کد خبر 621391
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳

خلاء حضور آمریکا در منطقه، منجر به ظهور بلوکی جدید از قدرت شده است. این بلوک جدید متشکل از ایران، روسیه، چین و هند تبدیل به ائتلاف نظامی جدید خواهد شد که ترکیه را ناچار به همکاری با خود می‌سازد.

نگرانی از همکاری راهبردی ایران و روسیه
به گزارش مشرق، دکتر رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در یادداشتی به تحلیل همکاری های راهبردی ایران و روسیه پرداخت و نوشت:
 
مقدمه: همکاری راهبردی ایران و روسیه باعث نگرانی مقامات و استراتژیست‌های ایالات متحده و شبکه همکار داخلی آمریکا در ایران (جریان نفوذ و غربگرایان) شده است.

*چرایی نگرانی آمریکا :
کاخ سفید دریافته است که در دکترین چرخش آسیایی و تغییر ثقل راهبردی از غرب آسیا، دچار اشتباه محاسباتی شده است. جنگ نیابتی از حالت فرصت برای آمریکا و متحدانش خارج و تبدیل به تهدید راهبردی برای هژمونی ایالات متحده شده است.
خلاء حضور آمریکا در منطقه، منجر به ظهور بلوکی جدید از قدرت شده است. این بلوک جدید متشکل از ایران، روسیه، چین و هند تبدیل به ائتلاف نظامی جدید خواهد شد که ترکیه را ناچار به همکاری با خود می‌سازد. شکل گیری بلوک جدید به معنای تغییر نظم منطقه‌ای و ظهور ایران در تراز قدرت جهانی است.

*آمریکا تنها نظاره‌گر روند زیر است:
 
1-ایران در حال پُر کردن خلأ قدرت در منطقه است
2-توازن راهبردی در منطقه تغییر کرده است.
3-روسیه به منطقه غرب آسیا بازگشته است.
4-ترکیه در حال فاصله گرفتن از غرب است.
5-عربستان قربانی جنگ نیابتی می شود.
6-چین وارد معادلات منطقه می‌شود.
7-هندسه جهانی در حال تغییر است.
8-ایران جدیدی در حال ظهور است.

*نگرانی شبکه همکار داخلی :

همکاری راهبردی ایران و روسیه و ظهور بلوک جدید قدرت، کارآمدی دیپلماسی امنیت و اقتدار را در مقایسه با عملکرد #تقریبا_هیچ دیپلماسی تعامل و برجام، به نمایش می‌گذارد. این روند از یک سو غربگرایان را نگران انتخابات 1396 می‌کند و از سوی دیگر پایانی بر رؤیای تعامل با آمریکا و برجام‌های 2 و 3 و 4 و...می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    فقط خدا نکنه برخی قدرتهای فرصت طلب منطقه ای موقع انحطاط تروریستا بیان و زود ادعای حاکمیت بر غرب آسیا رو بکنن اینان زمان قدرت یابی داعش کجابودن که الان پیداشون شده و حتی انواع سلاحهای مدرنشون دست تروریستا میچرخید لابد اونزمان ، زمان سود تجاری بافروش سلاح بود والآن زمان ژست مبارزه با افراط و پیروزی/مراقب چین باشید/ علیکم بالسین.
  • ناشناس ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    روسیه در قیاس با چین خیلی شرافتمندانه وارد میدان مبارزه در سوریه شد و داعشو تارو مار کرد دلیلشون هم حضور چند هزار چچنی در بین اونا بود ولی این چین با وجود آگاهی ازحضور تروریستای چینی در سوریه هیچ کار عملی بر علیهشون نکرد و فقط منتظر زمان چیدن میوه پیروزیه .بنظرم خیلی زبل وآب زیرکاهه این چشم بادومیای منفعت طلب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس