در سال‌های قبل، گروهک پژاک در منطقه عمومی خوی، سلماس، ماکو، منطقه چالدران ارومیه و منطقه دالام پرداغ، اشنویه و پیرانشهر تا سردشت، پایگاه‌هایی ایجاد کرده و نام این منطقه را هم «مدیا» گذاشته بود؛ یعنی منطقه آزادشده‌ای که بستر اولیه کردستان بزرگ است.

سرویس دفاع و امنیت مشرق - اگرچه سابقه جهاد برای برقراری امنیت در مناطق کردنشین در دوران انقلاب اسلامی به ماه‌‌های اول پیروزی انقلاب بر می‌گردد اما با گذشت بیش از سه دهه از آن سال‌‌ها، پاسداران انقلاب برای حفظ آنچه که حاج احمد متوسلیان‌ها و شهید بروجردی‌ها برای کشورمان و هموطنان کُرد آوردند، بارها و بارها خون خود را تقدیم کرده‌اند.

سپاه از ابتداي انقلاب سابقه حضور در كردستان و تجربه طولاني جنگ با اشرار و تجزيه‌طلبان كومله، دموكرات، فدائيان خلق و غيره را در آن مناطق داشت و طي سال‌هاي طولاني براي مقابله و سركوب اشرار مزدور و تجزيه طلب از مساعدت همه جانبه كردهاي غيورمسلمان و وطن‌دوست برخوردار بود.

از اين رو آشنايي سپاه با منطقه، آشنايي صرف از روي نقشه نبود، بلكه منطقه را از ابعاد مختلف مي‌شناخت و برتمامي مشكلات امنيتي، سياسي و اجتماعي ناامني‌هاي گسترده ناشي از شرارت اين مجموعه مزدور و نقشي كه مي‌توانستند در بزنگاه‌هاي خاص به نفع دشمنان ايفا كنند، كاملاً واقف بود.

لذا هنگامی که فرمانده معظم کل قوا در کردستان تاکید کردند که "امنیت پایدار مردمی در منطقه باید ایجاد شود"؛ از اين رو فرماندهان سپاه آگاهانه و مشتاقانه اين مأموريت را پذيرفتند.

پشتوانه اين پذيرش تغيير هوشمندانه راهبرد پدافندي به راهبرد آفندي بود. گروه‌هاي شرور مزدور و سرسپرده، با تجربه راهبرد پدافندي نظام در منطقه شمال غرب، جرئت و جسارت پيدا كرده بودند و هرگاه احساس مي‌كردند براي ادامه داشتن حمايت و كمك دشمنان نظام لازم است خودي نشان دهند و ابراز وجود كنند، دست به قتل و ترور موردي مي‌زدند و ساليانه بين 50 تا 60 نفر از شهروندان و نيروهاي نظامي و امنيتي را ناجوانمردانه به شهادت مي رساندند و پس از مواجه شدن با واكنش نظامي نظام، به لانه‌هايشان مي‌خزيدند و رفته رفته اين خيانت آفريني براي آنها به رويه جاري تبديل می شد.

این بود که راهبرد سپاه در دهه 90 به صورت هوشمندانه و برنامه ریزی شده تغییر کرد و مهمترین اتفاق در سالهای اخیر به اواخر خردادماه سال 90 باز می‌گردد که نیروی زمینی سپاه دست به یک سلسله عملیات برای برقراری امنیت در منطقه شمالغرب زد؛ عملیات‌هایی که حجم کمی و کیفی آن در دوران پس از جنگ تحمیلی، کم سابقه بود.

فتح قله‌‌های امنیت در شمالغرب البته به این راحتی‌ها میسر نمی‌شد چراکه گروهک‌های ضدانقلاب با حمایت‌های همه جانبه اطلاعاتی و حتی لجستیکی غرب این بار با تمام توان آمده بودند تا برای همیشه خاک بخشی از ایران را تصرف کنند.

این عملیات‌ها که در نیمه اول سال 90 انجام شد، تا اواخر شهریور به طول انجامید تا نهایتا با تقدیم چندین شهید و جانباز در این عملیات‌ها، بار دیگر امنیت به منطقه بازگشت و گروهک‌های ضدانقلاب مجبور به ترک خاک ایران شدند.

ویژگی‌های مهم عملیات مهم سپاه در شمال غرب کشور

عملیات در این منطقه، حساسیت‌ها و مشکلات خاص خود را داشت به گونه‌ای که سردار اصانلو فرمانده قرارگاه حمزه(ع) سپاه در شمالغرب در آن ایام، با تشریح مشکلات این عملیات ها می گوید:

«در بورالان ماکو، منطقه‌ای داریم به وسعت حدود 30 کیلومتر در 30 کیلومتر که همه‌اش سنگ‌های آذرین است و غارهای بزرگی در زیر زمین‌ دارد که وسعت بعضی از آنها از یک میدان فوتبال بزرگتر است ولی رها شده است. ورودی غارها به اندازه یک انسان هم نیست. سنگ‌های آذرین هم جزو سنگ‌های بسیار سخت است یعنی بالاتر از گرانیت و کمتر از الماس. این مشکل باعث شده بود آنجا جاده نباشد و تردد امکان نداشت. برای تردد در میان آن سنگ‌ها نیاز به اعزام نیروی پیاده داشتیم که این هم آسیب پذیر بود و هم امکان پشتیبانی از آنها را سخت می‌کرد.»

کردستان
 سردار اصانلو در کنار سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حال بازدید از منطقه

وی اضافه می کند: داخل آنجا، هم غار بود هم کانال‌های متعدد. سنگ‌ها هم طوری بود که هر کس اولین اقدام را می‌کرد، کاری نمی‌شد انجام داد. پس اولین کار ما این بود که در این منطقه جاده بکشیم و فرمانده نیروی زمینی هم تاکید داشت که این کار انجام شود. برای همین گروهی از مهندسی وارد شد و احداث جاده را در دل این سنگ‌ها شروع کرد.

به گفته این فرمانده ارشد سپاه، این منطقه موقعیت بسیار مهمی دارد چون بین ترکیه، ایران و ارمنستان واقع شده. یعنی از اینجا هم می‌توانستند به ارمنستان بروند، هم داخل ایران شوند و هم به ترکیه بروند. با تدابیر صورت گرفته ، 50 تونلی که ضد انقلاب به عنوان سنگر از آن استفاده می‌کردند، کشف و منهدم شد. آنها تجهیزات و سلاحی داشتند که با این اقدام سپاه از بین رفت."

"در میان مناطقی که به دست پاسداران آزاد شد، منطقه ای به نام دوله کوکه‌ وجود داشت که آنجا ضدانقلاب امکانات زیادی از جمله نیروگاه برق، زاغه مهمات و... داشتند و محل زندگی خوبی هم برای خودشان درست کرده بودند."

کردستان

پایان پژاک برای همیشه


پس از خروج پژاک از ارتفاعات شمالغرب کشور، سپاه پاسداران به استحکامات و محکم سازی در ارتفاعات روى آورد. پس از خروج پژاک از این مناطق بود که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، این عملیات را در راستاى پیشگیرى از تهدیدات مهم آینده در این مناطق ارزیابى کرد.

گروهک تروریستی پژاک با پذیرش تمام شرایط جمهوری اسلامی، از ارتفاعات جاسوسان و دیگر نقاط منطقه تا چندین کیلومتر داخل خاک کردستان عراق عقب‌نشینی و اعلام کرد که همه شرایط ایران را می پذیرد.

این در حالی بود که درسالهای قبل، گروهک پژاک در منطقه عمومی خوی، سلماس، ماکو، منطقه چالدران در ارومیه و منطقه دالام پرداغ، اشنویه و پیرانشهر تا سردشت، پایگاه هایی را ایجاد کرده و نام این منطقه را هم «مدیا» گذاشته بود؛ یعنی منطقه آزادشده ای که بستر اولیه کردستان بزرگ است.

اما در اثر عملیات های موفقیت آمیز نیروى زمینى سپاه پاسداران، تروریست‌های پژاک از این مناطق عقب نشینی کردند که اوج آن تصرف منطقه جاسوسان بود. البته در ماه‌های اخیر نیز برخی پس مانده‌های این گروهک تلاش کردند به اقداماتی در منطقه غرب کشور دست بزنند که با برخورد قاطع سپاه، ناکام ماند.

شباهت شهدای سال 90 سپاه با شهدای سال‌های جنگ

به گفته يكي از همرزمان شهيد جعفرخاني که با دلاوری هایش در ارتفاعات شمال غرب، ضربات مهلکی به ضد انقلاب زد. اين شهيد هميشه با خودش 30 خشاب فشنگ مي برد و در حين درگيري وقتي پايش بر روي مين رفت و به شدت مجروح شد و امكان تحرك و جابجايي از او گرفته شد در يك نقطه مستقر شد و با نبرد به دشمن ادامه داد تا آنجا كه پس از شهادتش وقتي دوستان بالاي سر جنازه مطهرش رسيدند مشاهده كردند بيشتر خشاب هايش را شليك كرده و پوكه فشنگ هايش در اطرافش ريخته و اين نشان مي داد كه اين شهيد بزرگوار تا لحظه اصابت گلوله دشمن در حال نبرد بود.

کردستان

کردستان

اين نقل قول، خاطره شهادت «مرتضي حمزه دولابي» فرمانده گردان هاي لشكر سيدالشهدا(ع) را در دوران دفاع مقدس به خاطر مي آورد كه وقتي فرمانده لشكر، شهيد «كاظم رستگار» كسي را به دنبال وي مي فرستد كه به او بگويد نيروهايش را عقب بكشد فردي كه پيغام را برده بود پس از بازگشت گفت، شهيد حمزه دولابي ساق پايش را به رانش بسته بود تا پاي عقب نشيني نداشته باشد و گفته بود چون مي دانم امام راضي به عقب نشيني از اين منطقه و در اين وضعيت نيست، عقب نمي نشينم. آنجا ماند، آنقدر جنگيد تا شهيد شد.

دمکرات‌ها هم به سرنوشت پژاک دچار شدند

طی روزهای اخیر تعدادی از عناصر مسلح گروهک ضد انقلاب دموکرات، اقدام به درگیری با رزمندگان سپاه در منطقه مهاباد کردند که این حملات با هوشیاری و برخورد قاطع نیروهای پاسدار، ناکام ماند. بر اساس اطلاعیه نیروی زمینی سپاه، در درگیری روزهای گذشته رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) با اشرار مسلح وابسته با گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه مرزی سروآباد و منطقه عمومی مهاباد، 5 تن از مزدوران استکبار جهانی از جمله «آرش منبری» و «شورش منبری» از فرماندهان اشرار مسلح به هلاکت رسیدند.

یک منبع آگاه نظامی با اشاره به اسامی برخی از کشته شدگان در درگیری های اخیر گفت: آرش و شورش منبری از فرماندهان اشرار مسلح که اخیرا کشته شده اند، از اشرار معروف و شناخته شده شمال غرب کشور هستند که وظیفه آن ها جذب و آموزش تروریست‌ها بود.

کردستان

این منبع آگاه نظامی تصریح کرد: آرش و شورش منبری قصدشان نفوذ در کشور بوده و چند سال پیش هم در روز ارتش یک بمب گذاری انجام دادند و موضع آن ها انتحاری بوده و اکنون هم کشته شده اند.

وی با بیان اینکه آرش و شورش منبری در تجهیز نیرو و مشاوره و آموزش اشرار مسلح در منطقه شمال غرب نقش مهمی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این دو نفر اقدامات تروریستی متعددی انجام داده‌اند و البته از خارج از کشور (مناطقی در عراق) هم کمک دریافت می‌کردند.

به گزارش مشرق، این سومین درگیری گروهک دمکرات با سپاه پاسداران در یک هفته گذشته محسوب می‌شود. دو تیم قبلی دمکراتی‌ها در اشنویه بطور کامل منهدم شده و 12 تن از اعضای این تیم‌ها به هلاکت رسیده بودند و تیم سومی نیز عصر جمعه 4 تیرماه 1395، در حالیکه در حال اخاذی و باج‌گیری از مردم منطقه بودند، با نیروهای سپاه پاسداران درگیر شده بودند که کاوه جوانمرد عضو کمیته مرکزی گروهک تروریستی دمکرات نیز از کشته شدگان این درگیری بود.

از مریوان تا سردشت و پیرانشهر، راه زیادی نیست، همچنان که از این مناطق تا مرز نیز اندک مسافتی هست اما برای هر قدم و وجبش، خون‌هایی طی این 38 سال به زمین ریخته شده تا کردستان و آذربایجان، همچنان امن و ایمن بماند و "کنام" مزدوران و غاصبان و جاسوسان نباشد؛ حال این افراد ارتش بعث باشند و یا اشرار پژاک و دموکرات.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 47
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 1
    واقعا کردهای تجزیه طلبان این مشکل چطور حل می کنند که هم خود را مدیا - یعنی مادها - و فرزندان کیخسرو می دانند و هم شعار جدایی از ایران می دهند؟
  • روح الله ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    2 1
    کردستان با ایران و ایران با کردستان زیباست .
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    2 0
    چرا از شهدا تیپ 48فتح چیزی نگفتین درسته این شهدایی که عکس مبارکشون زدین در ارتفاعات شمال غرب شهید شدن ولی بچه های تیپ 48فتح با پژاک و ارتفاعات شمال غرب خیلی کار کردن و چندین شهید دادن و تا روزی که عناصر پژاک تو منطقه بودن جلوشون مردونه ایستادن تا پژاک فراری دادن
  • ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 1
    میدنونم این عزیزانی که میگویند جانم فدای ایران آیا حاضرند به جنگ پژاک و دمکرات در مناطق مرزی بروند؟
  • جعفر ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    سلام و درود خدا بر شهدا ورزمندگانی باد که آرزوی پلید استکبار را نا کام گذاشته اند
  • ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 1
    کوردستان جزء همیشگی و لاینفک خاک ایران است
  • نهضت جهانی صلوات ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 1
    اللهم صل علی محمد و.آل محمد وعجل فرجهم فاعتبروا یا اولی الابصار ای صاحبان خرد عبرت بگیرید درودو سلام بر شهدای اسلام وامام خوبیها بخصوص شهدای مظلوم کردستان اعم از براداران ارتشی> سپاهی< بسیجی>پشمرگان مسلمان کرد وتمامی نیروهای مردمی که با ایثار جان وسلامتی خودشان زمینه آزادی کردستان عزیز را از دست دشمنان اسلام فراهم ساختند هرچند وقایع کردستان وفجایع صورت گرفته توسط گروهک های ضد انقلاب هنوز برای ملت شریف ایران روشن نشده است ولی از برکت خون شهدا وایثار رزمندگان اسلام بویژه پاسداران جان به کف آرامش وامنیت حاکم بر کردستان قابل تحسین است برای شادی ارواح شهدا وسلامتی رهبر فرزانه انقلاب وتمامی ایثارگران این خطه نورانی 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآ محمد وعجل فرجهم
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    تمام این آتیش ها از گور اقلیم و رویا پردازی های آنها سرچشمه میگیره!
  • اهوازی ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 1
    سپاه به اقلیم هشدار داد و بارزانی موش شد.
  • محمدرضا ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    ماشاالله به این اقتدار و صلابت حکومت اسلامی
  • حبیب ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    سلام خدا بر شهیدان
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    تمام کردستان تا سال 1514جزئی از سرزمین پهناور ایران زمین بوده است . در این سال سلطان جنایتکار عثمانی با دردست داشتن سلا حهای بهترآرزوی دیرنیه خود که تجاوز به سرزمین ایران بود را به اجرا می گذارد و به شمال غرب ایران حمله می کند و جنگی بین دو ارتش عثمانی و صفوی – نابرابر – در چالدران در می گیرد که هدف سلطان سلیم گرفتن غنائم بسیاراز جمله تبریز بوده است که موفق به اینکار نمی شود اما کردستان باختری یعنی مناطق کرد نشین ترکیه ، عراق و سوریه را به یغما می برد. این جنگ را جنگ چالدران می نامند. کردها مانند صهیونیست های اشکنازی که "یهود" را "نژاد" خود کرده اند و تاریخ دروغین ساخته اند – سعی دارند برای خود ماسک "ماد" بسازند و ملت سازی کنند که حقیقت ندارد. ایرانیان باید بدانند که این مناطق جزو ایران بوده است که دشمنان با زور تصاحب کرده اند. اگر صهیونیست های تروریست با تاریخ دروغین و ساختگی بر سرزمین فلسطینی ها با قتل عام مردم بومی تسلط پیدا می کنند چرا ایران نباید تمام کردستان که قسمتی از خاک ایران بوده است را بزیر پرچم خود بیاورد؟ چرا باید مشتی صهیونیست اشکنازی که در اطراف دریای سیاه – یعنی آسیای مرکزی – زندگی می کردند و از قبیله خزر هستند و در قرن هشتم یا نهم به آئین یهودی روی آوردند باید خود را به فلسطین با تاریخ ساختگی وصل کنند و فلسطینی ها که قرنها بر این سرزمین حکومت کرده اند را بکشند و آن را تصاحب کنند اما ایرانیان دست از سرزمین خود بردارند. کردستان جدا شده از ایران تا جنگ جهانی اول زیر سلطه عثمانی بود که انگلیس ها با استفاده از سران مرتجع عرب جنگ راه انداختند و امپراتوری عثمانی را تیکه تیکه کردند و کردستان را هم چند تیکه کردند تا همچنان تنش در منظقه روشن باشد. کردها ایرانی هستند و در آن شکی نیست. دشمنان ملت ایران و مسلمانان با ملت سازی های ساختگی قصد نابودی همه ی مردم منطقه را دارند . آنان از تجزیه کشورها منافع بسیار زیادی به جیب می زنند و مردم را بدبخت نگه می دارند. مردم منطقه موظف هستند کسانی را که با این جنایتکاران در این امر همکاری می کنند و سعی در تشکیل "اسراییل دوم" بنفع دشمنان مردم منطقه را دارند افشا و نابود سازند. اسراییل حق حیات ندارد. اشکنازی به این منطقه تعلق نداشته و ندارد و باید به سرزمین خود در اطراف دریای سیاه کوچ کند.
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    هموطنان مناطق كردنشين قدر زيادشدن مسافران وگردشگران دراين چند سال گذشته در اين شهرها ورونق اقتصادي اين مناطق رابدانندكه به جهت وجود امنيتي كه توسط ارتش وسپاه بوجود آمده بوده است. ملت كرداجازه ندهند وبا نفوذچند نفر مزدور انگل مجددا مردم سايراستانها براي سفربه شهرهاي كردنشين دچارترديد شوند. واقتصاداين شهرها دچارتغيير شود.
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مرگ بر پژاک کومله دمکرات تروریست هر چی خائن
  • ناشناس ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    باید هموطنان کرد در خیابان ها پرچم اقلیم و عکس بارزانی را به آتش بکشند
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    ایران مانند باغی است پر از گلهای متنوع رنگارنگ هر کدام از اقوام ایران از ترک و لر و کرد و فارس و عرب گلی های خاصی با رنگهای مختلف هستن که در باغ ایران جمع شده اند و دلاورمردان ایران زمین اجازه نخواهند داد دشمن گلی از این باغ را به یغما ببرد.
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    روح شهدای عزیز قرین رحمت و شادی باد که با فداکاری خود در حالیکه ما سرگرم مهمانی های ماه رمضان بودیم با تقدیم جانشان ارامش ما را تامین کردند خدا توفیق دهد برای همیشه قدردان شما باشیم.
  • یک کورد ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    مردم شریف کردستان ، دنیا دنیای جنگ نیست ، ملت کورد اصیل ترین قوم ایرانی بوده و در واقع یکی از صاحبین اصلی و مالکان اصلی ایران کردها هستند . درست است که ما به عنوان کورد باید با زبان مادری خود درس بخوانیم ، درست است که در طول تاریخ مورد بی توجهی قرار گرفته ایم ، اما به امید خداوند رحمان روزی این مشکلات حل خواهد شد و روزی خواهد رسید که در کنار دروس فارسی ، دروسی هم با زبان کوردی تدریس خواهد شد و صد البته این آرزو را برای برادران آذری هم می کنم . من به عنوان یک کورد هرگز نمیتوانم خود را هموطن کورش کبیر و داریوش بزرگ ندانم . زنده باد ایران (کورد - فارس - بلوچ - ترک - لر - گیلکی - عرب)
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    اگه کردها ماد نیستن میشه بفرمایید کی هستن ؟ یهو از وسط آسمون افتادن تو خاورمیانه ؟ کردها نوادگان مادها هستن وایران شروع تاریخ و امپراطوریش رو مدیون مادها(کردها) هست
  • پری مجرد38ساله ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مرتجع تر از تو در ایران نیست
  • حسین ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    باسلام برخون شهیدان.تابسیج ارتش وسپاه سه بازوی قدرت متلق بعدازخداوند.تادراین سرزمین زندگی میکننداحدی حق تعرض براین خاک مطهروشهیدپرورراندارد.بکوری چشم اسرائیل وانگلیس وآمریکا.
  • امیر ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    تیپ های رزمی مختلفی از خیلی از نقاط کشور به ارتفاعات غرب اعزام شدن و خیلی شهید دادن... نمیشه که از همه این عزیزان اسم برد...
  • مانترا ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    دوست ناشناس 10.39 ممکنه از اقوام سامی اشوری یاسومریها باشند
  • هم میهن ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    پژاک و کومله جنگ با ایران جنگ با برادر بزرگتان است با ایران متحد شوید و بدانید هر جا کرد هست ایرانه وایران کشور تمام کردان جهانه .از برادر کشی دست بردارید
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    ایران یک مقدار کمک به کردهای عراق و سوریه را کمتر کند تا گوش این کردها پیچیده شود و توان عملیاتی این ها کاهش یابد و در مورد کردهای ایران اینها اول ایرانیند و دوم کرد .اگر می خواهند کشور تشکیل دهند از مرزهای ایران خارج شوند و بروند عراق و سوریه آن جا کشور تشکیل دهند و اگر نه باید حامی مردم ایران و سپاه باشد و از شورشیان کرد اعلام برائت کنند
  • مغز متفکر ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مدیا : ماد . قومی ایرانی . جنگ دیگه چیه؟
  • امپراطوری آمادان ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    مدیا یک افسانه است امپراطوری آمادان(همدان) درست است
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    ایران یک مقدار کمک به کردهای عراق و سوریه را کمتر کند تا گوش این کردها پیچیده شود و توان عملیاتی این ها کاهش یابد و در مورد کردهای ایران اینها اول ایرانیند و دوم کرد .اگر می خواهند کشور تشکیل دهند از مرزهای ایران خارج شوند و بروند عراق و سوریه آن جا کشور تشکیل دهند و اگر نه باید حامی مردم ایران و سپاه باشد و از شورشیان کرد اعلام برائت کنند
  • امیر ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    تا بحال فک کردین چرا بیشتر این گروه ها در آذربایجان غربی هست چرا تو سنندج کرمانشاه و... نیست؟چون تو آذربایجان غربی عدالت اداری کمتره مثال بیش از 60 درصد جمعیت آذربایجان غربی کردها هستند و اما کمتر از 5 درصد قدرت و پست های مدیران کرد ها برعهده دارند و و و....این ها سبب شده گروه های تندرو در این مناطق هم راحتتر نسبت به دیگر مناطق تحرک داشته باشند هم طرفدارانی نیز جذب کنندو....
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    ایران یک مقدار کمک به کردهای عراق و سوریه را کمتر کند تا گوش این کردها پیچیده شود و توان عملیاتی این ها کاهش یابد و در مورد کردهای ایران اینها اول ایرانیند و دوم کرد .اگر می خواهند کشور تشکیل دهند از مرزهای ایران خارج شوند و بروند عراق و سوریه آن جا کشور تشکیل دهند و اگر نه باید حامی مردم ایران و سپاه باشد و از شورشیان کرد اعلام برائت کنند
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    1 0
    درود براين هموطن كرد. ماشيعيان اروميه تا چشم باز كرديم باكردهاي سني مذهب زندگي مسالمت آميزداشته ايم درهرمقطعي عده اي ياغي واراذل واوباش بنام حمايت ازمردم كرد شيطنتهايي كرده ونهايتا به درك واصل شده اندوملت كردهم آنها راازخود رانده اند واسيراين عوامفريببيها نخواهندشد وقتي درجنايات كوباني توسط داعشيها كه هزاران زن وبچه بي گناه كردرا به خاك وخون كشيدند ما درايران برايشان گريه مي كرديم .چه برسد كه كردهاي ايران اجازه دهند عوامل مزدور درايران تفرقه بي اندازند اگراين عاملان صهيونيست مدعي آزادي كردها هستند اول بروند كردهاي سوريه عراق وتركيه رانجات بدهند.
  • محمدرضا ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    از کی تا حالا نوشتن از دفاع از ناموس و وطن و میهن و آیین ارتجاع شده؟؟؟؟؟؟ حتما بشینی مثل بره سرتو گوش تا گوش ببرند و با ناموست عکس یادگاری بگیرند اون موقع میشی اند دمکراسی و حقوق بشر.
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    باید میذاشتیم داعش حسابی خدمتشون برسه دیگه از این غلط ها نکنن
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    همون طور که تو هم عربی هم ایرانی.تجزیه هم کار خودته
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    خودتو خفه کردی چندتا از این کمک ها را بگووووووو.
  • محمد ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    این که کردها ماد باشند یا نباشند ایرانی باشند یا نباشند مهم نیست. این گونه تفکرها برای دوره جاهلیت بوده است که با مبعوث شدن پیامبر اسلام بایستی به اتمام می رسید که متاسفانه مسلمان ها با اختلاف و تفرقه نتوانستند این گونه نژادپرستی ها را کنار بگذارند. ملاک برتری در اسلام تقوا و عمل کردن به دستورات اسلام است که یکی از آنها متحد بودن برادران مسلمان از هر نژاد و قومی با همدیگر است. اقوام کرد بایستی مواظب باشند نوکر گوش به فرمان اسرائیل کودک کش و امریکای جهان خوار نشوند والا نوکری برای آمریکا و اسرائیل هیچ سودی جز سرشکستگی و مهر خیانت به پیشانیشان خوردن ندارد. اقوام کرد باید از آخر و عاقبت صدام و قذافی و حسنی نا مبارک درس بگیرند. اسرائیل از آنجا که ایران از حزب الله در برابرش حمایت می کند می خواهد اقوام کرد را در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار بدهد. حالا خود اقوام کرد آیا دوست دارند مدال نوکری برای اسرائیل مسلمان کش و کودک کش به گردنشان باشد یا نه؟؟؟!!! جمهوری اسلامی تا جایی که اسلام اجازه می دهد در مقابل برادران و اقوام کرد خویشتن داری می کند ولی اگر بعضی از احزاب خود فروخته ی کرد بخواهند به نفع آمریکا در منطقه جولان بدهند ایران اسلامی را مجبور به پاسخ دهی سخت و خشن خواهند کرد.
  • قلی ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    دوست عزیز قرار نیست همه هویتشان را باب میل شما تنظیم کنند . اجازه دهید هرکسی باب میل خود حرف دلش رابزند .
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    نخیر، بیشتر کردهای آذربایحان غربی اصالتا اهل شمال عراق (اربیل،سلیمانیه،دهوک) هستند اما بخاطر حملات صدام به این مناطق مهاجرت کرده اند زمان پهلوی دوم رو بخاطر بیاورید.
  • جلیل ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    در سال ۹۰ لشکر ۱۷ همیشه پیروز علی ابن ابیطالب ع پیشرو عملیاتهای منطقه الواتان بود که با تصرف ارتفاع مروان که بعد بنام ارتفاع شهید فهیم نامگذاری شد اغاز گردید و این لشکر ۱۰ شهید تقدیم کرد که یکی از شهدا از سربازان وظیفه لشکر بود که در زمستان سخت ان سال در ارتفاع علیمردان با برخورد صاعقه در حین نگهبانی به شهادت رسید این عملیات در نیمه شعبان شروع شد و بعد از ماه رمضان ارتفاع جاسوسان تصرف گردید و برای اولین بار نیروهای رزمی قرارگاه امام حسین ع در فصل زمستان در پایگاه ها ماندند و من دیدم که بعد از زمستان سخت چگونه نیروهای پژاک جنازه های رفقای خود را که در غارها یخ زده بودند از انجا میبردند
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    کردها فرزندان ایران هستند هر کس حرف از جدایی بزند فرزند ناخلف به شمار می رود.
  • پارسی ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    درود بر شرفت که کوردی
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    همین الان هم از لحاظ قانونی (قانون اساسی رو میتونید مطالعه کنید) مشکلی برای تدریس زبان کردی وجود نداره آموزش و پرورش مرکز استان کردستان باید اقدام کنه
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    کردها ماد نیستند بلکه از قوم کوتی=گوتی هایی هستند که برای چند قرن تمدن بزرگ آکد و بین النهرین را دچار اضمهلال نمودند. با تسلط این قوم تمدن بزرگ آکد و پس از آن سومر قرن ها زمین گیر شد.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 1
    حالا اگه این اتفاق و نیت شوم تجزیه طلبی و پان کردیسم در مرز ارس و آذربایجان اتفاق می افتاد آنوقت رگ ایران پرستی برخی بالا می گرفت. اما در بین تمامی این کامنت ها یک پیام قاطع نمی بینم که بگوید: پان کردیسم و کردها خیلی غلط می کنند که به فکر تجزیه جغرافیای زیبای ایران باشند. مشرق جان تو چی؟
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 1
    همین دیگه! داخل کشور، داخل استان هم پان کردیسم بازی این ها تمامی ندارد.... کردستان چقدر ترک و شیعه داره و چقدر اسامی روستا ها ترکی است که الان کردها صاحب شدند... لابد آذربایجان غربی را هم دو دستی تقدیم حضرات کنند و دیگر تمام. پروژه کردستان بزرگ با تجزیه آذربایجان غربی به نفع کردستان بزرگ! این است خواسته شما تجزیه طلبان و خائنین به کشور و میهن با این ماد و ایرانی و کرد و کردستان بازی احمقانه
  • قلی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ اخر همه میدونن که این مشکلات همش زیر پانترکیسم هست . وعامل بوجود امدنش هم همین پانترکیسم هست . ضمنا شماهم خلی غلط میکنی که به کردها توهین میکنی . کسانیکه لقمشون گندست نیازی به دردسر انداختن خود ندارند .
  • قلی ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    اقای محمد مثل اینکه حالت خوب نیست . به اقوام کرد چه ربطی داره ؟؟؟؟ مگر اقوام کرد شخصا درگیر شدند ؟؟؟ اینا گروههای سیاسی هستند .شما تناقض در سخنانت هست .
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
  • امیر ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    1 0
    ناشناس فرافکنی نکنین.کردهای اربیل ودهوک و... کجا بوداگه میگفتین از ترکیه اومدن شاید میشد باور کرد الکی نظر ندین کردها لحجه ها و تلفظ متفاوتی دارن به راحتی میتوان ار رو لحجه و گویش گفت اهل کجاس. تازه اکثر کردها قزوین کرج تا حدودی کردهای خراسان شمالی تبعیدیهای شمال استان آذربایجان غربی بیشتر تو دوره صفوی هستن.اگه فک میکنین از روی تعصب میگم برین تاریخ وآمار دولتی واز روی گویش اینا تحقیق کنین زور زدن الکی نمی خاد.وعدالت اداری تو آذربایجان غربی نیست
  • امیر ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    ناشناس فرافکنی نکنین.کردهای اربیل ودهوک و... کجا بوداگه میگفتین از ترکیه اومدن شاید میشد باور کرد الکی نظر ندین کردها لحجه ها و تلفظ متفاوتی دارن به راحتی میتوان ار رو لحجه و گویش گفت اهل کجاس. تازه اکثر کردها قزوین کرج تا حدودی کردهای خراسان شمالی تبعیدیهای شمال استان آذربایجان غربی بیشتر تو دوره صفوی هستن.اگه فک میکنین از روی تعصب میگم برین تاریخ وآمار دولتی واز روی گویش اینا تحقیق کنین زور زدن الکی نمی خاد.وعدالت اداری تو آذربایجان غربی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس