مدیر مسئول مرکز مستند حقیقت گفت: حزب الله لبنان به عنوان قله مقاومت اسلامی در منطقه و در جهان یکی از موضوعات بسیار خوب برای ساخت مستند است که لازم است به ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن نیز پرداخته شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مرتضی شعبانی مستندساز و مدیر مسئول مرکز مستند حقیقت و مستندساز حوزه مقاومت در گفت‌و‌گویی در رابطه با حزب الله لبنان و نقش رسانه‌های تصویری در معرفی ابعاد حزب الله به جامعه جهانی اظهار داشت: حزب الله لبنان به عنوان قله مقاومت اسلامی در منطقه و در جهان یکی از موضوعات بسیار خوب در بحث رسانه‌ای است. زیرا می‌توان گفت حزب الله یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در منطقه است. یعنی حزبی که ساختاری پیدا کرده که می‌تواند برای تمام نهضت‌های آزادی بخش الگو باشد.

شعبانی گفت: نهضتی که در آغاز تشکیل، فعالیتش را با کار نظامی شروع کرد و رفته رفته به یک حزب جامع سیاسی و فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد واین که حزب الله یک فرایندی را طی و کادرسازی کرده که بسیار با اهمیت است و می‌تواند روش تشکیل و نضج حزب الله الگوی سایر احزاب و نهضت‌ها قرارگیرد.

وی ادامه داد: حزب الله لبنان اکنون بخشی از مدیریت اجتماعی کشور خودش را بر عهده گرفته است و فعالیت‌های اجتماعی بسیاری را شکل داده است. حزب الله در مسائل فرهنگی وارد شده و مدارس المهدی را ایجاد کرده است که با ایجاد آن یک بخشی از نیاز کادرسازی خودش را در زمینه آموزش و پرورش رفع کرده است یا جهاد البناء را به تأسی از سازمانهای جهادی یا سازمانهای انقلابی که بواسطه انقلاب در جمهوری اسلامی ایران بوجود آمدند و کارکردهای فوق العاده‌ای داشته مانند جهاد سازندگی تاسیس و در کشور خودشان نهادینه کرده است.

مستندساز حوزه مقاومت تصریح کرد: در حقیقت اگر بخواهیم حزب الله لبنان را مطرح کنیم نباید فقط قدرت نظامی حزب الله را که می‌تواند در مقابل اسراییل خوب عرض اندام کند ببینیم. بلکه با نمایش تمامی ابعاد حزب الله می‌توان آن را به عنوان یک الگوی تمام عیار برای تمامی نهضت‌های مبارز علیه استکبار معرفی کرد.

رییس مرکز مستند حقیقت با اشاره به اینکه حزب الله یک حزب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و تنها یکی از بخش‌هایش نظامی است و در  دنیا بخش نظامی‌اش را بیشتر می‌بینند و تاثیر‌گذار است، تاکید کرد: اگر ما در مستندهایمان درست بتوانیم حزب الله را به عنوان یک الگو معرفی کنیم، نهضت‌های آزادی بخش در جهان می‌توانند از آن الگو بگیرند. در حقیقت با این کار می‌توانیم نمونه حزب الله را در سراسر جهان داشته باشیم و حزب الله به زبانها و با  فرهنگ‌های مختلف در سراسر دنیا تکثیر شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر با تولید فیلم مستندی که یک معرفی جامع و کاملی از این جریان باشد.

شعبانی تصریح کرد: البته مستندهایی که بتواند ابعاد غیر نظامی حزب الله را به نمایش در آورد خیلی کم بوده و مستندی که همه ویژگی‌های حزب الله را به صورت جامع به تصویر بکشد وجود ندارد. باید بتوان همه وجوه حزب را نمایش داد نه فقط بعد نظامی آن را. تا اسم حزب الله را می شنویم بحث جنگ و مقابله با اسراییل و این مسائل تداعی می شود. در صورتی که حزب الله بالاتر از حزبی است که فقط اسلحه داشته باشد. در حقیقت وجوه دیگرش مهمتراست.

شعبانی در ادامه بیان داشت: دبیر کل این حزب یعنی سید حسن نصرالله یک آدم فرهنگی و روحانی است، قائم مقامش روحانی است، تمام مسئولین گذشته اش روحانی بودند. اینها همه نشان دهنده این است که یک فرد امنیتی به عنوان نفر اول این حزب مطرح نبوده و این حزب در جامعه به دنبال اصلاح فرهنگی است نه منحصرا کار نظامی. پیشبرد اهدافش فرهنگی است نه  صرفا نظامی و این باید مستند و گفته شود.

وی در پایان این بخش از گفتگو تاکید کرد: فعالیت‌های روشنگرانه درباره فعالیت‌های حزب الله در عرصه جهانی و در قالب کارهای مستند و تصویری باید بیش از گذشته صورت گیرد و این گونه جشنواره‌ها و پرداختن به حزب الله به عنوان الگوی مقاومت اسلامی در منطقه به این هدف کمک ارزنده‌ای می‌نماید.

لازم به ذکر است دومین جشنواره فرهنگی هنری چشمان آسمانی انقلاب اسلامی با محوریت بیداری و مقاومت اسلامی که به همت انجمن پیشکسوتان سپاس و با حمایت مجمع جهانی بیداری اسلامی، مرکز مستند حقیقت، بنیاد رسانه‌ای بیان و فرزندان روح الله  در حال برگزاری است تا 5 مرداد ماه ادامه دارد و علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی jashnvareh-sepas.ir مراجعه نمایند.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس