کد خبر 605617
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶

یک وبگاه عربی به نقل از منابع اطلاعاتی ادعا کرد ترکیه معتقد است کشورهای عربی و در مقدمه آنها امارات و مصر در پشت پرده کودتای نافرجام در این کشور هستند و به دنبال اثبات آن از طریق جمع‌آوری مدارک است.

 به گزارش مشرق، یک منبع اطلاعاتی عربی مدعی شد برای آنکارا ثابت شده که کشورهای عربی و در رأس آنها مصر و امارات در پشت پرده  کودتای ناکام نظامی ترکیه و تلاش برای سرنگونی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور قرار دارند.

بر اساس گزارش وبگاه «وطن» این منبع آگاه مدعی شد سفارت‌های ترکیه و دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور در تلاشند مدارکی دال برای تلاش این کشورها برای کودتا در ترکیه جمع کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه هم‌اکنون در حال تحقیق درباره سفر «فتح‌الله گولن» معارض اصلی اردوغان به امارات در هفته گذشته است ؛ سفری که گفته می‌شود وی در آن  با «محمد دحلان» عضو جدا شده جنبش فلسطینی فتح دیدار کرده است.

ترکیه هم‌چنین مشغول تحقیق درباره نقش دحلان و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر است ؛ دحلان هم‌اکنون به عنوان یکی از مستشاران امنیتی نزدیک به «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی به شمار می‌رود . آنکارا معتقد است این محور در حال مبارزه با جماعت «اخوان السلمین» است و به همین دلیل اردوغانِ حامی اخوان را هدف قرار داده است.

کودتای ناکام ترکیه در شنبه هفته جاری (15 جولای) انجام شد و تا کنون صدها نفر در ارتباط با این کودتا بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که امارات متحده عربی در بسیاری از پرونده های منطقه ای از جمله سوریه، یمن، بحرین ،‌لبنان، و فلسطین متحد اصلی عربستان سعودی است و همواره در موضعگیری ها نسبت به پرونده های سیاسی، امنیتی و نظامی منطقه تصمیمی مغایر با تصمیم ریاض نمی گیرد.

در همین حال حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر (تنها کشور عربی متحد با ترکیه)نیز در واکنش به کودتا در ترکیه ضمن محکوم کردن این اقدام عربستان سعودی و عادل الجبیر وزیر خارجه اش را به دست داشتن در طرح کودتا علیه اردوغان در ترکیه متهم کرده بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس