کد خبر 604466
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

کارشناسان کشاورزی معتقدند که بازار گرمی برندهای خارجی در ایران موجب تغییر ذائقه ایرانیان درمصرف چای شده است.

به گزارش مشرق، گیاهان دارویی و دمنوش های ایرانی در تاریخچه محصولات کشاورزی همیشه حرفی برای گفتن داشته اند ولی یکی از مهم ترین مسایل امروز ، بازار رقابت جهانی است و اکنون به دلیل بی توجهی تولید کنندگان به بازار تقاضا و اعتمادسازی مصرف کنندگان متاسفانه ایران جایگاه مناسبی در عرصه بازار یابی و صادرات ندارد به طوری که در شرایط کنونی با تغییر ذائقه مردم نسبت به گذشته مواجه هستیم .

حسین خطیبی عضو انجمن بازار یابی اظهار کرد: توجه به ذائقه متقاضیان چای دارای اهمیت زیادی است به همین خاطرعرضه کنندگان چای با ارائه ویژگی های خاص درصدد تامین نیازهای مصرف کنندگان هستند؛ بیشتر ایرانیان علاقه مند به چای هایی هستند که از نظر رنگ ، بو و مزه کیفیت خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد:  برندهای خارجی نیز دارای تمام این ویژگی ها هستند ولی به این معنا نیست که  مرغوب باشند زیرا توزیع کنندگان بیشترسعی در جلب رضایت و تامین  ذائقه مصرف کنندگان دارند و از رنگ و موادشیمیایی برای جلب مخاطبان خود استفاده می کنند که در نهایت محصول، کیفیت لازم را ندارد.

خطیبی با اشاره به مهم ترین راهکارهای پیشگیری ازتغییر ذائقه ایرانیان نسبت به چای ایرانی گفت :اطلاع رسانی و ارائه آموزش های لازم برای آشنایی مصرف کنندگان با  ویژگی های یک چای مرغوب از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از تغییر ذائقه ایرانیان است.

عضو انجمن بازاریابی با اشاره به معضلات و آسیب های پیش روی تولیدکنندگان چای در بازار داخلی تصریح کرد : چای خارجی بیشتر دارای ویژگی های ظاهری است و آن گونه که چای ایرانی خاصیت های درمانی و اصالت لازم را دارد چای خارجی نه تنها فاقد این ویژگی هاست بلکه با فریب مخاطبانش علاوه بر تهدید سلامت مردم، بازار را از تولیدکنندگان ایرانی گرفته است .

خطیبی در پایان با اشاره به اینکه مهم ترین وظایف عرضه کنندگان چای جلب رضایت مشتری و مخاطبانشان گفت: اطلاع رسانی دقیق، قیمت مناسب، ارائه محصول با کیفیت، مکان مناسب چهار اصل تجارت است که باید در عرضه چای نیز به آن توجه ویژه ای شود.
 
**برندهای خاص عامل تغییر ذائقه
 عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: توجه مردم به برندهای خاص، عامل تغییر ذائقه در دهه های گذشته است اگرچه این محصولات از نظر کیفیت مناسب نیستند اما به دلیل تبلیغات و بازاریابی توانسته اند جایگاه خوبی را بدست آورند.

وی ادامه داد: در حقیقت علاوه بر بهبود کیفیت و قیمت پایین ما باید با برندسازی مناسب صنعت چای را ارتقا دهیم و با توجه به قابلیت هایی محیطی و کشاورزی مانند زاویه تابش خورشید و کیفیت مناسب آفتاب،‌رطوبت مناسب،‌ می توانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم.
 
حاتمیان گفت : وزن موجود در بسته بندی ها ،‌ ظاهربسته ها ،‌ جایگاه محصولات در بازار ،‌ یکسان بودن محتویات ، ‌صادرات محصولات در مناطق مناسب با توجه به نیاز و سازگاری شرایط محصول با آن منطقه ،ارتقای طعم ، رنگ و بو ،‌ ارائه نظرات کارشناسی برای زمان کاشت ، برداشت ، خشک کردن ، بررسی نوع ذائقه کشورهای مختلف با استفاده از روش های نوین و علمی در ارتقای صنعت چای ایران موثر است .
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس