معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه امروز با مشکلات جدی اقتصادی، فرهنگی و بعضا سیاست خارجی مواجه است، گفت: نخبگان جامعه باید به دولت کمک کنند و برای گره گشایی از مشکلات کشور گام بردارند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست و چهارمین جشنواره دانشجوی نمونه اظهار داشت: دانشجویان نمونه از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی برجستگی‌های ویژه ای دارند و این ویژگی ها آنها را به عنوان سرمایه های کشور تبدیل کرده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دانشجویان نمونه سرمشق و الگویی برای سایر دانشجویان هستند و معرفی برگزیدگان معمولاً با این هدف انجام می شود که دانشجویان دیگر از این افراد برجسته سرمشق بگیرند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به کمبودها و محدودیت‌هایی که در منابع بودجه‌ای کشور وجود دارد، تصریح کرد: وزرا در جلسات تصمیم گیری، کمبودهای دانشگاه ها را مطرح می کنند و دولت از محدودیت‌های موجود در تجهیزات علمی و امکانات آزمایشگاهی مطلع است اما با وجود این محدودیتها، برخی دانشجویان با تلاش و همت خود در جهت پیشرفت کشور گام بر می‌دارند که جای تقدیر دارد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه توسعه پایدار و همه جانبه کشور جز از طریق توسعه علمی میسر نیست، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کشور را به توسعه برسانیم، یقیناً باید به دنبال توسعه علمی کشور باشیم و این امر نیازمند برخورداری از دانشگاه های توانمند در کشور است. دانشگاه ها و دانشجویان می‌توانند این اطمینان را به جامعه بدهند که کشور در این مسیر قرار دارد و مسیر توسعه دنبال می شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه نه تنها باید در مسیر توسعه علمی گام بردارد بلکه باید توسعه فرهنگی و اجتماعی را نیز پیگیری کند، گفت: دانشگاه ها باید توسعه فرهنگی و اجتماعی را نیز دنبال کنند زیرا دانشگاه یکی از مهمترین نهادهای کشور است و نمی توان آن را در عرض دیگر نهادهای توسعه ای کشور قلمداد کرد.

جهانگیری دانشگاه را مرکز تولید اندیشه و معرفت توصیف کرد و گفت: همه نگاه ها به سوی دانشگاه ها است که نقش تولید اندیشه و معرفت را به نحو مطلوبی ایفا کنند.

وی با یادآوری سخنی از امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبدأ همه تحولات جامعه است گفت: مقام معظم رهبری نیز دانشگاه را مایه اقتدار کشور قلمداد کرده اند و اگر ما امروز به دنبال اقتدار کشور هستیم، باید بدانیم که دانشگاه یکی از مهمترین پایگاه ها برای رسیدن به اقتدار است و البته محیط دانشگاه باید محیطی باز، بانشاط و امن باشد تا دانشگاه بتواند به مرکز گفتگو و تبادل اندیشه تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دولت، نظام و جامعه انتظاراتی را از دانشگاه ها، دانشجویان و اساتید  دارند و آن اینکه از مشکلات جامعه گره گشایی کنند. جامعه امروز با مشکلات جدی اقتصادی، فرهنگی و بعضا سیاست خارجی مواجه است. نخبگان جامعه باید به دولت کمک کنند و برای گره گشایی از مشکلات کشور گام بردارند.

جهانگیری ادامه داد: رئیس جمهور نیز مکرر از نخبگان کشور دعوت کرده است که از طریق نقد سازنده و راهنمایی، دولت را در انجام کارها و خدمت رسانی یاری کنند. اقتصاد مسأله اصلی در مقطع فعلی کشور است. به حرکت درآوردن اقتصاد و مقابله با چالش‌های جدی اقتصادی، نیازمند این است که نخبگان به صحنه بیایند و در حل مشکلات مسئولیت و نقش بر عهده گیرند.

جهانگیری با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، یکی از محورهای اصلی این سیاستها را تأکید بر دانش بنیان شدن اقتصاد عنوان کرد و اظهار داشت: برای اینکه اقتصاد کشور دانش بنیان باشد، یکی از پایگاه های اصلی قطعاً دانشگاه های کشور هستند و در این راستا از دستگاه های اجرایی خواسته شده که ارتباط جدی تری با دانشگاه ها و نخبگان برقرار کنند تا بتوان مشکلات را از پیش روی برداشته و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنند.

در این مراسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گزارشی از وضعیت آموزش عالی کشور ارایه کرد و به بیان توضیحاتی درباره نحوه انتخاب دانشجویان نمونه پرداخت.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم علم و ادب را بالاترین گنجینه هر ملتی دانست و گفت: حتماً باید در محیط های دانشگاهی و در کل جامعه این فضا حاکم باشد. لازمه آرمان خواهی و انقلابی بودن علم، اخلاق و ادب است. امیدوارم در محیط های دانشگاهی و در کل جامعه به این موضوعات اهمیت ویژه داده شود.

در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از دانشجویان برگزیده در بیست و چهارمین جشنواره دانشجویان نمونه تقدیر شد و سه نفر از دانشجویان به نمایندگی از سایرین، دغدغه ها و خواسته های خود را مطرح کردند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    تازه اولشه و اوضاع بدتر از اين نميشه
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    جهانگیری:جامعه با مشکلات جدی مواجه است ؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!! این مشکلات رو دولت یازدهم و خوده شما برای ملت درست کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس