برخی تحلیل‌گران صهیونیست هشدار دادند شکست کودتا در ترکیه، به ایجاد تغییرات اساسی در نظام سیاسی این کشور منجر می‌شود اسرائیل انتظار داشت این تلاش به موفقیت برسد.

به گزارش مشرق، روزنامه العربی الجدید نوشت: «یوسی میلمان» گزارشگر امور امنیتی در روزنامه معاریو نوشت:  اسرائیل در سطوح سیاسی و امنیتی خرسند می‌شد اگر کودتا در ترکیه موفقیت‌آمیز بود.
وی افزود: هیچ‌کس در کابینه و یا دستگاه امنیتی اسرائیل قطره اشکی برای «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه نمی‌ریخت اگر تلاش برای کودتا به موفقیت منجر می‌شد.
 
میلمان اضافه کرد: اسرائیل اگر ارتش، امور را در ترکیه در دست بگیرد، خوشحال می‌شود.
این گزارشگر صهیونیست نوشت: تلاش برای کودتا بر روابط اسرائیل با ترکیه بعد از امضای توافق عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و آنکارا تاثیری نمی‌گذارد.
 
از سوی دیگر، تحلیل‌گران صهیونیست انتظار دارند که شکست تلاش برای کودتا به تقویت جایگاه حزب عدالت و توسعه و گسترش نفوذ اردوغان منجر شود. «درور زئیف» کارشناس امور ترکیه گفت که «ترکیه جدید امروز متولد شد، ترکیه کمال آتاتورک نفس‌های آخرش را می‌کشد زیرا شکست کودتا به اردوغان مشروعیت می‌بخشد و به او فرصت می‌دهد تا در میراث آتاتورک که ترکیه دهه‌ها اسیر آن است، تغییراتی ایجاد کند.»
 
زئیف که در آنکارا اقامت دارد در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت افزود: در هر کودتایی، ارتش ترکیه برای بازگرداندن ترکیه به مسیر سکولار تلاش می‌کند و شکست کودتای امروز دلیلی است که توانایی این کار را نداشته است.
 
«ایلی شاکید»  کنسول اسبق اسرائیل در استانبول نیز، ورود مردم ترکیه به صحنه برای مقابله با کودتا را تعجب‌برانگیز خواند و گفت: تحرک وسیع مردمی باعث شکست کودتا شد.
شاکید در گفت‌وگو با یدیعوت آحارونوت افزود: طیف محافظه‌کار مردم ترکیه که پایگاه حامی و تایید کننده اردوغان است، پیروز شد.
 
«جک لوی» سفیر اسبق اسرائیل در آنکارا هم گفت: برنامه‌ریزان کودتا اهمیت تحولاتی را که ترکیه شاهد آن است، درک نکرده بودند.
 
وی در گفت‌وگو با رادیو رژیم اسرائیل افزود: ملتی که وارد عرصه سیاست شده، فرصت موفقیت هر کودتای سیاسی را کاهش می‌دهد.
 
«دانی کشمارو»  مجری شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت: بخش‌های وسیعی از ملت ترکیه به ویژه جوانان احساس کردند تلاش برای کودتا بخشی از یک توطئه بین‌المللی است و به همین دلیل جمعیت زیادی در اطراف اردوغان جمع شد.  تشدید این احساس و برداشت در ترکیه به اردوغان اجازه می‌دهد تا با قدرت گام‌هایش برای اصلاحات در ساختار نظام حاکم ترکیه که آنها را واجب می‌داند، بردارد.
 
«ایال عیران» روزنامه‌نگار صهیونیست هم در صفحه خود در توئیتر نوشت: نشانه‌ها حاکی هستند که برخی کشورهای خارجی از تلاش برای کودتا در ترکیه آگاه بوده‌اند و اقدام فرانسه برای بستن سفارتخانه خود در آنکارا می‌تواند در این چارچوب قرار گیرد.
 
العربی الجدید نوشت:  رسانه‌های اسرائیلی پیشتر نوشته بودند بین اسرائیل و «فتح‌الله گولن» رهبر جنبش «حزمت» که دولت ترکیه او را به تلاش برای کودتا متهم کرده است، «روابط گرم» برقرار است روزنامه «میکور ریشون»  در یک تحقیق گسترده که در ژانویه سال 2014  منتشر کرد به  نقل از «فازیت ربینا»  روزنامه نگار ادعا کرد: جنبش حزمت با وزارت خارجه و موسسه‌های آکادمیک اسرائیل در تل‌آویو  روابط مستحکم دارند و برخی رهبران این جنبش از اسرائیل دیدن کرده‌اند.
 
به گفته فازیت، گولن در پایگاه شخصی خود در اینترنت نوشته است:  یهود یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند اما 32 جایزه صلح نوبل را بدست آورده‌اند.
 
فازیت افزود: گولن با رهبران ارشد دینی یهود ارتباط دارد و با «باکشی دورون» خاخام بزرگ سابق یهودیان شرقی ملاقات کرده است.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس