رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره هشدار داد، در صورتی که آمریکا از استرداد «فتح‌الله گولن» سر باز زند، اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

آمریکا در صورت عدم استرداد «فتح‌الله گولن» اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود/ تاکنون بیش از 9000 نفر از کسانی که در این کودتا دست داشتند، دستگیر شدندبه گزارش مشرق، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‎و‎گو با شبکه الجزیره اعلام کرد که اولین کسی که خبر کودتای ترکیه را برای وی نقل کرد، دامادش بود. وی افزود، تعداد کسانی که در کودتا مشارکت داشته‌اند را به طور دقیق نمی‌داند اما تنها چیزی که از آن مطمئن است این است که کودتاچیان وابسته به گروه «تروریستی» فتح الله گولن هستند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی به آمریکا هشدار داد در صورتی که از استرداد گولن به ترکیه سرباز بزند، «اشتباه بزرگی را مرتکب شده است».

رجب طیب اردوغان گفت: «به محض اینکه خبر کودتا را شنیدم اولین اقدامی که انجام دادم دعوت مردم به آرامش بود و از آنها درخواست کردم به خیابان ها بیایند که آنها هم فورا برای دفاع از دموکراسی پاسخ دادند».

وی افزود: «با رئیس دستگاه اطلاعات ملی ترکیه برای راه های مقابله با تلاش برای کودتا بحث و گفت و گو کردم و پس از 12 ساعت امور کشور به طور کامل تحت کنترل دولت قرار گرفت».

اردوغان اعلام کرد: «شاید وجود خلأ در دستگاه اطلاعاتی کشور منجر به نفوذ گروه فتح الله گولن شده است، اما از تجارب گذشته خود برای مقابله با تلاش برای کودتا استفاده کردیم».

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که شاید سناریوهای دیگری برای این گروه تروریستی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «دستگاه اطلاعاتی و قضایی دلایل و اسناد کافی در اختیار دارند که از دست داشتن این گروه در کودتا حکایت دارد».

وی به الجزیره گفته که تاکنون بیش از 9000 نفر از کسانی که در این کودتا دست داشتند، دستگیر شدند و تحقیقات درباره ارتباط عاملان کودتا با فتح الله گولن آغاز شده است. «تلاش می کنیم همه اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام دهیم».

اردوغان تصریح کرد: بیش از 200 نفر در جریان تلاش برای انجام کودتای نافرجام کشته شدند که از این میان تعدادی نیز زیر تانک ها جان خود را از دست دادند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: ترکیه و آمریکا دو همپیمان استراتژیک هستند.

وی درباره احیای مجازات  اعدام در ترکیه و اعمال آن برای عاملان کودتا که در روزهای گذشته با مخالفت مقامات کشورهای اتحادیه اروپا روبرو شده گفت که این موضوع، در اختیار مردم است.

اردوغان، سپس گفت که مردم مجازات اعدام برای کودتاگران را می خواهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    واسه کدخداتم شاخ شونه میکشی؟؟؟ الحق خردوغانی
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    کودتا نه کار گولن بود ونه کار اردوغان. هر دو طرف ترس دارند که موسس کودتا را بگویند چراکه کودتا کار ارباب (امریکا!!) بود
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    مردک جعلق کاسه لیس آمریکا دستگیری 9000هزار نفر مگر جمعیتی کمی است - موج دوم کودتا اورا برمی دارد هیچ شکی نیست. مغرور شده است فکر می کند در دستگاههای دولت 9000نفر مخالف در بیرون قطعا 50 میلیون مخالف دارد -
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    چه حرامزاده ایست این اردوغان خبر نداره با اعدام هزاران نفر از مخالفان خود که کودتا چی مینامدشان جنگ داخلیی راه میندازه توی ترکیه اگر 9000 هزار نفر کودتا چی باشند همه اینها خانواده دارند و اگر حساب انگشتی کنیم شاید میلیونها نفر فقط خانواده های اینها هستند یک جنگ داخلی و فروپاشی دولت عثمانی اردوغان در راه است با اعدام مخالفان خود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس