کد خبر 599878
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: مهارت پخت شیرینی قطاب یزدی به شماره ۱۱۸۴ به ثبت ملی رسید.

قطاب یزد ثبت ملی شدبه گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، محسن ذاکری‌نیا اظهار داشت: قُطّاب از جمله شیرینی‌های معروف و یکی از سوغات مهم یزد به شمار می‌رود.

معاون میراث فرهنگی این اداره کل افزود: این محصول به دلیل وجود مغز بادام و هل ارزش غذایی مناسبی دارد و طعم بسیار عالی قطاب، آن را از دیگر شیرینی‌ها متمایز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قطاب یکی از شیرینی‌های شهر یزد است که به عنوان یک محصول اقتصادی با بازدهی نسبتاً زیادی مطرح می‌باشد و هزاران نفر در زمینه این محصول امرار معاش می‌کنند.

ذاکری‌نیا افزود: از طرفی باتوجه به اینکه قطاب از شیرینی‌های بادوام در برابر هوای آزاد به حساب می‌آید، بیشتر در مراسم جشن و شادی و دید و بازدیدهای زیارتی مورد استفاده و تعارف قرار می‌گیرد و البته پررنگ بودن آن در بخش سوغات یزد از دیگر ویژگی‌های آن است.

این مقام مسئول در ارتباط با تاریخچه این شیرینی تصریح کرد: اگرچه تاریخچه تولید شیرینی به قبل از اسلام باز می‌گردد و قطعاً یزد نیز به عنوان یکی از مراکز مهم جمعیتی فلات ایران از این تاریخ بی‌بهره نبوده ولی مستندات موجود در ارتباط با این شیرینی کم نظیر یزدی مربوط به اواخر قاجار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس