کد خبر 606122
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷

کودتای نافرجام ترکیه حتی اگر تأثیر درازمدتی بر روابط تجاری ایران با این کشور نداشته باشد، اما فعالان اقتصادی معتقدند که در مجموع، بی ثباتی در منطقه بر معاملات تجاری ایران با جهان سایه می‌افکند.

به گزارش مشرق، کودتای ترکیه نافرجام ماند اما برای چند ساعت، مشکلات زیادی را در عرصه تجارت خارجی این کشور به وجود آورد. ایران هم به عنوان یکی از شرکای تجاری این کشور، از این موضوع متأثر شد. اما اکنون فعالان اقتصادی معتقدند که به زودی، روابط تجاری ایران و ترکیه با عادی شدن اوضاع، از سر گرفته می‌شود.

از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد با به دست گیری دوباره اوضاع کشور توسط دولت، عملیات ترانزیتی و معاملات اقتصادی ترکیه کم و بیش در حال انجام گیری است و در مورد ایران هم، تجار می گویند که این کودتا فقط تأثیرات چند ساعته بر روابط تجاری دو کشور گذاشت و هیچ گونه اثر بلندمدتی بر حجم مبادلات تجاری با ترکیه نداشته و تبادل کالا مانند گذشته در حال انجام گیری است.

اسدالله عسگر اولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این رابطه می‌گوید: کودتای اخیر ترکیه، در حال حاضر تأثیر آنچنانی در معاملات دو کشور نداشته است؛ اما اگر این کودتا به نتیجه می‌رسید به طور حتم می‌توانست تأثیرات بسیاری زیادی در تبادلات تجاری دو کشور داشته باشد.

وی می‌افزاید: تاکنون هیچ لطمه‌ای به تجارت ایران وارد نشده است و به نظر هم می‌رسد که روابط تجاری دو کشور به صورت قبل ادامه یابد.

همچنین فرهاد فزونی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هم می‌گوید: در حالی که دولت ترکیه بر سر کار باقی مانده است، تأثیرات چندانی بر معاملات تجاری کشورمان با ترکیه ندارد و اگر بخواهد تأثیر گذار باشد این امر کوتاه مدت خواهد بود

وی اظهار داشت: واردات و صادرات تأثیر چندانی ندارد و به نظر می‌رسد در بخش‌های گردشگری این تأثیرات بیشتر نمود پیدا کند

گفته‌های این دو فعال اقتصادی در شرایطی است که برخی دیگر هم بر این باورند که اتفاقات منطقه از جمله کودتای ترکیه بر معاملات کشور تأثیر می‌گذارد.  در این رابطه عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران معتقد است: قطعاً کودتای اخیر تأثیراتی بر روند معاملات 2 کشور می‌گذارد همانطور که هر نوع بی ثباتی در منطقه بر روی معاملات کشورمان تأثیر خود را به جا خواهد گذاشت و این بی ثباتی به کشورهای ارمنستان و کشورهای همسایه ترکیه هم کشیده شده است.

وی اظهار داشت: هرچه منطقه به سمت نا آرامی پیش روی کند این تأثیرات منفی خود را به خوبی نشان می‌دهد. با این حال و با توجه به کودتای نافرجامی که صورت گرفته امید می‌رود تأثیرات منفی زیادی در بحث اقتصادی کشورمان نداشته باشد

به اعتقاد آرگون، با توجه به این امر که ترانزیت یکی از راه‌های ارسال کالا از ترکیه به بخش‌های اروپا است در بخش حمل و نقل می‌تواند تأثیرات زیادی در حوزه تجارت داشته باشد.

لازم به ذکر است با توجه به گفته‌های فعالان اقتصادی و با توجه به در دست گرفتن اوضاع کشور ترکیه توسط دولت این کشور به نظر می‌رسد تا چند روز آینده اوضاع معاملات ایران و ترکیه به روند عادی تبادلات بازگردد و هیچ گونه مشکلی در تجارت بین دو کشور وجود نداشته باشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس