کد خبر 602476
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷

«برگ» بهداد لاهوتی را به سرقت برده‌اند. این خبری است که نزدیک به یک هفته است در رسانه‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود و سوالات بی‌شماری را برای همه ایجاد می‌کند. برخی تصور می‌کنند دزدان سریالی که پیش از این 27 اثر قیمتی از هنرمندان معاصر را در پایتخت به سرقت برده‌اند، بازگشته‌اند و این‌بار پایشان به محوطه معاونت هنری وزارت ارشاد رسیده است.

حاشیه‌های توخالی یک مجسمه برنجیبه گزارش مشرق، یک مجسمه 350 کیلویی را چنان برده‌اند که آب از آب تکان نخورده است. این روایت هر چند پر از ماجراجویی داستان وار است و می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد، اما آیا واقعیت ماجرا همین روایت‌های پراکنده است یا خیر؟

مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ روایتی متفاوت با آنچه رسانه‌ها نوشته‌اند از ماجرا بیان می‌کند و البته از رسانه‌های داخلی به‌خاطر برخورد شتابزده و دور از انصافشان که دستمایه رسانه‌های غربی هم قرار گرفته گلایه دارد.

این مقام مسئول درباره مجسمه‌ای که در معاونت هنری نصب بوده و به سرقت رفته است، به جام‌جم می‌گوید: مجسمه «برگ» نام اثر بهداد لاهوتی در راستای کمک به هنرمندان جوان در سال 90 از سوی موسسه توسعه هنرهای تجسمی ‌خریده شده است. این موسسه خصوصی بوده و فعالیت‌های اداره کل هنرهای تجسمی‌از جمله بی‌ینال‌ها و جشنواره‌ها را برگزار می‌کند.

او ادامه می‌دهد: این اثر یک برگ بزرگ از جنس برنج و در اندازه 90 در 220 در 180 بود که چهار سال پیش در گالری شیرین از سوی همین موسسه خریداری و مقابل در معاونت هنری نصب می‌شود. هنرمند شخصا این اثر را نصب کرده و گویا چون مقداری از سقف بلندتر بوده، بخشی از آن را هم بریده است.

ناپدید شدن مجسمه

اما مجسمه از چه زمانی ناپدید می‌شود. ملانوروزی دراین باره توضیح می‌دهد: این اثر تا پایان سال در معاونت هنری بود، اما پس از تعطیلات نوروزی همکاران به ما گزارش کردند که این مجسمه از مجموعه خارج شده است. موضوع را به حراست اطلاع دادیم و آنها هم ماموران اداره آگاهی را در جریان گذاشتند.

او ادامه می‌دهد: ماجرا به این رسید که ماموران آگاهی گفتند در اطراف محل نصب مجسمه براده‌های برنج ریخته و نشان از آن دارد که سارق یا سارقان این اثر را ابتدا تکه تکه سپس به بیرون منتقل کرده‌اند. این اتفاق تنها با هماهنگی مسئول انبار موسسه یا نگهبانی امکان‌پذیر بوده است. ضمن این که برش مجسمه سر و صدا دارد و نیاز به برق که این موارد هم تنها با هماهنگی و در ایام تعطیل می‌توانسته رخ بدهد.

ملانوروزی درباره نتیجه این پیگیری‌ها تاکنون می‌گوید: یکی از مظنونان هم دو شب بازداشت بود و اکنون هم ماجرا در حال پیگیری است. شیفت کاری نگهبان‌ها و... همه بررسی می‌شود و به هیچ‌وجه این طور نبوده که ما از کنار ماجرا ساده عبور کنیم و بخواهیم این اتفاق را مخفی کنیم.

مدیر موزه هنرهای معاصر درباره ارزش هنری این اثر می‌گوید : «برگ» اگرچه مانند تمام آثار هنری با اهمیت بوده اما اثری گران‌قیمت نبود که کسی بخواهد آن را بدزدد و به قیمت بالا بفروشد. تنها انگیزه از سرقت آن می‌تواند فروش متریال این مجسمه برنجی باشد که حدود پنج میلیون تومان ارزش مادی دارد.

او با تاکید بر این که موزه هنرهای معاصر به هیچ وجه در روند خرید مجسمه دخیل نبوده است تاکید کرد: رسانه‌ها چشم جامعه هستند، باید خوب ببینند و درست بیان کنند. اما این‌که خدای ناکرده از روی اطلاعات نادرست حاشیه ایجاد کرده و به مواردی از این دست برسند که موزه به آثار هنرمندان جوان بی‌توجه است یا حافظت مناسبی از آثار ندارد، درست نیست.

موزه، گنجینه ملی است

ملانوروزی تاکید کرد: وقتی از موزه اسم برده می‌شود پای یک گنجینه ملی در میان است که به لحاظ امنیتی با دقت کامل بررسی و پیگیری می‌شود. یک بار هم شاهد بودیم که امین اموال موزه برخی تابلوها را خارج کرده بود که موضوع کاملا پیگیری شد تا این آثار به موزه برگشت، فرد خاطی اخراج و به سه سال زندان هم محکوم شد.

او با تاکید بر برخورد رسانه‌های بیگانه نسبت به اخباری که در رسانه‌های داخلی منتشر می‌شود، گفت: اکنون رسانه‌های بیگانه با توجه به اطلاعات نادرستی که رسانه‌های داخلی منتشر کرده‌اند، جریان‌هایی غیر واقعی برای مجسمه ربوده شده معاونت هنری ایجاد کرده اند که به ضرر جامعه است و مردم را از دولت دلسرد می‌کند. در واقع هدف رسانه‌های بیگانه مخدوش کردن اعتماد ملی ماست و باید مراقب باشیم تا خودمان به این موضوع دامن نزنیم.

او درپایان سخنانش بخش عمده‌ای از این اتفاق را ناشی از کوتاهی نگهبانی دانست و گفت: در معاونت هنری کارهای زیادی وجود دارد. این امکان وجود ندارد که در کنار هر تابلو یک نگهبان باشد، مسئولیت چنین اتفاق‌هایی با حراست است و باید دقت بیشتری داشته باشند، چون این آثار حجم کمی‌ ندارند که بگوییم کسی آن را در کیفش گذاشته و رفته است.

با همه این توضیحات فقط یک پرسش مهم باقی می‌ماند و آن این است که چرا رسانه‌های داخلی بدون پرداختن درست به این ماجرا، موضوعات داخل کشور را به دستمایه‌ای برای رسانه‌های بیگانه تبدیل می‌کنند.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس