کد خبر 604121
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

مقامات اطلاعاتی آمریکا در مقام متحد ریاض نگران این موضوع هستند که جامعه سعودی به محیطی آماده صادرات تروریست به دنیا مبدل شود؛ چالشی که مقامات کاخ سفید را به دردسر انداخته است.

به گزارش مشرق، این از بدیهیات دنیای سیاست است که بگوییم رژیم آل سعود ساخته دست انگلیس است و سپس آمریکا آن را به میراث برده و مشخص است که ریاض نزدیک‌ترین و معتمدترین متحد واشنگتن است و بلکه برخی از ناظران معتقدند که هم اینک، امنیت و ثبات عربستان هم برای آمریکا به اندازه رژیم صهیونیستی حائز اهمیت است.
 
اما با این وجود واشنگتن در مدت اخیر به ریاض ابلاغ کرده که نمی‌تواند درخواست‌های سعودی را که خطری برای منافع آمریکاست بپذیرد برای مثال ریاض از آمریکا خواسته در حمله به الحوثی‌ها در یمن مشارکت عملی داشته باشد اما آمریکا مخالفت کرده و تنها به این تضمین اکتفا کرده که رژیم آل سعود به دلیل ارتکاب جرایم در یمن مجازات نشود.
 
ریاض همچنان خواستار مداخله نظامی زمینی آمریکا در سوریه شد که با وجود اینکه امکان چنین قضیه‌ای از آروزهای آمریکاست اما با منافع این کشور در تضاد است و با توجه به بازگشت روسیه به عرصه جهانی مداخله نظامی آمریکا در سوریه برای واشنگتن دردسرساز می‌شود.
 
همه تلاش‌های آمریکا این است که به عربستان بفهماند که نباید با درخواست‌های نابجای خود آمریکا را به دردسر اندازد بخصوص که آمریکا نگرانی شدیدی از گسترش تروریسم و رادیکالیسم در جهان داشته و تندروها اساس تهدید و خطری برای همه کشورهای غربی هستند.
 
در همین راستا جان رینان رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی . آی. ای)  روز چهارشنبه در سخنانی در بنیاد «بروکینگز» گفت: در گذشته، از برخی ویژگی های سنتی جامعه سعودی برای ریشه دواندن تروریسم در این جامعه سوء استفاده شده است.
 
وی افزود: موضوع تبدیل جامعه سنتی عربستان به جامعه ای مطابق با بایسته های قرن بیست و یکم، «کلید برق» نیست که بتوان با روشن کردن آن، یک شبه، جامعه سعودی را جامعه ای قرن بیست و یکمی کرد. آن ها همه ظواهر سطحی فرایند به روز شدن را دارا هستند اما محیط و جامعه و سنت هایشان به گونه ای است که نمی توانند با دارا بودن آن ها وارد قرن بیست و یکم شوند، و این وظیفه خود سعودی هاست که روی این موضوع کار کنند.
 
برنان تاکید کرد: کسانی که در جست وجوی سکوی پرتابی برای فعالیت های تروریستی و فعالیت های خشونت بار بودند، از برخی "سازمان های مورد حمایت ریاض" بهره گرفتند و این زمانی بود که عربستان به منظور مقابله با رویکرد ایران پس از انقلاب 1979، در حال تبلیغ رویکردها و اندیشه های خود در حفظ اسلام بود.
 
وی افزود: دولت عربستان و سران این کشور، این پیشینه رویکردی را به ارث بردند، به این ترتیب، بسیاری از اشخاص در عربستان و خارج از آن، نسخه‌ای خشونت بار از دین اسلام را سرلوحه خود کردند و این مساله به برخی از اشخاص اجازه داد با بهره گیری از این پیشینه، بعدها به سمت خشونت و تروریسم رو بیاورند.
 
رئیس سازمان سیا سپس با بیان این که عملیات تروریستی اخیر در عربستان سعودی، ردی از داعش دارد، تاکید کرد: این گروه، اکنون نه تنها برای آمریکا و اروپا، بلکه برای خود عربستان هم خطری بزرگ به شمار می‌رود.
 
با وجود اینکه برینان در اظهارات خود قصد تحریک نکردن احساسات خلفای سعودی را داشت اما به ترس و نگرانی آمریکا هم اشاره داشت وگرنه چه دلیلی وجود دارد که رئیس سیا از عقب ماندگی جامعه سعودی ابراز نگرانی کند .
 
برای آمریکا که جامعه سعودی را کاملا مطالعه کرده کاملا مبرهن است که مذهب وهابی تکفیری بر جامعه سعودی حاکم است و عقاید آن هیچ فرقی با عقیده داعش نمی‌کند، بخصوص که رفتارهای هیات امر به معروف و نهی از منکر عربستان با رفتارهای داعش همخوانی دارد که از جمله آن، تعقیب و پیگرد مردم و واداشتن آنها به نماز خواندن یا سخت گرفتن به زنان در خیابان‌ها و اماکن عمومی یا اجرای احکام قطع دست و اعدام با گردن زدن یا سنگسار که بدون اصول شرعی و صرفا به خاطر با اتهام زنی علیه افراد اجرا می‌شود.
 
علاوه بر این آمریکا و سرویس اطلاعات آن به خوبی از نقش عربستان در حمایت از گروه‌های تروریستی از دهه نود قرن گذشته همچون طالبان و سپس القاعده و دیگر گروه‌های رادیکال در عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان باخبر است.
 
بنابراین سرویس اطلاعات آمریکا در مقام متحد ریاض نگران است که جامعه سعودی به محیطی آماده صادرات تروریست به دنیا مبدل شود و حتی بر اساس یکی از نظرسنجی‌هایی که در ابتدای ظهور داعش در داخل عربستان انجام شده بود درصد زیادی از سعودی‌ها معتقد بودند که داعش شریعت اسلامی را پیاده می‌کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس