وبگاه شبکه خبری آمریکایی در گزارشی نوشت مورد نگران کننده‌ برای ایران، ناتوانی در ترغیب مشتریان قبل از تحریم‌های این کشور برای از سرگیری خرید این محصول، در کنار ممنوعیت خرید نفت ایران از سوی شرکت‌هایی آمریکایی است.

به گزارش مشرق، وبگاه شبکه خبری آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی با عنوان «پایان رونق صادرات نفتی ایران» نوشت: 5 ماه بعد از رفع تحریم‌های ایران، همانطور که تولید نفت این کشور با افزایش سریعی آغاز شد به نظر می‌رسد به همان سرعت نیز خاتمه یابد.

هرگونه کاهش در تولید نفت ایران تعادل در عرضه و تقاضای نفت را تسریع می‌نماید و به سخنان «خالد الفلاح» وزیر نفت عربستان که مدعی شده بود، عرضه بیش از حد نفت از بین رفته است، اعتبار می‌بخشد.

 بر اساس این گزارش، مشاهده روند صادرات نفت خام ایران نشان می‌دهد که در ماه‌های آوریل و ماه مه سال جاری عرصه این محصول متجاوز از روزانه 2 میلیون بشکه شده بود اما اینک این مقدار در سه هفته نخست ماه ژوئن 20 درصد کاهش پیدا کرده است. یکی از اهداف عمده ایران بعد از رفع محدودیت‌ها در فروش نفت به دست آوردن بازارهای اروپایی بود. قبل از آخرین دور تحریم‌ها در سال 2012، ایران روزانه نزدیک به 600 هزار بشکه نفت خام به اتحادیه اروپا صادر می‌کرد و ایتالیا، اسپانیا و یونان بزرگترین خریداران نفت این کشور بودند.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود با اشاره به کاهش 285 هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در سه هفته اول ماه ژوئن و رصد تردد نفتکش‌های حامل نفت خام ایران نوشت: چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، خریداران بزرگ آسیایی، کماکان مهمترین مشتریان نفت ایران هستند، اما الگوی فروش نفت ایران به اروپا با آن‌چه که قبل از دوره تحریم‌ها دیده شده بود، متفاوت می‌باشد.

بلومبرگ در توجیه این مسئله نوشته است: اعتصاب و تعطیلی پالایشگاه‌های فرانسه آشکارا در این مسئله تاثیر گذار بوده است. هیچ محموله‌ای در ماه جاری به آنجا فرستاده نشده و سه کشتی ایران نیز در بنادر فرانسه لنگر انداخته و منتظر تخلیه بارهای خود هستند.

این شبکه خبری آمریکایی در ادامه این گزارش با پرداختن به موضوع نگران کننده دیگری نوشت: مورد بسیار نگران کننده‌تر برای ایران ناتوانی در ترغیب بزرگترین مشتریان قبل از تحریم‌های این کشور برای از سرگیری خرید این محصول است. ایتالیا که پیشتر بهترین مشتری نفتی ایران در اروپا بود، اولین محموله نفتی خرید از ایران را اواسط ماه ژوئن بارگیری کرد که این زمان درست 5 ماه بعد از رفع تحریم‌های این کشور است. خرید نفت ایران از سوی اسپانیا و یونان نیز کمتر از سطح خرید قبل از تحریم‌ها است.

 در خارج از قاره اروپا نیز ایران در جدال در جلب مشتریانی است که به واسطه تحریم‌ها آن‌ها را از دست داد. ارسال یک محموله نفتی به بندر «دار السلام» در تانزانیا در ماه مارس سال جاری تنها مورد فروش نفت به آفریقا در دوره بعد از رفع تحریم‌ها بوده است. در حالی‌که خرید نفت از سوی شرکت‌های آمریکایی نیز کماکان ممنوع است.

بلومبرگ در خاتمه گزارش خود با اشاره به این که شاید ماه مبارک رمضان در صادرات نفت ایران تاثیر گذاشته باشد، نوشت: این امر در صادرات نفتی عراق، کشور همسایه ایران اثری نگذاشته و البته شاید موضوع زمان بندی حضور نفتکش‌ها در بنادر ایران، دلیل دیگر این امر باشد .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس