کد خبر 596001
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

در شب‌های قدر که سرنوشت و مقدرات ما تعیین می‌شود باید با توسل و طلب استغفار از زبان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بتوانیم مقدرات خود را به شکل مثبت تغییر دهیم.

به گزارش مشرق، در قرآن بیان شده که همه مقدرات هستی از جمله آدمی در ام الکتاب نوشته شده و فرشتگان مامور هستند تا آن را استنساخ کنند و تحقق خارجی بخشند. این مقدرات هر ساله از طریق امام زمان(عج) در شب قدر امضا شده و به دست فرشتگان داده می‌شود تا آن را اجرایی کنند.

وقتی امری امضا شد، دیگر به عنوان قضای الهی غیرقابل برگشت است؛ اما می‌توان پیش از امضا و قضای الهی آن را تغییر داد و این بخشی است که به عنوان اراده و اختیار بشری به دست ما داده شده و در آیه 11 سوره رعد و 53 سوره انفال به آن توجه داده شده است.

اگر بخواهیم مقدرات و سرنوشت خود را تغییر دهیم و از مشکلات و مصیبت‌هایی رهایی یابیم که براساس رفتار ما جاری خواهد شد نه به حکم ابتلائات و امتحانات الهی، می‌توانیم با توسل به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) این کار را انجام دهیم. خداوند بیان می‌کند که می‌توان مقدرات را تغییر داد؛ زیرا در اختیار خداوند است: یَمْحُوا للَّهُ مَا یَشَاءُ وَیُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْکِتَابِ؛ خدا آنچه را بخواهد محو یا اثبات مى‌کند، و اصل کتاب نزد اوست.(رعد، آیه 39)

البته براساس آموزه‌های قرآن، خودمان نیز می‌توانیم این کار را بکنیم و با استغفار و توبه و اصلاح اعمال خطا و گناه، وضعیت را تغییر داده و از بلا و مصیبت در امان مانیم و سرنوشت خود را تغییر دهیم؛ اما بهتر است که از کسانی یاری بجوئیم که در پیشگاه خداوند آبرو و احترامی دارند و ماذون به شفاعت هستند؛ زیرا آنان در مقام راضیه مرضیه عند ملیک مقتدر نشسته‌اند (فجر، آیات 27 تا 30؛ قمر، آیه 55) بنابراین می‌توانند شفیع ما باشند.(جن، آیه 27)

بنابراین، برای تغییر مقدرات بهتر است که به پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان(ع) توسل جسته و از ایشان بخواهیم تا شفیع شده و از خداوند بخواهند مقدرات ما را تغییر مثبت دهند؛ یعنی همان طوری که فرزندان یعقوب(ع) از او درخواست کردند، ما نیز از پدر معنوی و حقیقی خودمان بخواهیم؛ زیرا پیامبر(ص) فرموده است: انا و علی ابواه هذه الامه؛ من و علی پدران این امت هستیم؛ یعنی همان طوری که زنان پیامبر(ص) ام‌المومنین هستند؛ اهل بیت(ع) پدران امت هستند.

خداوند از یک سو به پیامبر(ص) فرمان می‌دهد تا برای مومنان استغفار کند و از سوی دیگر نیز به مردم هشدار داده و می‌فرماید گمان نکنید استغفار پیامبر(ص) همانند استغفار شما است و لذا از او بخواهید تا برای شما استغفار کند و دعا بخواند.

بهتر آن است که در این شب‌های عزیز توبه و استغفار کرده و سپس دو رکعت نماز بخوانیم و به اهل بیت(ع) هدیه کرده و در پایان این گونه بخواهیم: یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِـئینَ؛«اى پدر، براى گناهان ما آمرزش خواه که ما خطاکار بودیم.»(یوسف، آیه 97)

در شب‌های قدر که سرنوشت و مقدرات ما تعیین می‌شود باید با توسل و طلب استغفار از زبان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بتوانیم مقدرات خود را به شکل مثبت تغییر دهیم.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس