رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در گفت‌و‌گویی تلفنی تاکید کردند که برای توسعه همکاری های مشترک تهران – باکو در همه حوزه ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آماده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز سه شنبه در تماس تلفنی با رئیس جمهور آذربایجان با تبریک عید سعید فطر اظهارداشت: اراده قوی دو دولت و عشق و علاقه دو ملت، پایه‌های مستحکمی را برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط تهران – باکو فراهم کرده است.

روحانی با اشاره به روابط بسیار خوب دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران کاملا آماده است روابط دو کشور را به سطحی ارتقاء دهد که دو ملت در چارچوب آن، به آرزوی دیرینه خود برای حداکثر بهره برداری از فرصت های مشترک دست یابند.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان نیز با تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادت، گفت: باکو مصمم است روابط خود را در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش و تعمیق دهد.

رئیس جمهوری آذربایجان اشاره کرد: اسناد مهمی که در حوزه های سیاسی، اقتصادی، ترانزیت و حمل تدوین و برای توسعه روابط آماده شده اند، چشم انداز بسیار روشنی را در روابط دو کشور ترسیم می کنند.
 
روحانی: گروه‌های تروریستی خطری برای منطقه هستند
 
 وی همچنین در تماس تلفنی با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، ضمن تبریک عید سعید فطر گفت: آرزوی دولت و ملت ایران، افغانستانی با ثبات و در امنیت کامل و مسیر اقتصادی شکوفا و پویا است و همه باید برای پایداری دولت وحدت ملی در افغانستان و تحقق این آرزو دست به دست هم دهیم.

روحانی حملات تروریستی در افغانستان و کشته شدن مردم بی‌گناه این کشور را موجب تاسف عمیق مردم ایران دانست و با آرزوی موفقیت برای دولت و مردم افغانستان در مبارزه با گروه‌های تروریستی  گفت: امیدوارم گروه‌های تروریستی بفهمند راه آنها نادرست و خیانت به مردم خوب افغانستان و منطقه است و دین مبین اسلام همه را به برادری و وحدت دعوت کرده و خونریزی را بزرگترین جنایت بشری می‌داند.

 رئیس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک دو کشور با هدف ایجاد تحول در رونق اقتصادی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به توسعه روابط تهران – کابل است و فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی نقش مهمی را در این راستا ایفا می‌کند.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این گفت وگوی تلفنی با تبریک عید سعید فطر به روحانی، دولت و مردم ایران گفت: افغانستان مصمم به توسعه و تقویت همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها است.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به ضرورت توسعه روابط اقتصادی دو کشور اظهارداشت: در نشست تهران چارچوب خوبی برای توسعه همکاری های دوجانبه ، سه جانبه و منطقه ای ترسیم شد که به تحولی مثبت در ترانزیت کالاها و سرمایه گذاری تجاری، با فعال شدن بیش از پیش بندر چابهار خواهد انجامید.

وی همچنین گزارشی را از آخرین تحولات افغانستان در مبارزه با گروههای تروریستی و تقویت پایه های امنیتی و دفاعی در کشورش ارائه داد.

تأکید بر رساندن حجم مبادلات بازرگانی به 60 میلیارد دلار
 
 وی در تماس تلفنی با «قربانعلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز ضمن تبریک عید فطر به وی، دولت و ملت ترکمنستان گفت: تردیدی ندارم با اراده قوی که در دو دولت وجود دارد، شاهد استحکام و توسعه سریع روابط تهران – عشق آباد خواهیم بود.

روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین آمادگی ایران برای مشارکت فعال‌تر شرکت‌های مهندسی ایرانی فعال در بخش های مختلف از جمله راهسازی در آن کشور را مورد تاکید قرار داد.

«قربانعلی بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید فطر به روحانی، دولت و ملت ایران گفت: ریشه‌ها و اشتراکات عمیق دو ملت، پیوند دو دولت را در همه عرصه‌ها مستحکم‌تر کرده است.

رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر جایگاه و اهمیت ارزشمند  مسیر ترانزیتی ترکمنستان از طریق ایران به خلیج فارس تاکید کرد: ما مصمم به توسعه همکاری‌های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

«بردی محمداف» از حضور شرکت‌های ایرانی در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای کشورش استقبال کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی حضور قدرتمندی در ترکمنستان دارند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صادق تبریز ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    اراده قوی. آفرین. دورد بر تکمنسان و تاجیکستان و ارمنستان و مرگ بر دولت آذربایجان و درود بر مردم مظلوم جمهوری آذربایجان و خاک بر سر دشمنان حق و حقیقیت و راه حسین(ع)
  • شاباک ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    قضیه سیتروئن ها رو هم بگو به اشرف غنی
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    حتما همه شون هم گفتن که " ما مصمم به توسعه همکاری‌های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم"
  • ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    در ترکمنستان همه تاجر های ایران 2 سال هست بد بخت شدند
  • علی ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    باید به جمهوری مثلا آذربایجان حمله کرد پس برگردانندن آذربایجان به وطن حساب اونایی رو که افتادن دنبال اردغان خائن رو رسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس