کد خبر 600606
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹

یک تحلیلگر مشهور افغانستان هشدار داد که داعش، جایگزین طالبان در افغانستان خواهد بود و کشورهای همسایه و منطقه، از ناحیه این گروه تروریستی مورد تهدید هستند.

 به گزارش مشرق، «جاوید کوهستانی» افزود: اکنون در اغلب شهرستان های استان زابل در جنوب افغانستان، عناصر داعش حضور دارند، اما حضور آنان رسانه ای نشده است.

این تحلیلگر سیاسی و کارشناس نظامی گفت که این احتمال وجود دارد که بخشی از طالبان به روند گفت و گوهای صلح بپیوندند و تندروهای این گروه در کنار گروه تروریستی داعش قرار بگیرند.

گروه طالبان حدود یک ماه قبل «اختر محمد منصور» دومین رهبر خود را در حمله هواپیماهای بدون سرنشین خارجی به خودروی وی در منطقه «دالبندین» شهر کویته پاکستان از دست داد و بلافاصله شورای رهبری این گروه با تشکیل نشستی در این شهر تشکیل جلسه داد و «هبت الله آخوندزاده» را به عنوان رهبر جدید معرفی کرد.

شماری از تحلیلگران افغان معتقدند که با مرگ اختر منصور این احتمال وجود دارد که برخی از اعضای طالبان به گروه تروریستی داعش ملحق شوند، اما «وحید مژه» کارشناس سیاسی آگاه به امور طالبان می گوید داعش در افغانستان و نزد حامیان طالبان، جایگاهی نخواهد داشت.

«طیب اکبر آقا» یک عضو ارشد طالبان نیز گفته است: داعش نمی تواند در افغانستان برای خود جایگاه و پایگاهی به وجود آورد و شماری از افراد مانند «منصور دادالله» و حامیان وی که در این کشور از افراد داعش شناخته شده اند، از مخالفان رهبران طالبان بوده اند.

در این حال «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان سال گذشته تصریح کرده بود که داعش در افغانستان دارای ارتباط تشکیلاتی با رهبران این گروه تروریستی در عراق و سوریه شده، اما برای ایجاد پایگاه در افغانستان، نیازمند میزبان خواهد بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس