کد خبر 598756
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

با توجه به اینکه در گذشته نرخ سود بانک ها بیش از 18 درصد بود و حتی به 25 درصد می رسید فرصتی برای ورود سرمایه به چرخه تولید فراهم نمی شد ، بازار طلا و ارز ، بورس و مسکن از جمله بازارهایی هستند که تمایل سرمایه گذاران را به خود جذب می کنند.

به گزارش مشرق، این روزها خبر کاهش نرخ سود بانکی باعث شد تا مردم سپرده های خود را از بانک ها بیرون بکشند و به دنبال بازار مناسب برای سرمایه گذاری باشند.

بسیاری از فعالان بازار مسکن انتظار داشتند با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از پول ها به بازار مسکن سرازیر شود اما به علت رکود در این بازار تب این کاهش سود سپرده ها گریبان مستاجران را گرفت.

با توجه به اینکه در گذشته نرخ سود بانک ها بیش از 18 درصد بود و حتی به 25 درصد می رسید فرصتی برای ورود سرمایه به چرخه تولید فراهم نمی شد ، بازار طلا و ارز ، بورس و مسکن از جمله بازارهایی هستند که تمایل سرمایه گذاران را به خود جذب می کنند.

4 سالی از رکود بازار مسکن می گذرد و سرمایه در این بازار به خواب فرو رفته است.

نرخ تورم آن نسبت به تورم اقتصادی کمتر است اما هنوز خاک بی تحرکی بر روی آن باقی مانده است و تلاش مسئولان برای خروج مسکن با پرداخت وام های 80-60 -40-160میلیون تومانی به جایی نرسیده است زیرا این وام ها کمتر از نیمی از قیمت مسکن را در مناطق متوسط در شهر تهران شامل می شود.

این در شرایطی است که نسبت اجاره با خرید و فروش برعکس است. اگر رکود در خرید و فروش داشته باشیم اجاره مسکن افزایش پیدا می کند.

اگرچه ارائه تسهیلات مسکن باعث شده است افرادی که مصرف کننده هستند به سمت این بازار بروند و دست سوداگران این بازار کوتاه شود ، اما به علت اینکه سازندگان واحد های مسکونی با ضرر انباشت شده ای روبرو بودند دیگر تمایل به ورود به این بازار را ندارند و ارائه وام به ساخت نیز نتوانسته است انبوه سازان را برای تحرک در بازار راضی کنند. تلاش های دولت برای ورود سرمایه ها به چرخه تولید باعث شد تا سود سپرده های بانکی را به 15درصد کاهش دهند و این از نظر برخی از کارشناسان روزنه های جدید را در بازار مسکن بوجود خواهد آورد و تاثیر زیادی در بازار مسکن خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش رغبت برای دریافت وام مسکن شده است که بیانگر تحرک در بازار مسکن است اما از طرفی کارشناسان مسکن می گویند کاهش نرخ سود بانکی تاثیری در قیمت مسکن نخواهد داشت و  فقط شرایط را در بازار رهن و اجاره دگرگون می کند.

البته بازار مسکن محل مناسب سرمایه گذاری نیست و هنوز این بخش در رکود به سر می برد.

سرحدی کارشناس مسکن با اشاره به اینکه مالکان شرایط رهن و اجاره را نسبت به پارسال تغییر دادند، گفت : ‌امسال بر خلاف سالهای گذشته مالکان درصدد دریافت اجاره ماهانه هستند.

کارشناس مسکن تصریح کرد : با توجه به اینکه نرخ تورم مسکن از نرخ تورم عمومی کمتر است باز هم سرمایه گذاران رغبتی برای ورود در این بازار را ندارند.

هرسال در فصل جابه جایی میزان اجاره بها 5 تا 10 درصد نسبت به تورم افزایش می یابد و این در شرایطی است که کاهش سود سپرده ها به ‌طور غیر مستقیم بازار اجاره‌ بهای مسکن را دچار تغییر و تحولاتی کرده که مهم‌ترین آنها تمایل موجران به دریافت اجاره‌ بها به جای پول پیش یا همان رهن است و دیگر تمایل چندانی به دریافت پول پیش ندارند و از مستاجران اجاره‌ بها طلب می کنند.

با بررسی میدانی از بنگاه های املاک سطح شهر تهران تاثیر سود بانکی را بر قیمت مسکن مشاهده نکردیم و به گفته صاحبان بنگاهای املاکی خرید و فروش همچنان در رکود به سر می برد و رونق بسیار کمی در بحث اجاره وجود دارد.

یکی از بنگاه داران گفت: کاهش سود بانکی در این شرایط به ضرر بسیاری از مستاجران است زیرا بسیاری از موجران ترجیح می دهند تا از مستاجران کرایه نقدی دریافت کنند تا رهن کامل ، زیرا  تا ماه های گذشته صاحب خانه ها به علت سود بالای سپرده ها تمایل داشتند که رهن بگیرند تا کرایه نقدی.

بنگاه املاکی دیگر نیز با اشاره به رکود در این بخش می گوید : دریافت رهن برای مستاجران بسیار به صرفه تر از اجاره بهای ماهانه است و به علت تورم مردم توانایی پرداخت کرایه نقدی را ندارند زیرا افزایش اجاره ‌بها فشار مضاعفی را به مستاجران وارد می‌کند.

اگرچه کاهش نرخ سود بانکی باعث خروج سرمایه از بانک ها  و ورود این سرمایه به چرخه تولید می شود، اما همزمان شدن آن با زمان نقل و انتقالات باعث پریشانی مستاجران شده است و اگر کمی به تعویق می افتاد مستاجران با خیال اسوده به دنبال سر پناه می گشتند.

در بحبوحه کاهش نرخ سود بانکی بسیاری از فروشندگان با سوداگری و با ایجاد جو روانی افزایش قیمت مسکن، در پی راهی برای فروش واحدهای خود هستند و این جو روانی باعث شده تا برخی از خریداران در جنب و جوشی کاذب برای خرید خانه باشند اما شواهد حاکی از آن است که قیمت مسکن هیچ تغییری نکرده است و به دیدگاه کارشناسان حوزه مسکن؛ شاید این بازار تا حدودی رونق بگیرد اما مسکن گران نخوهد شد، زیرا بازار ملک و املاک و نیز توان خرید مردم کشش گرانی بیشتر مسکن را ندارد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس