کد خبر 598450
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی وضعیت روانی جامعه را نامطلوب دانست و اظهار کرد: شاخص بردباری اجتماعی در کشور ۴ رتبه نسبت به دیگر کشور‌ها افت پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، عباسعلی الهیاری (رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور) در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس نگاه غلطی که در خصوص سلامت روان در جامعه وجود دارد، وزارت بهداشت لایحه سلامت روان را ارائه کرده و ساعت‌ها در دولت برای این مساله وقت صرف شده است، اما ما در کمیسیون اجتماعی دولت نیز گفته‌ایم که نمی‌توان اسم این لایحه را سلامت روان گذاشت و باید تحت عنوان لایحه حمایت حقوقی و قضایی از بیماران روانی بررسی شود.
 
الهیاری ادامه داد: جابجایی برخی رشته‌ها در وزارت بهداشت با نگاه صنفی این وزارتخانه اتفاق می‌افتد، در حالی که نمی‌توان گفت؛ رشته‌های سلامت که در وزارت علوم هستند به دلیل اینکه در فیلد بالینی ضعیف می‌باشند به وزارت بهداشت داده شود، زیرا در این اینجا این سوال مطرح می‌شود؛ آیا اخلاق و عرفان اسلامی که در حوزه تدریس می‌شود که قطعا به سلامت روان مربوط است باید به وزارت بهداشت انتقال داده شود و یا مددکاری اجتماعی و آسیب‌شناسی نیز باید به سمت وزارت بهداشت برود؟ چرا که وزارت بهداشت اصلا توان این کار را ندارد.
 
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی در رابطه با عدم ارائه آمار دقیق از اختلالات روانی در کشور توسط سازمان نظام روان‌شناسی گفت: متاسفانه از وضعیت روانی جامعه و بیماران روانی مطالعه‌ دقیقی نداریم و آمارهای ۲۰ تا ۳۰ درصدی که اعلام می‌شود بر اساس یک متدولوژی علمی و دقیق تحقیقاتی انجام نشده است اما عملا متوجه این هستیم که وضع روانی جامعه خوب نیست.
 
وی ادامه داد: آنچه که در جامعه شاهد هستیم؛ وضعیت عصبی مردم به هم ریخته و کاهش شاخص بردباری اجتماعی است به طوری که طبق آمارهای اعلام شده جهانی کشور ما ۴ رتبه در بین کشورهای جهان در شاخص بردباری اجتماعی افت کرده است.
 
وی با بیان اینکه شاخص رنج بشری در کشور ما طبق تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شده، ۹۰ درصد اعلام شده است، گفت: این به معنی است که ۹۰ درصد مردم ما برای امرار معاش زندگی استرس دارند.
 
الهیاری در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید متخصصان و کارگزاران را در تدوین برنامه‌های سلامت روان مردم به کار گیرد و این برنامه‌ها را عملی کند، گفت: سازمان روان‌شناسی آمادگی همکاری با دولت را در این زمینه‌ها دارد.
 
وی با اشاره به آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور اظهار کرد: با وجود اینکه در زمینه تصادفات جاده‌ای کاهش داشته‌ایم، اما هنوز جزو بالا‌ترین رتبه‌ها در بین کشور‌ها در این خصوص هستیم، در حالی که ۸۰ درصد تصادفات به علت تقصیر راننده اتفاق می‌افتد؛ اگر سلامت روان راننده‌ها بررسی شود قطعا در این زمینه کاهش چشمگیری خواهیم داشت.
 
الهیاری افزود: سازمان روان‌شناسی پیشنهاد می‌کند؛ بدون یک ریال بار مالی برای دولت حاضر است، سلامت روان راننده‌ها را پایش کند و به آن‌ها آموزش تمرکز و مدیریت در حوادث رانندگی را بدهد و در صورتی که این طرح مصوب شود؛ برای ارائه گواهینامه اشخاص باید ملزم باشند گواهی سازمان روان‌شناسی در خصوص مولفه سلامت روان را داشته باشند.
 
وی افزود: همچنین به دنبال این هستیم که ۵ جلسه مشاوره پیش از ازدواج را به صورت قانونی اجباری کنیم که قطعا بار مالی زیادی برای خانواده‌ها نخواهد داشت و در صورتی که خانواده‌های کمی توان پرداخت هزینه این جلسات را نداشته باشند، می‌توانند از کمک سازمان‌های حمایت‌گر نظیر کمیته امداد استفاده کنند و در صورتی که تحت حمایت هیچ سازمان حمایتگری نباشند ما آمادگی داریم به صورت رایگان خدمات مشاوره‌ای را به این خانواده‌ها ارائه کنیم.
 
الهیاری در ادامه با اشاره به توجه کم وزارت بهداشت به سلامت روان اظهار کرد: سلامت روان مردم قابل تعارف نیست که ۳ درصد بودجه برای آن قرار دهیم. افرادی که قدرت و بودجه در دست آنهاست باید متوجه این مسائل باشند.
 
وی افزود: در حال حاضر طرح تحول سلامتی که مدام از آن صحبت می‌شود، تنها به کاهش هزینه‌های درمان معطوف شده است ولی ما می‌گوییم در حوزه سلامت باید تغییر نگاه دهیم و از سلامت جسم به سلامت روان معطوف شویم.
 
الهیاری تاکید کرد: نمی‌توانیم یک دیوار دور سلامت جسمانی بکشیم و سلامت روانی را تاثیرگذار در سلامت جسم ندانیم و اگر قرار است برای سلامت جامعه فکر کنیم باید کلیت سلامت را مدنظر قرار دهیم.
 
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی گفت: نگران سلامت جامعه هستیم؛ برای سلامت روان باید همه کارگزاران و بخش‌ها دیده شوند، چرا که این مقوله فرابخشی و سازمانی است به طوری که در همه جای دنیا برای برنامه‌های مهم پیوست سلامت می‌زنند و در طرح‌ها و برنامه‌های کلان، سلامت روانی مردم را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.
منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس