوب شد در جهت کمک به رفع معضل اشتغال ایثارگران در این معاونت گنجانده شده است.

وی افزود: مواردی همچون احراز مصادیق ایثارگری که شامل اسرا، مفقودین، جانبازان و شهدا است و همچنین انجام امور اداری آنها و بحث حالت اشتغال برای کسانی که غیرشاغل هستند، بحث معافیت سربازی، آرم طرح ترافیک، وام‌های ضروری، اداره کردن بیش از 88 مرکز مشاوره در سطح کشور، تشکل‌های ایثارگری که با بنیاد همکاری دارند، طرح معتمدان معین، سهمیه‌های استخدامی، اعطای وام‌های خوداشتغالی، و رسیدگی به مشکلات مربوط به اشتغال آنان در حیطه معاونت تعاون است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بحث ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا گفت: بخشنامه‌ای از دوران مدیریت‌های سابق بنیاد درباره گلزارها به همه استان‌ها ابلاغ شده است که در مرمت گلزارها اولین نکته جلب رضایت خانواده‌ها باشد. حتماً می‌بایست مناسب سازی بعد از کسب نظر خانواده‌ها صورت بگیرد. البته طبیعی است که روال کار دچار نوعی پراکندگی باشد در بعضی گلزارها افراد عادی بین شهدا دفن شدند، قاعدتاً در جابجایی‌ها امکان شکستگی سنگ‌ها وجود دارد، برداشت قبور صورت می‌گیرد و در حین کار موقع نصب عکس و فیلمبرداری به طور کامل انجام می‌شود تا حداکثر دقت به کار برده شود. اما علی رغم دقت فراوان امکان بروز مشکلاتی وجود دارد منتها تلاش می‌شود با کمترین آسیب و خسارت کار به پایان برسد.

احراز شهادت محیط بانان/فوت آتش نشان‌ها حین خدمت در مصادیق شهادت نیست

ایزدی با اشاره به نحوه احراز شهادت شهدای خدمت و محیط‌بانان گفت: آیین نامه تعیین مصادیق احراز شهیدو ایثارگر در 27 اردیبهشت ماه سال 93 به پیشنهاد بنیاد شهید، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح در دولت تصویب شد که بحث احراز شهادت در مصادیق مقابله با دشمن و گروه‌های معارض وجود داشته باشد. اصل اول ما بر تأیید این نوع شهادت‌ها مواجهه با گروه‌های معارض است که مصدوم در آن به عنوان جانباز و کشته شده به عنوان شهید محسوب می‌شود. در برخی مناطق مثل مرزها نیز نوعی مقابله و پیشگیری از ورود دشمن وجود دارد که گسترش این آیین نامه را به مناطق عملیاتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: بسیاری از کارکنان دولت و کارکنان دستگاه‌های خدمات‌رسان نوع کار بسیار سختی دارند که با خطر بالایی روبروست مثل آتش‌نشان‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کوره‌های ذوب فلزات و معادن فردی که برای این خدمت تعیین می‌شود در جریان خطرات کار هست و قانون نیز برابر با نوع کار آنها امتیازاتی برایشان درنظر می‌گیرد. به همین دلیل نباید فردی که به واسطه این خطرات از بین می‌رود شهید محسوب شود اینها مصادیق فوت حین خدمت هستند که قوانین مربوط به آنها نیز شامل حالشان خواهد شد. اما در بین این مشاغل شغل آتش نشان‌ها کمی متفاوت‌تر بوده و به این خاطر شورای شهر تصویب کرده که شهرداری تهران به آتش نشان‌هایی که در حریق و عملیات نجات کشته می‌شوند، همانند شهید خدمات بدهد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: افرادی که به سبب مأموریت‌های محوله و پاسداری از اموال و محیط زیست و اماکن که نیروهای مسلح براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی تعیین کرده، چنانچه مورد هجوم دشمن و گروه‌های معارض قرار گرفته و کشته شوند شهید محسوب می‌شوند به همین دلیل محیط بانانی که اخیراً کشته شده‌اند همگی شهید هستند البته اگر همین محیط بانان از طریق حادثه حین مأموریت از بین رفته بودند شامل این قانون نمی‌شدند.

47 هزار ایثارگر نیاز به اشتغال دارند

ایزدی با اشاره به تسهیلات قانون اشتغال گفت: قانون مقرر کرده است که 25 درصد اشتغال ادارات به ایثارگران تعلق بگیرد، وضعیت اشتغال در سه سال گذشته به نحو مطلوبی ارائه شده و ما بالغ بر 38 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم اما اشتغال چشمه جوشانی است که همواره در آن عده‌ای شاغل شده و عده‌ای فارغ التحصیل شده و به جمع افراد جویای کار می‌پیوندند به همین دلیل با یک مشکل دائمی روبرو هستیم حدود 20 هزار نفر هر سال یا استخدام شده‌اند یا شرایط شغلی ایجاد شده است اما به هر حال معضل بیکای وجود دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 47 هزار نفر در سامانه ما افراد جویای کار و در نوبت اشتغال قرار دارد. این افراد شامل جانبازان، فرزندان جانبازان، فرزندان شهدا و خواهر و برادر شهید هستند و از این 47 هزار نفر حدود 8 هزار نفر را فرزندان شهدا تشکیل می‌دهند؛ بنای ما براین بوده که دریافتی خانواده شهدا به دریافتی کارمندان دولت برسانیم. درباره شهدایی که شاغل بودند نیز حکمشان براساس خدمات کشوری یا نیروهای مسلح انجام می‌گیرد.

175 هزار نفر از والدین شهدا در قید حیات هستند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تعداد والدین شهدای در قید حیات گفت: 175 هزار نفر از والدین شهدا در قید حیات هستند، میانگین سن والدین شهدا 79 سال است و این سن طبیعتاً سنی است که هم عمر طبیعی رو به پایان است و هم حوادثی درگیر آن خواهد شد به این دلیل هرساله شاهد فوت چندصد نفر از والدین شهدا هستیم.

ایزدی با اشاره به بحث مسکن ایثارگران گفت: درباره موضوع مسکن مجلس تسهیلاتی را مصوب کرده است که موظفیم با کمک دولت و بانک مرکزی و وزارت مسکن برای ساخت مسکن ایثارگران اقدام کنیم. هفته گذشته 405 واحد را در شهر قم افتتاح کردیم و همگی تحویل ایثارگران داده شده است. زمین این واحدها را سازمان ملی مسکن داده بود که با مشارکت ایثارگران ساخته شد. همچنین گروه‌های ویژه‌ای از جانبازان و والدین شهدا هستند که مسکن آن‌ها مناسب زیست نیست و نیاز به برخی تسهیلات ویژه دارند مثل بالابر، با کمک بنیاد شهید مناسب سازی انجام می‌شود و تاکنون 70 تا 80 درصد این موارد تکمیل شده است.

پرداخت مطالبات خانواده شهدا و ایثارگران

وی با اشاره به مطالبات جامعه ایثارگری گفت: به دلیل اینکه کسری بودجه از سال 76 به بعد در رابطه با خانواده شهدا و ایثارگران ایجاد شده است و تصویب قانون آزادگان و جانبازانی که قبل از سال 76 حالت اشتغال شده بودند و با تأخیر حقوقشان پرداخت شده بود مطالباتی را ایجاد کرده است. تأخیر پرداخت این مطالبات تا دولت یازدهم به طول انجامید. در ابتدای دولت یازدهم حدود سه هزار و 800 میلیارد تومان جامعه ایثارگری از دولت طلبکار بود. با کمک دولت مطالبات همه آزادگان، جانبازان پرداخت شد و مطالبات خانواده‌های شهدا تا سال 90 پرداخت شده است. در چند استان مطالبات سال 91 خانواده شهدا نیز پرداخت شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال مطالبات سال 91 مابقی استان‌ها و 6 ماه آینده مطالبات سال 92 نیز پرداخت شود. از سال 94 نیز بدهی نداشته‌‌ایم.موضوعی که تاکنون کمتر به آن توجه شده است مطالبه ذخیره مرخصی خانواده شهداست که متولی آن همان دستگاهی است که از‌ آن اعزام شده و به شهادت رسیده است.

مدافعان حرم غیر ایرانی به دلیل مشکلات تابعیت نمی‌توانند از همه خدمات بنیاد استفاده کنند

ایزدی با اشاره به مدافعان حرم غیر ایرانی که داوطلبانه به سوریه می‌روند، گفت: به دلیل آنکه در سوریه و عراق حضور مستشاری داریم و مستشاران نظامی ما در این مناطق حضور دارند گروه‌های مختلفی داوطلبانه عازم سوریه شده‌اند. برخی از آن‌ها متولی خاصی ندارند و می‌بایستی از آن‌ها حمایت شود. به همین دلیل مدافعان حرم غیرایرانی که به شهادت می‌رسند اگر ساکن یا مقیم ایران باشند طبق قوانین همه شهدای خود که در جبهه و جنگ مورد حمایت قرار گرفته‌اند، اینجا به خاک سپرده شده‌اند و هرچند خدمات بنیاد شهید به آن‌ها تعلق می‌گیرد اما به دلیل مشکلات تابعیت نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند. اما معتقدیم هر کسی که در این مسیر شهید می‌شود حکم شهادت برای آن صدق می‌کند.

وی با اشاره به مسئولین ساماندهی گلزارهای شهدا گفت: کمیته ساماندهی گلزارهای شهدا در مناطق مختلف تشکیل شده است که در هر استان مسئول آن استاندار، در شهرستانها فرماندار، در شهرها شهردار، و در روستاها دهدارها هستند. 19 هزار و 744 گلزار شهید در کل کشور داریم که 12 هزار و 847 گلزار تاکنون مناسب سازی شده و تحویل شده است. 450 گلزار در دست اجراست و 6 هزار و 485 گلزار هنوز کارهایش انجام نشده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اطلاع رسانی تسهیلات بنیاد شهید به جامعه ایثارگری گفت: خانواده‌های ایثارگران می‌توانند با مراجعه به بنیاد شهید که در هر منطقه‌ای وجود دارد اطلاعات لازم را دریافت کنند همچنین با تماس خط 1616 از هر نقطه از کشور می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند، همچنین سامانه‌های الکترونیکی از جمله سایت ایثار اطلاعات مورد نیاز آنان را منتشر می‌کند، سالانه حدود 400 هزار دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران تحت عنوان طرح سپاس انجام می‌گیرد و تاجایی که امکان پذیر است سعی شده تا در این دیدارها مشکلات برطرف و اطلاع رسانی‌های لازم صورت بگیرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علیجانرضای IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    چرا یارانه درخانواده مدافع حرم تعلق نمگرند
  • علی اقا IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 0
    سهمیه ایثارگری مدافعان حرم ایرانی هنوز به جایی نرسیده.... اونوقت آقای مشرق دم از برادران افغانستانی میزنه.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس