کد خبر 601392
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

دیدار فینال یورو 2016 در حالی برگزار می‌شود که 2 بازیکن با درخشش خود در دو تیم بیشترین نقش را در صعود تیم خود به فینال داشته‌اند. از یک طرف گریزمان با زدن 6 گل لقب زیدان جدید به خود گرفته و از طرف دیگر رونالدو نقشی را در پرتغال ایفا کرده که اگر به قهرمانی منجر شود با نقش مارادونا در آلبی سلسته مقایسه خواهد شد.

به گزارش مشرق، تا پایان یورو 2016 تنها یک بازی دیگر باقی مانده است که بدون شک، حساس‌ترین بازی هم خواهد بود چراکه تکلیف تیم قهرمان را مشخص خواهد کرد. دو تیم فرانسه و پرتغال به فینال راه پیدا کردند و امشب بازی نهایی را برگزار خواهند کرد. 

پرتغال خوش شانس به دنبال قهرمانی

پرتغال را می‌توان خوش‌شانس‌ترین تیم رقابت‌های یورو 2016 لقب داد. این تیم در گروه بسیار راحتی قرار داشت. با این حال در جایگاه سوم جدول رده بندی جای گرفت. اتریش، مجارستان و ایسلند، سه تیمی بودند که با پرتغال همگروه بودند. انتظار می‌رفت شاگردان فرناندو سانتوس با در اختیار داشتن بازیکنان سرشناسی مثل کریستیانو رونالدو و په‌په، به راحتی از گروه خود صعود کنند. آنها اما از سه بازی خود تنها سه امتیاز کسب کردند تا نخستین تیمی در تاریخ رقابت‌های یورو باشند که با سه تساوی به مرحله حذفی راه پیدا می‌کنند.

پرتغال با انتقادهای زیای مواجه شد. با این حال کریستیانو رونالدو نفس راحتی کشید چراکه در دیدار پایانی برابر مجارستان، تاثیرگذارترین بازیکن میدان بود و با زدن دو گل و فرستادن یک پاس گل، بیشترین سهم را در صعود پرتغال به یک هشتم نهایی داشت. شاگردان سانتوس در یک هشتم نهایی برابر تیم خوب کرواسی قرار گرفتند و توانستند با گلی که در دقایق پایانی وقت های اضافی به ثمر رساندند، به یک چهارم راه پیدا کنند. این تیم در یک چهارم هم لهستان را در ضربات پنالتی از پیش‌رو برداشت تا حریف ولز در نیمه نهایی شود.

رونالدو در نیمه نهایی هم به داد پرتغال رسید و با گل بسیار زیبایی که به ثمر رساند، قهرمان ملی کشورش لقب گرفت. او روی گل دوم نانی هم تاثیرگذار بود تا یک تنه زمینه‌ساز صعود پرتغال به فینال باشد.

خاطره خوب و بد میزبانی برای فرانسه

فرانسه سومین میزبانی خود در رقابت های یورو را تجربه می کند. این تیم نخستین میزبان یورو در سال 1960 بود. با این حال نتوانست به فینال راه یابد و در نهایت در جایگاه چهارم جای گرفت. دومین میزبانی خروس ها به سال 1984 برمی‌گردد که این بار توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد و نخستین قهرمانی خود در یورو را تجربه کند.

خروس ها در سومین میزبانی خود هم به فینال راه پیدا کردند و طبیعی است که با هواداران خود به دنبال کسب عنوان قهرمانی باشند. آخرین بازی که فرانسه توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد، به سال 2000 برمی‌گردد؛ زمانی که زین الدین زیدان، ستاره نخست این تیم بود و دیدیه دشان که اکنون سرمربی فرانسه است، بازوبند کاپیتانی را بر بازو می‌بست.

پرافتخارترین تیم های تاریخ یورو، آلمان و اسپانیا هستند که هر کدام  سه بار قهرمان شدند. فرانسه هم دو عنوان قهرمانی دارد و اگر بتواند پرتغال را شکست دهد، به همراه اسپانیا و آلمان به پرافتخارترین تیم تاریخ یورو تبدیل می شود.


فرانسه - پرتغال؛ یاد آور زیدان و مارادونا


دیدار فرانسه برابر پرتغال برای 2 بازیکن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. می‌توان گفت این دو بازیکن تاکنون یک تنه زمینه ساز صعود تیم خود به فینال بودند و می‌خواهند ثمره تلاش خود را در دیدار فینال هم بگیرند. ماموریت آنها زمانی کامل می شود که با بالا بردن جام قهرمانی همراه باشد.

کریستیانو رونالدو و آنتوان گریزمان، دو بازیکنی هستند که شانس انتخاب به عنوان بهترین بازیکن جام را دارند. رونالدو با وجود آنکه در رئال یک فوق ستاره بوده و در بسیاری از بازی ها نقش ناجی را داشته است، تا قبل از یورو 2016 در تیم ملی نتوانسته بود انتظارات را بر آورده کند.

رونالدو در فرانسه هر چند شروع خوبی نداشت و با انتقادهای زیادی مواجه شد اما برابر مجارستان در بازی سوم زمانی که پرتغال برای صعود به امتیاز نیاز داشت، نمایش خوبی ارائه کرد. او در دیدار برابر کرواسی پاس گل داد، برابر لهستان پنالتی آخر را تبدیل به گل کرد و برابر ولز هم گلزنی کرد و پاس گل داد تا یک تنه زمینه ساز صعود تیمش به فینال باشد و همان نقشی را بازی کند که مارادونا در تیم ملی فوتبال آرژانتین بازی کرد.

آرژانتینی ها دوست داشتند لیونل مسی چنین نقشی را داشته باشد و یاد و خاطره مارادونا را زنده کند اما او در چهار فینال ناکام ماند تا مجبور به کناره‌گیری از تیم ملی شود. رونالدو اما در پرتغال، مارادوناوار ظاهر شده است. او بیشترین سهم را در صعود فینال به فینال داشته و اگر بتواند زمینه را برای پیروزی پرتغال در فینال هم فراهم کند، بدون شک هم بهترین بازیکن جام می شود و هم شانس او برای توپ طلا بیشتر خواهد شد و هم لقب مارادونای پرتغال را به خود اختصاص داد.

و اما در فرانسه آنتوان گریزمان فراتر از انتظارات ظاهر شد و یاد و خاطره اسطوره فوتبال فرانسه، زین الدین زیدان را زنده کرد. زیدان در جام جهانی 1998 و یورو 2000 بیشترین شانس را در قهرمانی فرانسه داشت. او در جام جهانی 2006 هم تا فینال فرانسه را پیش آورد تا اسطوره این کشور لقب بگیرد. الان یک بازیکن در فوتبال فرانسه ظهور کرده که تکنیک زیدان را ندارد اما مثل زیزو تاثیر گذار است و قدر کوچک ترین موقعیت ها را می‌داند.

گریزمان با زدن 6 گل در صدر جدول بهترین گلزنان جای دارد. او بیشترین سهم را در صعود فرانسه به فینال داشته است. ستاره باشگاه اتلتیکو مادرید در یک هشتم نهایی با وجود این که فرانسه با یک گل برابر ایرلند عقب بود، دو گل به ثمر رساند تا بیشترین سهم را داشته باشد.

او در یک چهارم نهایی هم توانست یکی از گل های تیمش را به ثمر برساند اما اوج هنرنمایی این بازیکن جوان برابر آلمان بود تا جایی که او یک بار دیگر به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شود و با دو گلی که به ثمر رساند، یک تنه زمینه ساز صعود تیمش به فینال باشد تا لقب زیدان جدید فوتبال فرانسه را به او بدهند. گریزمان درباره این دیدار حساس گفت: پیش از این قهرمانی فینال لیگ قهرمانان اروپا را از دست دادم اما این بار نمی خواهم قهرمانی دیگری را از دست بدهم.

بازیکنان آسیب دیده و محروم

پرتغال همه بازیکنان خود را در این دیدار بزرگ در اختیار دارد. تنها نگرانی این تیم وضعیت نامعلوم په‌په است. مدافع پرتغال نتوانست در دیدار قبلی برابر ولز تیمش را همراهی کند، اما خبرهای خوبی درباره او به گوش می رسد. او به تمرین گروهی پرتغال برگشته است و به احتمال خیلی زیاد به فینال خواهد رسید.

فرانسه هم همه بازیکنان خود را در اختیار دارد و این بهترین خبر برای دیدیه دشان و هواداران فرانسه است.

هدایت این بازی بزرگ را مارک کلاتنبرگ داور سرشناس انگلیسی بر عهده دارد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس