کد خبر 604366
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۸

بی ثبات‌سازی ترکیه و ایجاد جنگ داخلی در این کشور، رژیم صهیونیستی را یک گام به تجزیه و بالکانیزه کردن منطقه نزدیکتر می‌کرد.

به گزارش مشرق، رضا سراج کارشناس ارشد مسائل راهبردی طی یادداشتی در کانال شخصی اش نوشت:

مقدمه :

دستگیری «آکین اوزتورک» وابسته نظامی ترکیه در اسرائیل که از آن به عنوان مغز متفکر کودتای نافرجام یاد می شود؛ ابعاد پنهان و راهبردی وقایع ترکیه را گویاتر می‌کند. بی ثبات‌سازی ترکیه و ایجاد جنگ داخلی در این کشور، رژیم صهیونیستی را یک گام به تجزیه و بالکانیزه کردن منطقه نزدیکتر می‌کرد.   

کشورهای هدف در بالکانیزاسیون منطقه :
 
موشه یعلون وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در سال 2014 گفت « مرزهای خاورمیانه مسلما تغییر خواهد کرد.» سوریه، عراق و ترکیه کشورهای هدف در تجزیه و بالکانیزه کردن منطقه هستند. در این طرح، سوریه به سه قسمت علوی، کردی و سنی تقسیم می شود و عراق نیز به سه بخش شمالی به مرکزیت موصل، مرکزی با محوریت بغداد و جنوبی با مرکزیت بصره تجزیه می گردد. در بالکانیزه کردن منطقه، ترکیه نیز به سه بخش اروپایی، کردی و آسیایی تقسیم می شود.

تجزیه منطقه برای گسترش ناتو به شرق :
 
ناتو برای گسترش به شرق، چشم به کریدوری دارد که بخشی از سوریه، عراق و ترکیه را شامل می شود. ناتو قصد دارد از طریق کریدور کردی به حوزه قفقاز و هارتلند (قلب) جهان راه یافته و سپس حوزه نفوذ خود را تا هند، امتداد دهد.

بالکانیزه کردن منطقه و گسترش ناتو به شرق، امنیت ملی ایران و روسیه را با مخاطرات جدی مواجه می کند. برخی آگاهان، بحران قره باغ را نیز در این چارچوب تحلیل می کنند.

سایر اهداف بالکانیزه کردن منطقه :

تامین امنیت و حفظ بقاء رژیم صهیونیستی
مهار ایران و قطع ارتباط بین ایران و محور مقاومت
مهار ژئوپلتیکی روسیه و تضعیف اقتصاد این کشور
تسلط بر منابع انرژی در منطقه قفقاز و دریای خزر
ممانعت از تسلیحاتی شدن انرژی توسط ایران و روسیه

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس