با وجود اتمام تنش‌ و درگیری مرزی بین افغانستان و پاکستان، جنگ لفظی بین مقامات دو کشور ادامه داشت اما بعد از گفت‌وگوی تلفنی «اشرف غنی» و «نواز شریف» به نظر می‌رسد اوضاع بهتر شده است.

 به گزارش مشرق، در اسلام‌آباد، روابط پاکستان و افغانستان در حال بهتر شدن است. طی روزهای گذشته بعد از درگیری مرزی بین دو کشور جنگ لفظی بین مقامات اسلام‌آباد و کابل ادامه داشت اما بعد از گفت و گوی تلفنی اشرف غنی با نواز شریف اوضاع بهتر شده است.

نخست‌وزیر پاکستان به خاطر اقدام علیه طالبان و کشتن تروریست‌هایی که مسبب حادثه پیشاور بودند از رئیس‌جمهور افغانستان تشکر و بر عزم اسلام‌آباد برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

در روزهای گذشته رسانه‌های افغانستان با انتشار خبرهای ضد پاکستانی این کشور را به عناوین مختلف متهم کردند و کار تاجایی پیش رفت که کالاهای پاکستانی در افغانستان تحریم شد.

رسانه‌های پاکستان نیز با انتشار اخبار مختلف درباره ورود تروریست‌ها از افغانستان و فعالیت مشکوک مهاجران افغانستانی در این کشور تلاش کردند که دولت این کشور را به عناوین مختلف به حمایت از تروریسم متهم کنند.

درخواست پاکستان برای اخراج مهاجران افغانستانی و کشاندن این موضوع به سازمان ملل متحد از دیگر اقداماتی بود که در این روزها انجام شد.

نیروهای امنیتی و پلیس پاکستان تعدادی از مهاجران افغانستانی را که فاقد مدارک بودند دستگیر و به کشورشان بازگرداند.

بعد از کشته شدن ملا منصور رهبر طالبان سازمان ثبت احوال پاکستان به دستور وزارت کشور برنامه بررسی مجدد شناسنامه و کارت ملی را آغاز کرد که در این مدت بیش از 10 هزار مدارک شناسایی جعلی که بیشتر مربوط به مهاجران افغانستانی بود کشف و اقدامات لازم در این زمینه انجام شد.

دولت ایالتی خیبرپختونخواه خواستار اخراج مهاجران افغانستانی بود و برای تمدید مدت اقامت آنها به دولت مرکزی اعتراض کرد.

دولت مرکزی پاکستان که خواهان حفظ روابط خوب با افغانستان بود درخواست دولت ایالتی برای اخراج مهاجران افغانستانی را نپذیرفت و نواز شریف نخست اعلام کرد که مهاجران باید داوطلبانه به کشورشان بازگردند.

بعد از کاهش تنش بین پاکستان و افغانستان وضعیت مهاجرین افغانستانی نیز بهبود پیدا می‌کند.

نکته قابل توجه این است که بعد از سفر مقامات آمریکایی از جمله سناتور «جان مک‌کین» و «ریچارد اولسون» نماینده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان به اسلام‌آباد رایزنی‌هایی صورت گرفت که تنش میان پاکستان و آمریکا را کاهش داد.

رایزنی  آمریکا و پاکستان موجب تغییر موضع افغانستان شد و دولت کابل نیز در برابر اسلام‌آباد از خود انعطاف نشان داد.

با اینکه کارشناسان معتقدند که بهبود روابط بین پاکستان و افغانستان موقتی است و روابط دو کشور باز هم ممکن است تیره شود اما به هر حال در حال حاضر روابط دو کشور بهبود پیدا کرده و باید دید این روند تا چه زمانی ادامه می‌یابد.

چندی پیش فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان ضمن تماس تلفنی با راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان کشته شدن عمر منصور ، عمر ناری یا خالد خراسانی همچنین طارق گیدر و سایر شبه‌نظامیان که در حادثه پیشاور دست داشتند را در حمله پهپادهای آمریکایی تأیید کرد.

سخنگوی پنتاگون تایید کرد که «عمر خلیفه» رهبر گروه «طارق گیدر» و از طراحان حمله به مدرسه ارتش پاکستان در پیشاور به همراه 4 تن از افراد خود در حمله هوایی آمریکا در افغانستان کشته شدند.

 خلیفه چندین عملیات در پاکستان از جمله حمله ماه ژانویه 2016 میلادی به دانشگاه «باچاخان» و در ماه دسامبر 2014 میلادی به مدرسه‌ای در پیشاور که منجر به کشته شدن بیش از 130 کودک شد، را انجام داد.

2مقام امنیتی پاکستان به شرط فاش نشدن نامشان اعلام کردند در حمله پهپادهای آمریکایی به ناحیه بندار در ولایت ننگرهار «عمر منصور» معروف به خلیفه و «قاری سیف‌الله» طراحان حادثه تروریستی پیشاور کشته شده‌اند.

در 16 دسامبر سال 2014 طالبان به مدرسه متعلق به ارتش در پیشاور حمله کردند و تعداد زیادی از دانش‌آموزان و معلمان را گروگان گرفتند که در این حادثه 141 نفر از جمله 132 دانش‌آموز کشته شدند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس