کد خبر 600541
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹

مدیرعامل توانیر گفت: وسایل سرمایشی در تابستان حدود 30 درصد (18 هزار مگاوات) از بار مصرف برق تابستان را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش مشرق، آرش کردی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اگر مشترکانی که از کولر گازی استفاده می کنند دمای کولر خود را در 24 درجه نگه دارند 10 درصد از مصرف برق کولرهای گازی کاهش می یابد و می توان 1500 تا 1800 مگاوات از مصرف برق در زمان پیک کاهش داد.

وی از مشترکان خانگی ، تجاری ، صنعتی درخواست کرد مصرف برق خود را مدیریت کنند و در ساعت 12 تا 4 بعدازظهر از مصارف وسایل برقی پرمصرف مانند اتو ، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی پرهیز کنند.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه تاکنون خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشتیم گفت: رشد مصرف بیش از 6 درصد نگران کننده است.
کردی به همکاری خوب صنایع در زمان اوج مصرف تابستان اشاره کرد و گفت: در شنبه جاری صنایع بزرگ 434 مگاوات در ساعت اوج مصرف، 
مصارف خود را کاهش دادند که نشان می دهد مدیریت مصرف امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه در تابستان امسال 3 تا 3 هزار و 500 مگاوات نیاز به مدیریت مصرف داریم گفت:‌ اگر مصرف شبکه برق از 50 هزار مگاوات بیشتر شود شبکه برق فشار زیادی را تحمل می کند که ممکن است منجر به قطع برق پراکنده شود چون در این شرایط احتمال خروج اضطراری نیروگاهی به علت خرابی وجود دارد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه همه نیروگاه های کشورحتی نیروگاه های برق آبی برای نخستین بار با 9 هزار و 200 مگاوات ظرفیت در مدار قرار دارد افزود: امیدواریم با همکاری مشترکان به خصوص مشترکان خانگی بدون اینکه خدشه ای به رفاه آنها وارد شود با مدیریت مصرف برق تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

وی گفت: در سال گذشته اگر کسی کارخانه یا مجتمع تولیدی مولدی داشت که می توانست در زمان پیک آن را به مدار آورد وزارت نیرو برق تولیدی آنها را به قیمت 100 تومان به ازای هر کیلو وات می خرید که امسال 150 تومان می خرد.

کردی اضافه کرد: حتی 40 درصد پول سوخت این تولید کنندگان برق را نیز وزارت نیرو پرداخت می کند که 400 تا 450 مگاوات از این طریق می توان به شبکه برق کمک کرد.

وی به تعطیلات کارخانجات و صنایع در زمان اوج مصرف برق در تابستان اشاره کرد و گفت: صنایعی که تعمیرات دوره ای خود را به زمان اوج مصرف موکول کنند از مشوق های مالی برخوردار می شوند.

مدیرعامل توانیر طرح ذخیره عملیاتی را ، راه دیگر برای مدیریت مصرف در زمان پیک دانست و افزود: به میزان مشخص قراردادی با صنایع می بندیم که در زمان نیاز که حدود 2 و نیم ماه در تابستان است این صنایع با اعلام 24 ساعت قبل مصرف خود را کاهش دهند.

کردی گفت: ظرفیت تولید برق کشور 50 هزار و 81 مگاوات است و حدود 530 تا 540 مگاوات نیز سهم واردات برق است.

وی تاکید کرد: برای عبور از اوج تابستان به 3 تا 3 هزار و 200 مگاوات مدیریت مصرف برق نیاز داریم.

مدیرعامل توانیر در مورد گازرسانی شرکت گاز به نیروگاه های برق نیز گفت: روزانه حدود 250 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده می شود و در این زمینه مشکل سوخت گاز نداریم.

کردی ادامه داد: به جز موارد محدود مانند نیروگاه ایرانشهر و چابهار که از سوخت مایع استفاده می کند سایر نیروگاه ها برای تأمین گاز مشکلی نداشتند.

وی ادامه داد: پارسال 82 درصد سوخت نیروگاه ، گاز و بقیه سوخت مایع بوده و پیش بینی می کنیم امسال 90 درصد سوخت نیروگاه ها از گاز تأمین شود.

*کشاورزان با 4 ساعت صرفه جویی، 20 ساعت برق رایگان استفاده کنند

مدیرعامل توانیر گفت: اگر کشاورزان 4 ساعت در طول شبانه روز یعنی در زمان اوج مصرف روزانه از ساعت 12 تا 4 بعد از ظهر برق مصرف نکنند بقیه ساعت شبانه روز از برق رایگان بهره مند می شوند.

آرش کردی افزود: از این طریق می توانیم 200 تا 300 مگاوات در دو ماه تیر و مرداد که این طرح اجرا می شود صرفه جویی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین برق 200 ساعت در سال به حدود 3 هزار مگاوات تولید نیاز است تا اوج مصرف را سپری کنیم گفت: برای ساخت 3 هزار مگاوات نیروگاه 2 و 4 دهم میلیارد دلار نیاز است.

مدیرعامل توانیر به مسافرت های روزهای آینده مشترکان به استان های شمالی اشاره کرد و افزود: همزمان با فصل مسافرت ها رشد مصرف برق در استان های مهمان پذیر گیلان و مازندران جهشی می شود.

کردی اضافه کرد: از مشترکان می خواهیم در زمان سفر نیز صرفه جویی در مصرف را رعایت کنند چون هجوم مسافران به این استان ها مصرف برق در این دو استان حدود یک درصد افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در سه ماه قبل واحدهای نیروگاه هایی مانند ماهشهر و بهبهان وارد مدار شد، گفت: حدود هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا قبل از اوج مصرف تابستان وارد مدار شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    وقتی ارزش ها عوض شوند عوضی ها با ارزش میشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس