با گذشت چند هفته از افشای فیش‌های نجومی برخی از مدیران دولتی، طی روزهای پایانی هفته گذشته چهار مدیرعامل بانک تغییر کردند. آنچه در برخورد با این بی‌عدالتی مغفول واقع شده، جا خالی دادن مسئولان مافوق این مدیران است.

آیا برکناری مدیران بانکی، نافی مسئولیت وزرا است؟/ جا خالی دادن وزرا از مسئولیت حقوق‌های نجومی
سرویس اقتصاد مشرق - با گذشت چند هفته از افشای فیش‌های نجومی برخی از مدیران دولتی، طی روزهای پایانی هفته گذشته 4 مدیرعامل بانک تغییر کردند.

مدیران عامل بانکهای رفاه، قرض الحسنه مهر ایران، صادرات و ملت چهار مدیرعاملی هستند که در پی انتشار فیش‌های حقوق آنها در فضای مجازی برکنار شدند.

از سوی دیگر خبر می‌رسد رئیس صندوق توسعه ملی نیز به زودی تغییر خواهد کرد و درباره تغییر مدیرعامل بانک تجارت نیز گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است.

یک ماه پیش هم رئیس‌کل بیمه مرکزی بابت حقوق‌ و پاداش کلان، تغییر کرده بود.

در نگاه اول، اقدام دولت در برخورد با مدیرانی که با سوء استفاده از روزنه‌های قانونی، حقوق و پاداش چند صد میلیونی برای خود رد می‌کردند، قابل تحسین است.

اما آنچه که در برخورد با این بی‌عدالتی گسترده، مغفول واقع شده، جا خالی دادن مسئولان مافوق این مدیران است.

وزیر رفاه به عنوان مسئول مستقیم بانک رفاه و وزیر اقتصاد به عنوان مسئول مستقیم بانک‌های ملت، صادرات، قرض‌الحسنه و تجارت، نمی‌توانند قصور خود در پرونده حقوق‌های نجومی را با برکناری مدیران زیردستشان، مخفی نگاه دارند.

البته به کار بردن واژه «قصور» برای عملکرد علی ربیعی و علی طیب‌نیا در پرونده سنگین حقوق‌های نجومی، کاملاً خوش‌بینانه و سخاوتمندانه است. زیرا این دو وزیر دولت یازدهم، تا قبل از تذکر صریح رهبر انقلاب به برخورد قاطع با مدیران متخلف، از مدیران زیرمجموعه خود دفاع می‌کردند.

* بازخوانی دفاع طیب‌نیا از مدیران متخلف

برای روشن شدن موضع وزیر اقتصاد در جنجال فیش‌های حقوقی باید اظهارات او در مراسم تودیع و معارفه رئیس‌کل بیمه مرکزی بازخوانی کرد.

پنجم خرداد، وزیر اقتصاد ضمن دفاع تمام قد از رئیس کل قبلی بیمه مرکزی تقصیرات جنجال فیش‌های حقوقی مدیران بیمه را به گردن رسانه‌ها و دولت گذشته انداخت.

آیا برکناری مدیران بانکی، نافی مسئولیت وزرا است؟/ جا خالی دادن وزرا از مسئولیت حقوق‌های نجومی

طیب‌نیا در آن روز گفت: اجازه نمی‌دهیم با جنجال سازی با آبروی مدیران خدوم دولتی بازی شود.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: متاسفانه همانطور که رئیس کل قبلی بیمه مرکزی در متن استعفای خود در ماجرای فیش‌های حقوقی مدیران بیمه مرکزی مطرح کرد موضوع هدف قرار دادن اعتبار و اعتماد مدیران خدوم دولتی و بیمه‌ها مد نظر بوده است.

طیب نیا ادامه داد: البته به نوبه خودم از حساسیت عمومی نسبت به این قبیل مسائل استقبال می‌کنم و آن را به نفع جامعه می دانم مشروط بر اینکه مورد سوء استفاده سیاسی قرار نگیرد و فراگیر و فراجناحی و در عین حال در جهت سلامت مالی و اداری باشد. رئیس مجمع عمومی بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم که شهرت و اعتماد افراد بازیچه سیاسی و بازیچه جنجال‌های رسانه‌ای شود و از مسیر اصولی رسیدگی خارج گردد.

وی گفت: عملکرد رسانه‌های عمومی در این مورد و درباره امراللهی مدیرعامل سابق بیمه مرکزی غیر اخلاقی و غیرانسانی بود.

طیب نیا ادامه داد: از رسانه‌ها انتظار داریم که در اینگونه موارد با صداقت و اخلاق اسلامی عمل کنند و اعتبار افراد شریف را در معرض آسیب قرار ندهند البته برخی نارسایی‌های عمومی در پرداختی‌های مدیران دولتی وجود دارد که میراث به جا مانده از دولت قبلی است و وزارت اقتصاد برای ساماندهی آن اقداماتی را انجام داده بدون اینکه آن را رسانه‌ای کرده باشد.

طیب‌نیا گفت: آقای امین یک مدیر لایق و یک کارشناس برجسته در صنعت بیمه است، حضورشان در کسوت ریاست بیمه مرکزی به انضباط بیشتر و توان رقابتی و تنظیم‌گری منجر شد و برای من اطمینان‌بخش بود. با حضور همتی در این سمت و با شناخت نسبت به توانایی مدیریتی ایشان، انتظار داریم که موفقیت‌های آقای امین استمرار یابد و از آقای امین در موقعیت مناسب استفاده کرده است.

وی ادامه داد: سابقه آشنایی بنده با آقای امین به سابقه دور و در سازمان مدیریت بازمی‌گردد. ایشان از مدیران شایسته و سالم در نظام کشور هستند و آرزوی سلامتی برای وی دارم و امیدوارم هر چه زودتر از توان ایشان در صنعت بیمه بهره‌ بگیریم.

همانطور که از سخنان یک ماه پیش طیب‌نیا در مراسم تودیع و معارفه رئیس‌کل بیمه مرکزی مشخص است، تا آن روز، وزیر اقتصاد دولت یازدهم هنوز خلاف بودن حقوق‌های نجومی مدیران دولتی را باور نکرده و اصل ماجرا را بازی رسانه‌ای مخالفان دولت می‌دانست.

* روزی که ربیعی همه چیز را انکار کرد

25 خردادماه در حالی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارائه گزارش در صحن علنی مجلس حضور یافت،‌ که فیش حقوق 234 میلیونی مدیرعامل بانک رفاه تازه منتشر شده بود.

آیا برکناری مدیران بانکی، نافی مسئولیت وزرا است؟/ جا خالی دادن وزرا از مسئولیت حقوق‌های نجومی

در آن جلسه، ربیعی پرداخت چنین مبلغی به مدیرعامل بانک رفاه را از اصل و اساس،‌ منکر شد و حتی مدعی شد که هیچ تخلفی در این زمینه رخ نداده است!

وی در مجلس گفت: هیچ تخلفی در بانک‌های متبوع وزارت کار صورت نگرفته و حقوقی که اعلام شده تجمیع یکسال بوده که هنوز وزیر هم با آن موافقت نکرده است.

 علی ربیعی در ارائه گزارش از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس دهم، با تاکید بر این که هیچ حقوقی به شکل پنهان پرداخت نشده است، گفت: رویه پرداخت در بانک رفاه کارگران به روال دیگر بانک‌ها بوده است و بررسی‌های 2 ماه گذشته نشان می‌دهد، هیچ تخلفی در این بانک صورت نگرفته است.

 ربیعی درباره بانک رفاه کارگران گفت: پول‌هایی که به شکل فیش حقوقی در فضای مجازی منتشر شده، در حساب بانک است و هنوز از بانک خارج نشده است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پاکدستی مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی گفت: سید تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی که 130 میلیون ریال حقوق او تعیین شده است، فقط 60 میلیون ریال برداشت می‌کند. این موضوع در خصوص مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری هم صادق است.

وی ادامه داد: حدود دو ماه گذشته این موضوع را در شورای حقوق و دستمزد در دستورکار قرار داده بودیم و باید برای همه این را انجام دهیم.

در این دوره، هیچ تخلفی از جانب فرد صورت نگرفته و با اينکه دولت گذشته با تخلف و به صورت پنهان، مبالغی پرداخت می‌کرد، از زمین تا آسمان متفاوت است.

ربیعی گفت: آنچه منتشر شده، بازمانده حساب مالی مدیرعامل بوده، یعنی پولی که هنوز برداشت نشده بود. گردش مالی را گرفته بودند و هنوز وزیر هم با آن موافقت نکرده بود. میزان پرداخت هم بر اساس متوسط سایر بانک‌ها بوده است.


* چرا وزرا انکار کردند

اکنون که وزرای اقتصاد و رفاه در روزهای اخیر مدیران بانک‌های رفاه، ملت، صادرات و قرض‌الحسنه را بابت حقوق‌های نجومی برکنار کرده‌اند، ضروری است به چند تناقض مهم پاسخ دهند:

1- چرا تا یک ماه پیش، حقوق‌های نجومی در دستگاه‌های زیرمجموعه خود را به طور کلی انکار می‌کردند، اما اکنون همان مدیران را برکنار کرده و در فضای رسانه‌ای اینطور القا می‌شود که برکناری این مدیران، در راستای عزم دولت در برخورد با مدیران متخلفی است که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند.

2- چرا وزرای مذکور، مسئولیت انتصابات قبلی خود را نمی‌پذیرند؟ آیا مدیران معزول بانک‌های رفاه، صادرات، ملت و... را هم دولت قبل منصوب کرده بود و وزرای فعلی، هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارند؟

3- چرا وزرای مذکور درباره اهمالشان در نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه خود، سخنی نمی‌گویند؟ آیا اگر فیش‌های حقوقی رسانه‌ای نمی‌شد، اصلاً عزم و برنامه‌ای در اصلاح این روند خلاف عدالت، وجود داشت؟ پاسخ این سؤال، قطعاً منفی است زیرا اگر دولت برنامه‌ای برای اصلاح حقوق‌های نجومی داشت، طیب‌نیا و ربیعی تا یک ماه پیش از اساس منکر این ماجرا نمی‌شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    وزراء اول انکار کردند اما بعد با فشار افکار عمومی مجبور به برکناری مدیران متخلف شدند در حالیکه باید از ابتدا با مدیران ویژه خوار برخورد قاطع صورت می گرفت .
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    آیا این رسم مسلمانی است که در ماه مبارک رمضان عکسی از وزیر اقتصاد کار می شود که مثل اینکه دارند روزه خواری می کنند. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    مدیران متخلف را در میدان آزادی اعدام کنید مردم لبریز از خشم انقلابی هستند
  • ناشناس ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    ای مرجع قضایی / اقدام انقلابی
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    خوب شد معنی اقدام انقلابی رو هم فهمیدیم! استعفای مفسدین برای فرار از مجازات! بعد همون دولتی که فیش های حقوقی نجومی رو تایید و صادر میکنه میاد جار میزنه که آی ملت برخورد کردیم!
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    بخاطر لجبازی با مردم این کار رو نمی کنند
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    احتمالا تو منافقی هستی که سعی داره مسلمونا رو احمق نشون بده.
  • ای هم شد استدال ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    در ایران باید یک وزیر حتما 18 تا 19 میلیون تومن حقوق ماهینه بگیره و الا نمی تونه برای خدا کار کند و به ملت خدمت گزاری کند؟
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    از همه مهمتر اینکه گویا استعفا تنها مجازات مجرمین است.
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    از مشرقیا هرچی بگی بر میاد . اینا لبریز از عقده اند . بگذار با عقده هایشان بسوزند و بسازند.
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    میدونی مشرق ما تو انتخابات ریاست جمهوری بعدی بازهم لج شمارو در میاریم
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    اینا فقط از این پست برداشته شدن تا چند وقت دیگه برن تو یه پست و سمت بی سرو صدا بگیرن ادامه کار بدن برخورد قاطع اینه که اول پول های مازادی رو که گرفتن پس بگیرن حالا یا پول نقد یا با مصادره اموال و دوم دیگه اجازه نداشته باشن تو هیچ وزارت ، سازمان و نهادی که دولتی یا وابسته به دولت باشه کار کنن
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    اصل موضوع رو ول کردی چسبیدی به یه عکس خوب مردم می دونن خودشون که عکس و نمایش زنده نیست
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    بدبخت
  • حمید ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    پشت‌پرده استعفاهای اجباری به‌جای عزل
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    واقعا مجازات سنگينه بركناري !
  • علی ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    فرض گیرنده حقوق نجومی عزل شد! دهنده حقوق های نجومی چه!؟
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    بابا شعارای زمان انقلابو بریزید دور انقلاب لبریز از احساساته با واقعیت ها روبرو شید و منطقی باشید آخه وزیر و اطرافیان نخورن کی بخوره؟ هممون دستمون به دنبه نمیرسه میگیم پیف پیف بو میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس