عوامل کودتا به سرهنگ لِوِنت تورک کان گفته بودند که قرار است در همان ابتدای عملیات، «رییس جمهور، نخست وزیر، رییس ستاد کل ارتش و فرماندهان نیروها» را دستگیر کنند و بی سر و صدا در یک جا تحت مراقبت قرار دهند.

 سرویس جهان مشرق: رسانه های ترکیه روز چهارشنبه گزارش دادند که یکی از دستیاران رییس ستاد کل ارتش ترکیه، به نقش خود در کودتای براندازی حکومت رجب طیب اردوغان اعتراف کرده است.

اعتراف دستیار رییس ستاد کل ارتش ترکیه به پیوند کودتا با جنبش گولن
سرهنگ دوم لونت تورک کان در کنار ارتشبد خلوصی آکار

سرهنگ دوم «لِوِنت تورک کان»، دستیار ارتشبد «خلوصی آکار» همچنین اعتراف کرد که عضوی از شبکه فتح الله گولن، اصلی ترین مخالف دولت اردوغان است که خود در پنسیلوانیای آمریکا ساکن است و به عنوان طراح اصلی کودتا از جانب دولت ترکیه معرفی می شود.

اعترافات او ساعاتی پیش از آن منتشر می شود  که قرار است شورای امنیت ترکیه برای تعیین یک دوره پساکودتا برای کشور تشکیل جلسه فوق العاده دهد.

اردوغان در روزهای گذشته از اعلام یک خبر «مهم» سخن گفته است که طبق برخی گمانه ها، این اعلام  بعد از تشکیل جلسه فوق العاده شورای امنیت و جلسه مشورتی کابینه بعد از آن، انجام می گیرد.

طبق گزارش های منتشر شده، تورک کان که ساعاتی بعد از شکست کودتای جمعه شب دستگیر شده است، این اعترافات را در نامه ای به دادستان انجام داد. گویی او در اعترافات خود نوشته که طبق اطلاعات او قرار بود که کودتا در 14 جولای انجام بگیرد، ولی بعد به او خبر دادند که کودتا در ساعت 3.00 به وقت محلی در روز بعد، 15 جولای،  انجام خواهد گرفت.

به او گفته بودند که قرار است در همان ابتدای عملیات، " رییس جمهور، نخست وزیر، ریسس ستاد کل ارتش و فرماندهان نیروها" را دستگیر و بی سر و صدا محبوس و تحت نظر قرار دهند.

همچنین گفته می شود که در این نامه او ریشه های پیوند خوردن خود با جنبش «خدمت» فتح اله گولن را هم شرح داده است.

" من از خانواده فقیری بودم. پدرم یک کشاورز بسیار فقیر بود. اولین بار در مدرسه راهنمایی با جامعه گولن آشنا شدم."

او گفته که اولین بار افراد شبکه گولن در 1989 سوالات آزمون ورودی یک دبیرستان نظامی را در اختیارش گذاشتند تا بتواند به راحتی وارد مدرسه شود.

او جاسوسی از بالادستی ها را هم از 2011 شروع کرد، زمانی که دستیار رییس پیشین ستاد کل ارتش، ژنرال «نجدت اوزل» بود.

فتح الله گولن متحد سابق اردوغان و حزب عدالت و توسعه او بود. بعد از افشای نقش شبکه گولن در دستگاه قضایی و پلیس در تحقیقات ضد فساد علیه اردوغان و حلقه نزدیکانش در 2013، این دو به دشمنان خونی هم تبدیل شدند.

در پی تصفیه ای که از زمان شکست کودتا از سوی دولت ترکیه کلید خورده است، تاکنون دست کم حدود 9000 نفر شامل افراد پلیس و مقامات دولتی از کار اخراج، و حدود 7500 نفر، از جمله چندین ژنرال عالیرتبه زندانی شده اند. هدف از این تصفیه به گفته دولت این کشور، تصفیه کامل ساختار سیاسی، قضایی، نظامی و حتی آموزشی از افراد طرفدار یا عضو شبکه فتح الله گولن است.

طبق اعلام وزارت آموزش ترکیه، بیش از 15000 کارمند بخش آموزش کشور از کار تعلیق و شده اند و روز سه شنبه به همه روسای دانشگاه ها گفته شده که استعفاء بدهند.

روز چهارشنبه، هیات آموزش عالی ترکیه اعلام کرد که هر گونه سفر خارجی دانشگاهیان این کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

به گفته مقامات این کشور، این کار برای جلوگیری از خروج آن دسته از عوامل کودتا در دانشگاه هاست که به ادعای دولت ترکیه از پیش از اقدام به کودتا در روز جمعه، با عوامل نظامی کودتا در ارتباط بوده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    اینا قیافه شون شبیه ترکها نیست چرا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس