رئیس جمهور سابق ترکیه ضمن تقدیر از ارتش و پلیس این کشور در سرکوب کودتا، تاکید کرد محاکمه‌ای عادلانه در انتظار کودتاچی‌ها است.

 به گزارش مشرق، عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه با تقدیر از تلاش نیروهای پلیس و ارتش "در حمایت از مردم" در جریان کودتا گفت: آنچه در ترکیه رخ داد تاسف بار است گروه کوچکی از نظامیان دست به این کودتا زدند. من و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کمی پس از کودتا در شبکه‌های تلویزیونی به مخالفت با این کودتا پرداخته و به عاملان آن هشدار دادیم و گفتیم که از اصول دموکراسی در ترکیه حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور سابق ترکیه افزود: مردم ترکیه از تمامی گروه‌ها و اقشار با این کودتا مخالفت کردند. از آنها خواستیم برای حمایت از دولت در خیابان‌ها بمانند و آن‌ها نیز خواسته ما را اجابت کردند.

دوباره از ارتش و پلیس ترکیه به خاطر اقدامات شان تشکر می‌کنم. ما چهره‌های سیاسی ترکیه از طریق انتخابات به قدرت رسیدیم و همانگونه که طبق اصول دموکراسی بر سر کار آمدیم، با همان اصول هم کنار خواهیم رفت. در مورد عوامل کودتا و کسانی که در آن دست داشتند نیز باید بگوییم محاکمه‌ای عادلانه در انتظار آنهاست.

عبدالله گل در گفت‌وگوی دیگری با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نیز تاکید کرد: طراحان کودتای شکست خورده اخیر از فرماندهان عالی رتبه‌ ارتش و از جمله هرمی اصلی این نهاد نظامی نبودند. در واقع آنها تنها گروه کوچکی از ارتش بودند که به خود اجازه دادند با استفاده از تجهیزات ارتش و اموال عمومی نقشه خود را اجرا کنند.

وی دوباره تاکید کرد: حمایت مردم، احزاب سیاسی، نهادهای مردمی ورسانه‌ها از دولت قانون و دموکراسی و ایستادگی آنها در برابر کودتا در شکست این طرح بسیار مهم بود. مردم ترکیه با واکنش سریع خود و مخالفتشان با کودتا ثابت کردند که پس از این نیز هرگز اجازه نخواهند داد هیچ گونه اقدامی علیه ساختار دموکراسی کشور انجام شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    سیب زمینی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس