اواسط مردادماه سال 93 بود که پرونده اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری کلان موسوم به مضاربه صوری به عنوان یکی از پیچیده ترین و خبرسازترین پرونده قضایی کشور با حدود 5600 پرونده مطرح رسیدگی قرار گرفت و موضوع داغ رسانه‌‌ها شد.

به گزارش مشرق، اواسط مردادماه سال 93 بود که پرونده اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری کلان موسوم به مضاربه صوری به عنوان یکی از پیچیده ترین و خبرسازترین پرونده قضایی کشور با حدود 5600 پرونده مطرح رسیدگی قرار گرفت و موضوع داغ رسانه‌‌ها شد.

این پرونده خبرسازترین پرونده نه از حیث مبلغ بلکه از حیث کیفیت و نحوه اقدام و نحوه اسناد است و جای این سئوال را باقی گذاشته که چگونه موسسات مالی و بانک‌ها برای یک نفر 44 هزار حواله و چک صادر کرده‌اند.

اقدامات متهمان به هیچ وجه رنگ و بوی مضاربه نداشت و شرکت تجاری یا موسسه ای سودآور نیز پشت آنها نبود که وعده پرداخت سودهای 100 درصدی در طی چندماه را به مردم می دادند.

متهمان با شگردهای مختلفی  از مالباختگان پول  دستی، چک و ماشین می گرفتند و قابل توجه این بود که این اسناد در جایی هم به ثبت نمی رسید. حدود 160 واسطه پول‌ها را به حساب شخصی خود واریز و پس از کسر مبالغ ، باقی مانده پول‌ها را به حساب متهم واریز می کردند.

جزئیات جدید از پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور +عکس
مالباختگان چه گفتند؟ پاداش 30 سال خدمت در اختیار متهمان مضاربه صوری

پرونده مضاربه های صوری حجم زیادی دارد که علاوه بر بوشهر استان‌های  قم، فارس، کهگیلویه و بویراحمد را نیز درگیر کرده است، این پرونده به سرعت جنجال آفرین شد و بسیاری از جوانان هم برای کسب سود به سمت این فعالیت ها گرایش یافتند و نوعی سستی و رخوت را در استان بوشهر بوجود آورد.

در میان مالباختگان افرادی هم هستند که با دریافت وام، مبالغی را به متهمان داده اند و اکنون در بازپرداخت اقساط دچار مشکل شده اند، یا افرادی که خانه خود را فروخته و پولش را به متهمان داده اند تا بتوانند با سود وعده داده شده، منازل بزرگتری خرید کنند، یا افراد متعددی که کل پاداش 30 سال خدمت را در اختیار آنها قرار داده اند، ضمن اینکه بسیاری از اقشار آسیب پذیر و معلول در میان مالباختگان به چشم می خورد.

کریم- ب در اظهاراتش گفت: از همان ابتدا دستگاه قضایی به سرعت در حال رسیدگی به این پرونده بود، از قاضی این پرونده تقدیر ویژه می کنم  با قاطعیت به این پرونده رسیدگی می کند و احدی از این پرونده کم یا زیاد نشده است.

یدالله – ب از استان بوشهر نیز ،اقدامات دستگاه قضایی را مثبت عنوان کرد و گفت: با توجه به گستردگی این پرونده عملکرد دستگاه قضایی بسیار مثبت بوده است، دراین قضیه متضرر بودم،با اقدامات قاطع دستگاه قضایی یک ششم اموال به مالباختگان بازگردانده شده است ودراین قضیه افراد فریب سودهای کلان را خورده اند.
 
جزئیات جدید از پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور +عکس
اعترافات عجیب متهمان / پول‌هایی که صرف کارخیر شده است!

به گفته دادستان بوشهر، متهم اصلی به غیرقانونی بودن فعالیت خود و اینکه دیگر برای پرداخت چک های در دست مردم با مشکل مواجه شده اند اذعان دارد، طوری که این اواخر در قبال جذب افراد جدید به این زنجیره انسانی، پاداش هایی هم پرداخت می کرده‌اند.

متهم دوم نیز در اعترافاتش هدف از مضاربه صوری را کار خیر و کمک به مردم دانسته، اما وقتی از وی پرسیده می شود چرا سرمایه کنونی شما کفاف پرداخت بدهی و وجوهات مردم را نمی دهد، می گوید: پول هایی که اکنون ندارم صرف کار خیر شده است.

متهم سوم نیز به اشتباهات خود اعتراف کرده است و می‌گوید: برای تحویل چک به تعدادی از مالباختگان از چک همسرم استفاده می کردم و چک وی را تحویل مالباختگان ‌دادم.

با اقدام به موقع دستگاه قضایی سه پرونده از پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور تشکیل شد که در مجموع این سه پرونده  در پرونده اول پنج هزار و 600 نفر شاکی، در پرونده دوم 1300 شاکی و در پرونده سوم 86 نفر شاکی به دنبال مطالباتشان هستند.

دادسرای استان بوشهر با حمایت از طرح شکایت مالباختگان تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق آنان به کار گرفت به طوری که قاضی پرونده شخصا به برخی بنگاههای املاک و خودرو سرکشی کرد تا شاید اموالی را که به نام متهمان است و آن را  کتمان می کنند به دست آورد.

در رابطه با این پرونده هشت نفر متهم از پرونده اول، یک نفر متهم از پرونده دوم و یک نفر نیز از پرونده سوم بازداشت شدند.

با دستگیری متهمان این پرونده هجمه‌های زیادی علیه دادگستری و دستگاه قضایی استان بوشهر آغاز شد اما با رسیدگی قاطع و بموقع دستگاه قضایی بحمدالله امروز مردم مراتب قدردانی خود را از دادسرای استان بوشهر اعلام می‌کنند.

متنی که در زیر می‌خوانید گفت‌وگوی ما با قاضی محسن مقدس بازپرس پرونده مضاربه صوری است:

از سال 1384 وارد دوره کارآموزی قضایی شد و با احراز رتبه سوم این دوره را به پایان رساند، قاضی محسن مقدس با تقدیر از سوی ریاست محترم قوه قضائیه از سال 85 به امر خطیر قضاوت مشغول شد .

 قاضی اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دشتی، دادیار جانشین دادستان دشتی، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر، بازپرس شعبه دوم ، معاون دادستان بوشهر را در کارنامه کاری اش دارد. با ابلاغ ویژه ریاست محترم قوه قضاییه  به عنوان بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده کلان اقتصادی نیز منصوب شد.

پرونده‌های حساس و کلان و امنیتی را در دادسرای بوشهر مورد رسیدگی قرار داده است و در سال 1390 موفق به تقدیر از سوی ریاست محترم قوه قضائیه به عنوان قاضی نمونه شد.
 
از پرونده اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری به عنوان سنگین ترین پرونده کاری اش نام می برد و می گوید: در سال 1393با ابلاغ ویژه ریاست محترم قوه قضاییه به عنوان بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده کلان اقتصادی مامور و درحال انجام وظیفه هستم.

در روزهای اول دستگیری متهمان پرونده مضاربه صوری میلیاردی در بوشهر شاهد تجمعی از مردم بودیم که تمام زندگی خود را فروخته و در اختیار این افراد قرار داده بودند. براساس پیگیری‌های صورت گرفته این افراد ماهیانه سرمایه 350 تا 500 نفر را می‌گرفتند تا به آنان سودهای‌ کلان پرداخت کنند.

قاضی مقدس در تشریح آخرین وضعیت پرونده مضاربه صوری گفت: 85درصد از مالباختگان موفق به استرداد یک ششم وجوهشان شده‌اند.

موجودی حساب متهم اصلی پرونده مضاربه صوری با تلاش‌های صورت گرفته توسط بازپرسی از 10.5 میلیارد تومان در یکی از بانک‌ها به 26 میلیارد و 300 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر مانده موجودی حساب مالباختگان 15 میلیارد و 988 میلیون تومان است که حدودا 10 میلیارد تومان استرداد وجه به مالباختگان صورت گرفته است.

جزئیات جدید از پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور +عکس
بازپرس پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشوردر ادامه بیان کرد: از میان 5 هزار و 506 مالباخته با بررسی چک های وصول شده از بانک ها متوجه شده ایم تعداد زیادی ازاین افراد سود گرفته اند و در اظهاراتشان واقعیت را بیان نکرده‌اند.

وی همچنین گفت: 198 پرونده با تحقیقات از شکات تا کنون منجر به کسر مبلغ اعلامی اولیه شده است به عنوان مثال یکی از مالباختگان در ابتدای تحقیقات، طلب خود را 697 میلیون تومان اعلام کرده در حالی که در تحقیقات بعدی این طلب به 140 میلیون تومان رسیده است.

قاضی مقدس افزود: باتحقیقات بازپرسی و بررسی چک‌های استخراج شده و تحقیق دقیق از مالباختگان بدهی متهم اصلی پرونده از 167 میلیارد تومان به 117 میلیارد تومان تقلیل یافته است و کماکان این تحقیقات جهت تخلیص بدهی ادامه دارد.

بازپرس پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور ادامه داد: در پرونده دوم مضاربه صوری که حدودا 1300 شاکی دارد جلسه مواجه حضوری بین متهم وشکات در 24 اسفندماه ماه سال گذشته  برگزار شد.

وی اضافه کرد: پرونده سوم نیز 86 شاکی دارد که جلسات تحقیقاتی متعددی صورت گرفته است و با توجه به اینکه چند دستگاه خودرو از متهم در تهران بوده است نیابتی قضایی جهت انتقال اموال داده شده است که اموال منقول متهم از تهران به بوشهر منتقل و سپس در ارتباط با پروند اتخاذ تصمیم می‌شود.

معاون دادستان بوشهر در ادامه افزود: این فرد با نوشتن قراردادهای مضاربه صوری، حدودمبلغ 40 میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری کرده است.

وی در تشریح آخرین جزئیات پرونده اول مضاربه صوری نیز گفت: وکیل شرکت تهرانی در دادسرای بوشهراواخر خردادماه حضور یافت و اظهارکرد که تا اواسط تیرماه نسبت به بازپرداخت کل مبلغ 7 میلیارد و 200 میلیون تومان بدهی مالباختگان اقدام می‌کنیم.

قاضی مقدس از بازپرداخت مرحله دوم وجوه مالباختگان مضاربه صوری خبرداد وگفت: مبالغ پرداختی جدید به مردم معادل یک هشتم از کل طلب آنها خواهد بود.

وی افزود: مرحله دوم بازپرداخت وجوه مالباختگان مضاربه صوری از چند روز گذشته آغاز شده است ؛ با توجه به اینکه نزدیک به 600 پرونده از مرحله اول باقی مانده است پرداخت این مرحله با توجه به لزوم  اتمام تمامی پرونده های مرحله اول به مرور صورت می گیرد.

قاضی مقدس در ادامه بیان کرد: با رعایت کلیه آیتم های اداری ثبت تمام پرونده ها نیز صورت می گیرد ، همچنین اقدامات قضایی و اداری تمامی پرونده ها در این مرحله انجام خواهد شد تا شرایط ارسال پرونده به دادگاه انقلاب با اتخاذ تصمیم نهایی صورت گیرد.

معاون دادستان بوشهر در ادامه گفت: دراین مرحله با توجه به برآورد صورت گرفته مبالغ پرداختی جدید به مردم معادل یک هشتم از کل طلب آنها خواهد بود.

وی اضافه کرد:  تلاش ما این است که هرچه سریعتر در خصوص پرونده ها تعیین تکلیف و اقدامات لازم انجام شود و خدمات رسانی مطلوبی به شهروندان صورت گیرد.

قاضی مقدس از مالباختگان درخواست کرد با توجه به ازدحام پرونده و کثرت ارباب رجوع و برنامه ریزی صورت گرفته به هیچ وجه بدون دعوت یا احضار به شعبه مراجعه ننمایند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    وقتی ارزش ها عوض شوند عوضی ها با ارزش میشوند
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    داستان این است که تقوی الهی وجود ندارد ومدیران برای نگه داشتن سمت های خود ناچار هستند برای دنیا دیگران امضا بدهند..موارد اختلاس ها وقراردادهای غیر متعارف اتفاقی نبوده واگرریشه یابی شود موضوع روشن می گردد اشتغال افراد مومن در این سیستم غیر ممکن شده است..
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    بنیانگذار صرافی و مرجع تائید کننده را نمیشه گرفت و زد و اموالش را مصادره کرد و هتل و پورشه اش را گرفت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس