محمد نادری سال‌هاست که در تئاتر فعالیت می‌کند و کارشناسی نمایش با گرایش کارگردانی از دانشگاه سوره تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر در دانشگاه تربیت مدرس است.

به گزارش مشرق، ازجمله کارهای نادری می‌توان به بازی در نمایش لاشخورها به کارگردانی شکوفه ماسوری، نگارش و کارگردانی نمایش صندلی قدرت، بازی در نمایش سنجاقک به کارگردانی آزاده شاهمیری، نگارش و کارگردانی نمایش شهریار شهر سنگستان؛ کارگردانی نمایش دایره بسته نوشته اریش ماریار مارک و بازی در نمایش ساحره سوزان به کارگردانی مه‌لقا باقری اشاره کرد.

نادری با بازی درمجموعه شمعدونی درنقش یک مرد میانسال کارمندمآب کمی خل و چل در بین مخاطبان تلویزیونی شناخته شد و بعد در نمایش پینوکیوی شهره سلطانی در تماشاخانه ایران شهر تبدیل به روباه مکار این داستان محبوب شد.

نادری دستی در گویندگی هم دارد و سه سال قبل جای مهدی فخیم‌زاده در سریال فوق سری گویندگی کرد و این روزها هم به همراه تیم مهران مدیری درد و نقش پدر خلبان و داماد سرخانه سرخوش و تنبل بازی می‌کند. 

با نادری درباره همکاری‌اش با مهران مدیری و کارهای بازیگری و جنس و نوع بازی‌اش در دورهمی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

همکاری جدی شما با منیژه محامدی در تئاتر برایتان چه دستاوردهایی داشت؟

منیژه محامدی سبک و سیاق خاص خود را در کارگردانی دارد و در دوره‌ای به عنوان یک هنرمند صاحب نگرش رفت به سمت تئاتر مدرن. منیژه محامدی جزو یکی از کارگردانان درجه یک، مولف، صاحب نگاه و صاحب سبک تئاترند و سال‌هاست که در دانشگاه و صحنه تئاتر به تعلیم و تعلم جوان‌ها می‌پردازد. طبیعی است زمانی که به گروه تئاتری ایشان معرفی شدم و افتخار همکاری با ایشان را به دست آوردم، تحول جدی در کار بازیگری و نوع نگرشم به تئاتر در من به وجود آمد. من در دانشگاه سوره تحصیل می‌کردم و منیژه محامدی در دانشگاه هنر تدریس می‌کردند. از طریق دوستی به ایشان معرفی شدم و بعد ازمدتی تمرین منیژه محامدی قصد روی صحنه بردن نمایش تبرئه شده را داشت و از آن تاریخ به بعد یکی از اعضای ثابت گروهش شدم. در گذشته هم خیلی از بزرگان تئاتر در گروه تئاتر پیوند حضور داشتند. حتی مرحوم خسرو شکیبایی هم در این گروه حضور داشتند. من افتخار بازیگری را در کنار کسانی به دست آوردم که کارنامه کاری‌شان برجسته و درجه یک بود.

در کنار تئاتر در آن دوران چه کارهای دیگری انجام دادید؟

مدتی سراغ نوشتن نمایشنامه رفتم و بعد هم فیلمنامه‌‌ای نوشتم و در مقطعی هم تیزرو فیلم صنعتی ساختم و با این روند توانستم به وضعیت مالی قابل قبولی برسم و درکنارش سالی یکی دو بار هم تئاتر بازی می‌کردم.

در زمینه صداپیشگی هم فعالیت داشتید؟

بله، اولین بار در سریال کوچه مروارید صدا پیشگی کردم. من جزو طراحان اصلی نوشتن و ساخته شدن این مجموعه بودم. در ادامه هم با مشورت من تیم صدا پیشگی کار انتخاب شد و چون خیلی‌ها را می‌شناختم بهترین‌ها را انتخاب کردم و در فاز دومش هم به عنوان کارگردان هنری حضور داشتم. یادم می‌آید شهرام کیور صدا گذار سریال فوق سری من را برای صدا پیشگی مهدی فخیم‌زاده دعوت کرد. البته به غیر من نام چند تن از دوستان هم برای گویندگی این نقش ( ناصر پاپتی) مطرح بود. بعد از قطعی شدن حضورم و گویندگی نقش ناصر، مدتی با خودم کلنجار رفتم و تمرینات مداومی انجام دادم و صدایم را بالا و پایین کردم که مناسب میمیک و چهره ناصر پاپتی باشد. بعد از پایان کار خدا را شکر با بازخوردهای خوب و مثبت مواجه شدم و خستگی کار از تنم خارج شد. خوشبختانه مهدی فخیم‌زاده از کارم راضی بود و چند بار در مصاحبه‌هایش به این مساله اشاره کرد.

آیا قبل از بازی در سریال شمعدونی تجربه بازی تصویری داشتید؟

قبل از بازی در سریال شمعدونی دردوتله فیلم هم یکی به نام آبروی از دست رفته آقای صادقی به کارگردانی آیدا پناهنده با بازی بیژن امکانیان و تله‌فیلم دیگری به کارگردانی سعید سالارزهی بازی کردم و بدون تجربه بازی تصویری در سریال شمعدونی بازی نکردم.

مهم‌ترین ویژگی هوشنگ مظاهری سریال شمعدونی چه بود؟

هوشنگ مظاهری یک کارمند میانسال زن و بچه‌دار است و ازمن حداقل به لحاظ سن و سال و فیزیک خیلی فاصله داشت . در آن دوران برای بازی در این نقش وزنم درحدود 20 کیلویی زیاد شده بود .هوشنگ کاراکتر خاصی داشت و هالو بودنش هم جذاب بود و نمونه‌های زیادی از این جنس آدم‌ها را در کارهای تلویزیونی دیده‌ایم. درست است که هوشنگ کارها را با دست وپاچلفتی بازی در آوردن‌هایش خراب می‌کرد، اما عمده اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد به جهت ساده‌دلی‌اش بود.

چگونه برای بازی در دورهمی انتخاب شدید؟

از طرف مدیر تولید برنامه دعوت شدم و بعد ازرفتن به دفتر مهران مدیری و دیدن نام سایر بازیگران انتخاب شده با کمال میل پیشنهاد همکاری را پذیرفتم

انتظار داشتید با مهران مدیری در برنامه‌ای بتوانید همکاری داشته باشید؟

برای هر بازیگری همکاری با مهران مدیری لذتبخش است. مهران مدیری نفر اول کمدین‌های تلویزیون ایران است.

آیا مهران مدیری از سروش صحت هم بهتراست؟

جنس کارشان متفاوت است. اغلب کمدین‌های مطرح این دوران کارشان را با مهران مدیری شروع کرده‌اند و بعدا به راه خودشان رفتند. نادر سلیمانی، نصرالله رادش، سعید آقاخانی، رضا عطاران، سروش صحت، ارژنگ امیرفضلی و سایرین کار حرفه‌ای خودشان را با مهران مدیری شروع کردند. این تاثیرگذاری مهران مدیری در تربیت بازیگران محدود نمی‌شود و خیلی از نویسندگان مطرح کارشان را با او شروع کردند.

جنس کمدی که مهران مدیری در دورهمی ارائه می‌کند مبتنی برالگوهای برنامه‌های کمدی تلویزیونی آمریکا در دهه 60 با حضور محوری یک کمدین و استفاده ازحضورزنده مخاطبان است. به نظر شما این جنس کمدی‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

این نوع کمدی‌ها سیدکا نام دارد و سابقه اش به سینما و تلویزیون آمریکا در دهه 60 میلادی برمی‌‌گردد. سریال‌های موفقی مثل «فرندز» با این سبک و سیاق تولید شده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. خوبی این کمدی این است که در لحظه متوجه واکنش مخاطب می‌شوید و می‌فهمید کارکمدی درست از آب درآمده یا موفق نبوده است. همه چیز در لحظه عین یک برنامه زنده تلویزیونی رخ می‌دهد. امیدوارم تماشاگر داخل خانه هم مثل تماشاگر داخل استودیو با جنس کمدی کار ارتباط برقرار کرده باشند. برنامه دورهمی جنس متفاوتی از سریال‌های کمدی تلویزیونی متداول در کشورمان است.

به نظر شما اگر دورهمی زنده روی آنتن پخش می‌رفت. برای مخاطب دیدنش جذابیت بیشتری نداشت؟

تولید برنامه با این حجم، کاربسیار دشواری است. برای تولید دورهمی با همین فرمت گروه تولید و بازیگری زحمات زیادی متحمل می‌شوند.

برای ضبط هر قسمت برنامه دورهمی چه مدتی تمرین انجام می‌دهید؟

به دلیل محدودیت زمانی یک روز تمرین انجام می‌دهیم وباید درراس زمان مقرربرنامه را برای پخش تحویل آنتن بدهیم. بارها پیش آمده صبح‌ها تمرین کردیم و بعدازظهر ضبط و فردایش برنامه پخش شده است. در برخی بخش‌های نمایشی برنامه‌ها برای داشتن کیفیت بهتر برای ضبط یک قسمت چند دقیقه‌ای چهار ساعت تمرین و تکرار انجام دادیم تا بهترین برداشت را بتوانیم انتخاب کنیم.

در حین بازی به نوشته‌های امیرمهدی ژوله وفاداربودید یا دستتان برای ارائه بداهه باز بود؟

شیوه کاری مدیری به نحوی نیست که از بازیگران بخواهد کلمه به کلمه فیلمنامه را بدون تغییر بازی کنند. در ابتدا مرحله دورخوانی و بعد تمرین انجام می‌دهیم. در این پروسه بازیگران پیشنهادهایشان را مطرح می‌کنند و از پیشنهادهای درست استفاده می‌شود. البته در برخی قسمت‌ها براساس شرایط جاهایی بداهه کار کردیم که خیلی جزئی بود. زیرا دراین شرایط چون بازیگر روبه‌رو از بداهه اطلاعی ندارد ممکن است کار کات بخورد و نیاز به برداشت‌های مجدد باشد.

به دلیل جنس کمدی دورهمی بازی‌ها گل درشت است...

جنس کمدی برنامه دورهمی این اقتضا را به وجود آورده بود که بازی‌ها به سمت تیپ برود و هر کدام از ما برای خودمان تیپی را ساختیم که نوع حرکات و گویشش متفاوت و اگزجره بود. من در قسمت اول دورهمی نقش یک روح را بازی می‌کردم و جنس بازیم متفاوت بود. کمدی دورهمی مبتنی بر رئالیسم نبود و جنبه فانتزی داشت. در قواعد کمدی فانتزی هم طبیعی است که بازی کاریکاتوری و تیپیک است و اغراق در برخی لحظات خلق کمدی در بازی بازیگر وجود داشته باشد.

آیا مهران مدیری از شما درخواست کرد با توجه به نقش روحی که بازی می‌کنید بازیتان از سایر بازیگران متفاوت باشد؟

دنبال این جریان نبودیم که نقشم بسیار متفاوت از سایر بازی‌ها به نظر برسد و تافته جدا بافته‌ای به نظر برسد.

دوست دارم نقشم دیده شود

مهم‌ترین ملاک من برای قبول پیشنهاد بازی در یک فیلم یا سریال کیفیت و جنس نقشی است که به من پیشنهاد می‌شود و مساله بعدی نام، اعتبار، بک گراند و سابقه کارگردان کار است. بنابراین برای خودم خط کشی نمی‌کنم که فقط پیشنهادهای نقش اول را قبول کنم. دوست ندارم نقشی را بازی کنم که سوای طول و عرضش دیده نشود و در درام داستان اثرگذار نباشد.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس