کد خبر 602083
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵

وقوع چند انفجار مهیب در روز دوشنبه در پایتخت سودان جنوبی و پس از چند روز درگیری بین جناح های رقیب این کشور از سوی برخی خبرگزاری ها گزارش شده است.

وقوع چند انفجار مهیب در پایتخت سودان جنوبی
به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، یک امدادگر در منطقه ای از شهر جوبا (پایتخت) از وقوع انفجار مهیب در ساعات اولیه روز جاری (دوشنبه) خبر داد.
یک سکنه محلی نیز در منطقه دیگری از شهر گفت که صدای تیراندازی شدید به گوش می رسید.

درگیری ها در شهر جوبا از روز پنجشنبه هفته گذشته بین نیروهای وفادار به سالوا کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی و هواداران ریک ماچار معاون وی آغاز شد.
شورای امنیت سازمان ملل از این دو مقام مسئول خواسته است نیروهایشان را کنترل کنند، زیرا بیم آن می رود که این کشور بار دیگر صحنه جنگ داخلی شود.

با این حال، ماچار که روز گذشته (یکشنبه) منزلش هدف حمله قرار گرفت در توئیتی درخصوص هر گونه شانسی برای توافق ابراز تردید کرد و نوشت: بالگردهای متعلق به نیروهای رئیس جمهوری مواضع ما را هدف بمباران سنگینی قرار دادند و این اقدام نشان می دهد که طرف مقابل ما هیچ علاقه ای به صلح ندارد.

وی با این حال خواستار آرامش و خویشتنداری برای پایان دادن به درگیری ها شد.
در همین حال، خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که چند دستگاه تانک در سطح پایتخت مستقر شده اند و شهروندان نیز در داخل منازل پناه گرفته اند.

سفارت آمریکا در جوبا درخصوص درگیری شدید بین نیروهای دولتی و مخالفان هشدار داد.
سازمان ملل نیز اعلام کرد که درگیری در نزدیکی مقر این سازمان در منطقه ای از شهر جوبا، مکانی که 30 هزار غیرنظامی در آن پناه گرفته اند، از سر گرفته شده است.

در این میان، شرکت هواپیمایی منطقه ای «کنیا ایرویز» پروازهای خود به شهر جوبا را به دلیل اوضاع نابسامان امنیتی به حال تعلیق درآورده است.

درگیری های جدید در سودان جنوبی، ضربه دیگری به توافق صلحی وارد کرد که در پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور موفقیتی در بر نداشته است.

جنگ داخلی در سودان جنوبی دسامبر سال 2013 پس از متهم شدن ریک ماچار از سوی رئیس جمهوری به توطئه برای کودتا آغاز شد.

دهها هزار نفر در این جنگ جان باختند و تقریبا سه میلیون تن مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

حتی با وجود تشکیل دولت ائتلافی موقت در سال گذشته در سودان جنوبی، درگیری ها ادامه داشته است.

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که خشونت در سودان جنوبی، متعهد نبودن طرف های رقیب در این کشور به صلح را به نمایش می گذارد.

بحران انسانی در سودان جنوبی با بحران اقتصادی توام شده، به طوری که پول رایج این کشور از ارزش افتاده و تورم نیز از کنترل خارج شده است.

سودان جنوبی به عنوان تازه تاسیس ترین کشور دنیا روز شنبه پنجمین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت.
 
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس