کد خبر 599795
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹

امروز کارشناسان یکی از دلایل اصلی در افزایش طلاق و تاخیر در ازدواج را چشم و هم‌چشمی‌ها و سنت‌های اشتباه در قبل از ازدواج می‌دانند.

به گزارش مشرق،  جوانان زیادی هستند که به خاطر شرایط بد مالی و عدم توانایی در تأمین لوازم اولیه زندگی خود تحت عنوان جهیزیه، امکان ازدواج نداشته و هنوز نتوانسته اند راهی خانه بخت شوند؛ اگرچه نهادهای دولتی وظیفه رسیدگی به ازدواج جوانان را دارند اما نهادهای اجتماعی و کانون های زیادی هستند که به دختران کمک می کنند تا بتوانند جهیزیه ای هرچند مختصر آماده کرده و راهی خانه بخت شوند.

لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص شرایط سخت ازدواج جوانان و تأثیر چشم و هم چشمی ها بر بالارفتن سن ازدواج جوانان اظهار داشت: چشم و هم چشمی هایی که وارد بحث ازواج جوانان شده، باعث تغییر سبک زندگی مردم ما و سخت تر شدن شروع یک زندگی مشترک شده است.

وی با بیان اینکه در امر ازدواج جای اصل و فرع عوض شده است خاطرنشان کرد: قرآن کریم هم نقد زیادی به چشم و هم چشمی وارد کرده است و در سوره تکاثر  افرادی که به دنبال چشم و هم چشمی می روند را توبیخ کرده و مورد سرزنش قرار می دهد.

عضو سابق کمیسیون فرهنگی با انتقاد از مسیر پرپیچ و خم ازدواج در جامعه امروز یادآور شد: اگر کسی بتواند جهیزیه برای عروس فراهم کند در مراحل بعدی مانند سیسمونی هم گرفتار چشم و هم چشمی ها خواهد بود و تا آخر زندگی با این مشکل درگیر می شود.

افتخاری با انتقاد از ورود تجملات به زندگی جوانان عنوان کرد: هیچ کجا آماری در خصوص اینکه مهریه بالا و جهیزیه لوکس و عالی باعث خوشبختی جوانان می شود ارائه نشده است و برعکس آمار زیادی در خصوص طلاق با علت چشم و هم چشمی ثبت شده است.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که معیارهای ازدواج دیگر الهی نبوده و از مسیر سبک زندگی علوی و فاطمی فاصله گرفته است، هزینه های کلانی که صرف خرید جهیزیه های آنچنانی می شود به جای آنکه شادی و خوشبختی به همراه بیاورد، باعث جدایی می شود، چرا که بالاخره فرد دیگری پیدا می شود که جهیزیه بالاتری بدهد.

عضو سابق کمیسیون فرهنگی همچنین عنوان کرد: تجملات و جهیزیه سنگین نه پیش خداوند قابل توجیه خواهد بود و نه باعث سعادت دنیا و آخرت کسی می شود.

افتخاری در توضیح نقش نهادهای موثر در آسان کردن امر ازدواج برای جوانان و افرادی که اقدام به تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت می کنند گفت: این نهاد ها در دو جهت می توانند به تسهیل امر ازدواج برای جوانان کمک کنند.

وی افزود: برخی نهاد ها فرهنگ ساز هستند که باید با اقدامات فرهنگی نهضت ازدواج آسان و با جهیزیه در حد لازم و بدون تشریفات و تجملیات را به راه بیاندازند و در این صورت دیده خواهد شد که تعداد زیادی از جوانان از این سبک ازدواج استقبال می کنند.

عضو سابق کمیسیون فرهنگی با اشاره به سبک ازدواج برخی از کشورهای مسلمان گفت: در بسیاری از کشورها حسینیه های خود را برای عروسی های جوانان تزئین می کنند و در اختیار زوج های جوان می گذارند تا زندگی خود را بدون گناه آغاز کنند و هزینه های کلان تالار از روی دوش جوانان برداشته می شود.

افتخاری در پایان همچنین گفت: نهاد ها و تشکل ها باید علاوه بر فرهنگ سازی برای ازدواج آسان جوانان، اقدامات عملی در این راستا نیز داشته باشند؛ به عنوان مثال تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت و نوعروسان در حد رفع نیازهای اولیه زندگی و با کمترین مبالغ که روی هم گذاشته می شود امری پسندیده و خدا دوستانه است که فرهنگ زندگی و ازدواج آسان را میان جوانان ترویج می کند

مشکلات موجود، ازدواج را به حاشیه برده است

مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم نیز در خصوص لزوم حمایت های اجتماعی از امر ازدواج برای جوانان اظهار داشت: به خاطر نبود عدالت اجتماعی در کشور بسیاری از جوانان در فقر به سر می برند و امکان ازدواج با شرایط معمولی را ندارند.

وی همچنین گفت: بسیاری از جوانان برای ابتدایی ترین نیاز ها و وسایل زندگی خود دچار مشکل هستند و از این مسأله مهم ازدواج در جامعه ما به حاشیه رانده شده و مشکلات زیادی بر سر راه آن به وجود آمده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم با بیان اینکه برخی از جوانان امروز به ویژه خانم های جوان دستشان برای تهی جهیزیه تهی است خاطر نشان کرد: مسئله عدالت اجتماعی در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده است و دولت ها در 15 سال گذشته تقریباً از مسئله ازدواج جوانان غافل شده و به خان پر زرق و برق دولت چسبیده اند.

رحماندوست در ادامه گفت: فروش نفت و اخذ مالیات تنها وسیله درآمد دولت ها شده است که روز به روز شرایط ازدواج را برای جوانان سخت تر می کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگردولت ها می خواستند برای معضلات پیش روی جوانان در امر ازدواج کاری بکنند، تا کنون انجام داده بودند و در این مرحله است که نقش مراکز و نهادهای اجتماعی در سامان بخشیدن به قسمتی از مشکلات ازدواج جوانان مشخص می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم با بیان اینکه تجربه نشان داده است که از دولت آبی گرم نمی شود تصریح کرد: مراکز اجتماعی باید آستین های خود را بالا زده و شرایط ازدواج جوانان را تسهیل کنند؛ قطعاً اینجاست که کمک های مردمی می تواند گره از کار این جوانان که فارغ از چشم و هم چشمی های زندگی به دنبال آغاز یک زندگی ساده هستند، بگشاید.

رحماندوست با انتقاد از بی توجهی مسئولین امر به ازدواج جوانان و دور شدن از عدالت اجتماعی گفت: این کوتاهی دولت باعث شده است که اکنون مردمی که دستشان به دهانشان می رسد قسمتی از هزینه های یک ازدواج ساده را تقبل کنند و خیرین بخشی از مشکلات اجتماعی را برای تهیه جهیزیه و تشکیل یک خانواده حل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً مسئولیت پذیری خیرین در بحث ازدواج جوانان بسیار بیشتر از دولتمردانی است که سالهاست جوانان را به فراموشی سپرده اند و حتی برای یک وام ساده ازدواج نیز قدمی بر نمی دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم بیان داشت: اگر امروز مراکزی اقدام به تهیه جهیزیه برای جوانان می کنند، دلیل نمی شود که دولت رسیدگی خود به امور ازدواج جوانان به ویژه جوانان نیازمند را متوقف کند و این وظیفه ای بر روی دوش دولت باقی خواهد ماند.

رحماندوست یادآور شد: امید است توجه به این مسئله اجتماعی باعث شود که مسیر به سمتی برود که از معضلات ازدواج جوانان کم شده و همت خیرین است که تا کنون اجازه نداده است کمک به ازدواج جوانان بر روی زمین بماند.

وی عنوان کرد: اکنون خانواده های زیادی هستند که تنها چشم امیدشان به دستان خیرینی است که در این مسیر قدم بر می دارند؛ این خانواده ها به همراه جوانان از قشر متوسط به پایین دیگر از کمک دولتمردان ناامید شده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم در پایان اظهار داشت: امیدواریم به جایی برسیم که دیگر هیچ جوانی به خاطر نداشتن جهیزیه ازدواجش به تعویق نیفتد و جوانان دغدغه ای به جز انتخاب همسر شایسته برای خود در مسیر ازدواج نداشته باشند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس