کد خبر 602821
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

با وجود تولید محصولات کشاورزی مهم با حجم قابل توجه در اسدآباد، اما خام‌فروشی محصولات، زحمات فعالان این شهرستان را به طور کامل جبران نمی‌کند.

به گزارش مشرق، جای جای استان همدان از ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه کشاورزی در بخش‌های زراعی، باغی و دامی برخوردار است و بخش عظیمی از اقتصاد استان را به خود اختصاص داده است.

شهرستان اسدآباد نیز یکی از مهمترین مراکز تولید گوجه‌فرنگی در استان همدان به حساب می‌آید، به طوری که یک واحد صنایع تبدیلی نیز در این حوزه فعال شده و به تولید رب گوجه فرنگی می‌پردازد.

اسدآباد، هرچند با بحران آب رو‌به‌رو است اما وضعیتی به نسبت بهتر از سایر مناطق استان همدان در این حوزه دارد. به همین دلیل و برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن شرایط آبی، برای مدیریت این بحران در استان و شهرستان اسدآباد، ترویج کشت دیم و محصولات کم آب‌بر استراتژیک در دستور کار قرار گرفته است.

 هرچند در این شهرستان تولیدات کشاورزی قابل توجهی صورت گرفته اما خام‎فروشی و نبود صنایع تبدیلی از جمله دغدغه‌های بزرگی محسوب می‌شود که می‌تواند در اشتغال استان، تولید ثروت و افزایش تولید ناخالص داخلی تأثیرگذار باشد.

گفتنی است حدود 52 درصد جمعیت شهرستان در روستا ساکن هستند و 9 هزار و 500 بهره‌بردار در بخش زراعی، دامی و باغی در اسدآباد وجود دارد، بنابراین کشاورزی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد مردم دارد که در این مجال به بررسی ابعاد اجمالی آن پرداخته شده است.

 فروش ارزان دسترنج با «خام‌فروشی»

تولید قابل توجه گوجه فرنگی و چغندر قند در اسدآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه کشت غالب در شهرستان اسدآباد گوجه فرنگی، چغندر قند، گندم، جو، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای است، اظهار کرد: البته محصولاتی چون کلزا، خیار و هنداونه نیز در شهرستان با سطح زیر کشت کمتری نسبت به سایر تولیدات کشت می‌شود.

ناصر فتاحی با بیان اینکه اسدآباد در تولید گوجه‌فرنگی رتبه نخست استان را دارد، افزود: سطح زیر کشت گوجه‎فرنگی یک‎هزار و 500 هکتار، ذرت حدود 600 هکتار، چغندر قند یک‌هزار و 800 هکتار، گندم و جو به صورت دیم و آبی 30 هزار هکتار، سیب زمینی 2 هزار و 500 هکتار و یونجه 4 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه میزان تولید گوجه‌فرنگی در اسدآباد مازاد مصرف استان بوده و به خارج از استان نیز فرستاده می‌شود، ادامه داد: یک واحد صنایع تبدیلی در حوزه تولید رب گوجه‌فرنگی در شهرک صنعتی اسدآباد ایجاد شده است.

 فروش ارزان دسترنج با «خام‌فروشی»

هلو و شلیل تولید عمده باغات اسدآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه  470 هزار تن محصول  سالانه در بخش زراعی شهرستان تولید می‌شود، تصریح کرد: در شهرستان اسدآباد 3 هزار و 500 هکتار باغ مثمر وجود دارد که بیش از یک‌هزار و 700 هکتار به تولید هلو و شلیل اختصاص داشته و در باقیمانده باغات نیز انگور و گردو کاشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان تولیدات باغی اسدآباد به 40 هزار تن می‌رسد، خاطرنشان کرد: محصولات باغی این شهرستان به صورت خام به فروش می‌رسد.

 فروش ارزان دسترنج با «خام‌فروشی»

 فعالیت دامدارها در اسدآباد با ظرفیت پایین

فتاحی با بیان اینکه به دلیل افزایش هزینه تولید بسیاری از واحدهای دامداری و دامپروری نیمه‌فعال یا با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، ادامه داد: در شهرستان هزار رأس گاو اصیل و 12 هزار رأس گاو دو رگ وجود دارد که 20 هزار تن در سال شیر تولید می‌‌کنند.

وی با بیان اینکه هر رأس گاو به طور متوسط 25 کیلوگرم در روز شیر تولید می‌کند، خاطرنشان کرد:  دو واحد فرآوری محصولات لبنی در شهرستان ایجاد شده که محصولاتی چون شیر، ماست و دوغ تولید می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه 50 درصد تولید شیر در داخل شهرستان مصرف شده و 50 درصد دیگر آن به خارج شهرستان ارسال می‌شود، گفت: حدود 3 هزار تن در سال گوشت قرمز گوسفند و گاو در اسدآباد تولید می‌شود.

اقساط معوقه دامداران در اسدآباد

وی با بیان اینکه هزینه علوفه و نگهداری دام‌ها افزایش یافته، اظهار کرد: بره‌پرواری به دلیل اینکه از منابع طبیعی برای تهیه خوراک استفاده می‌کنند، هزینه کمتری را در بر دارد، اما واحدهای صنعتی توان پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی را ندارند.

فتاحی با اشاره به اینکه واحدهای پرورش گوساله در شرایط فعلی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید توان فعالیت ندارند، افزود: اغلب این واحدها با کاهش تعداد رأس گوساله مواجه هستند.

این مسؤول با اشاره به اینکه بالغ بر 80 درصد دامداری‌ها و دامپروری صنعتی بوده، تصریح کرد: اکثر واحدهای بومی در حوزه پرورش بره فعالیت می‌کنند در حالی که واحدهای دامداری و دامپروری به صورت صنعتی به تولید اشتغال دارند.

بی‌ثباتی قیمت، چالش مرغداران اسدآبادی

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد با بیان اینکه حدود 30 واحد مرغداری گوشتی در شهرستان وجود دارد، ادامه داد: 4 هزار و 500 کیلوگرم در سال گوشت سفید تولید می‌شود که 50 درصد از این تولیدات مازاد مصرف شهرستان است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های تامین گرمایش، خوراک، کارگری و تأمین بهداشت در مرغداری‌ها  افزایش یافته، خاطرنشان کرد: نوسانات قیمت مرغ در بازار مرغدار‌ها را با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو می‌کند.

فتاحی با اشاره به اینکه قیمت فروش مرغ از ثبات لازم برخوردار نیست، گفت: متأسفانه به دلیل نوسانات بازار، مرغدار نمی‌تواند به خوبی قیمت تمام شده و قیمت عرضه را مشخص و نسبت به آن برای جوجه‌ریزی برنامه‌ریزی کند.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان اسدآباد نسبت به سایر نقاط استان از وضعیت منابع آبی بهتری برخوردار است، اظهار کرد: یک‌هزار و 650 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز در شهرستان وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد با بیان اینکه 13 هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شدند، افزود: در سال 96 ـ 95 زراعی به دنبال گسترش آبیاری تیپ در اراضی کشاورزی هستیم تا میزان بهره‌وری را از 60 درصد به 95 درصد افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در اسدآباد سالانه حدود 60 تن عسل تولید می‎‌شود، تصریح کرد: 267 واحد زنبورداری در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

 فروش ارزان دسترنج با «خام‌فروشی»

ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی چغندر قند در اسدآباد

فتاحی با بیان اینکه شهرستان اسدآباد ظرفیت جذب سرمایه‌ گذاری در فرآوری چغندر قند را دارد، خاطرنشان کرد: با ایجاد یک واحد فرآوری چغندر قند در اسدآباد، علاوه بر محصولات این شهرستان می‌توان، تولیدات شهرستان‌های تویسرکان و نهاوند را نیز جذب کرد.

وی با بیان اینکه امکان ایجاد واحدهای فرآوری سیب زمینی نیز در اسدآباد مهیا است، گفت: با توجه به اینکه بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به تولید سیب زمینی اختصاص دارد، واحدهای صنعتی فرآوری سیب زمینی نیز می‌توانند مستقر شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با تأکید بر اینکه با توجه به وجود واحدهای مرغداری گوشتی، امکان ایجاد کشتارگاه مرغ در شهرستان فراهم است، اظهار کرد: واحد کشتارگاه گوشت قرمز در شهرستان وجود دارد که به صورت سنتی فعالیت می‌کند.

این مسؤول افزود: احداث کشتارگاه گوشت قرمز در شهرستان اسدآباد به تنهایی توجیه‌پذیر نیست و باید چند شهرستان ظرفیت‌های خود را تجمیع کنند.

فتاحی با بیان اینکه گسترش کشت دیم یکی از سیاست‌های کاری جهاد کشاورزی شهرستان در سال زراعی 97 ـ96 است، تصریح کرد: با توجه به بحران آب و کاهش منابع زیرزمینی تمرکز بر کشت‌های کم آب‌بر و دیم افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: کشت محصولاتی چون کنجد، زعفران، گلمحمدی و گیاهانی که در سه ماه اول سال تولید می‌شوند، در دستور کار قرار دارند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس