البته وقتي رئيس سازمان حفاظت محيط زيست براي آنكه احياناً گرد و غباري بر چهره‌اش ننشيند، در ميان گرد و غبار به غرب كشورمان نمي‌رود، نانوشته پيداست كه چه بسا از ترس گروهك تروريستي داعش ابا داشته باشد به عراق و سوريه هم برود و در چنين حالتي و با چنين سبك مديريتي‌اي است كه به قول خانم ابتكار مردم بايد با مشكل ريزگرد كنار بيايند !

به گزارش مشرق، صادق پارسا طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

ريزگرد كه روزهاي نه چندان كمي از سال با سلامتي مردم مناطقي از كشورمان دست به گريبان مي‌شود، دست‌هاي سياست‌زده مسئولان متولي امر را هم خوانده و زير چتر حمايتي برخاسته از سوء مديريت، بيش از پيش به جان شهروندان مناطق غربي كشورمان افتاده است.

بر كسي پوشيده نيست كه پديده گرد و غبار، عارضه‌اي طبيعي و ناشي از فعل و انفعالاتي به ظاهر خارج از اراده انساني است اما به همين ميزان كه نمي‌توان بروز و جولان گرد و غبار را به طور مستقيم به انسان نسبت داد، كاهش اثرات مخرب اين پديده و جلوگيري از ضررهاي بي‌حد و حصر آن را هم نمي‌توان بر عهده كسي جز انسان دانست.

به بياني دقيق‌تر، درست است كه منشا گرد و غبار همچون ساير عوامل طبيعي، طبيعت است اما التيام دردهاي مردم در معرض اين عارضه طبيعي و تلاش مجدانه در كاستن از آلام آنها هم بر عهده مسئولاني است كه «محيط زيست» و حفاظت از آن را عهده‌دارند و بخش عمده حوزه «سلامت» مردم در گرو تصميمات آنهاست.

كشور ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص خود، در تابستان‌ها با گرد و غبار و ريزگرد و طوفان شن و ماسه و حوادثي اين‌چنيني دست و پنجه نرم مي‌كند و در زمستان با وارونگي هوا و آلودگي كلان‌شهرها. اين عوارض، متعلق به يك سال و دو سال خاص هم نبوده و نيست اما آن‌چه در دو سه سال اخير بر دردهاي مردم متأثر از اين عارضه‌هاي طبيعي افزوده است، موضع‌گيري‌ها و مديريت‌هاي سياست زده مسئولان محيط زيستي است.  خانم ابتكار كه در دولت موسوم به اصلاحات هم مسئول سازمان حفاظت از محيط زيست بود، به محض به مسند نشستنش در دولت فعلي، با وارد كردن هجمه‌اي بي‌سابقه بر بنزين توليد داخل، باعث توقف توزيع اين بنزين در داخل كشور و واردات بنزين از ساير كشورها شد؛ موضوعي كه در نهايت به تخطئه توليد با كيفيت ملي و واريز سود‌هاي هنگفت ناشي از واردات بنزين به جيب دلالان خاص منجر شد.

جالب آنكه ادعاي ابتكار مبني بر آلوده بودن بنزين توليد داخل نه تنها هيچ‌گاه در مراجع صاحب صلاحيت و متولي امر اثبات نشد، بلكه با بررسي‌هاي آزمايشگاهي و ميداني مشخص شد بنزين توليد داخل با كيفيت‌تر از بنزين وارداتي هم بوده است! اينكه دلالان وارد‌كننده بنزين كه از قِبَل جنجال خانم ابتكار سود‌هاي هنگفتي به جيب زدند، چه كساني بودند و اساساً چرا اين موضوع كذب به طور ساختاري و زنجيره‌اي رسانه‌اي شد، همچنان سؤالات و ابهاماتي بي‌پاسخ هستند.

اما اين اولين و آخرين موضع‌گيري و اقدام صرفاً سياسي خانم ابتكار نبود. به محض بروز جدي‌ترين گرد و غبار در غرب كشور در دولت فعلي، خانم ابتكار حتي از حضور چند ساعته در بين مردم خاك خورده غرب و جنوب كشور سر باز زد و با دهن‌كجي به شهروندان دردكشيده ايراني گفت: «در موضوع گرد و غبار هيچ مسئولي نمي‌تواند به مردم وعده دهد، مردم بايد با مشكل گرد و غبار كنار بيايند!» ابتكار، كه ابا داشت براي اندك تسكين مردم درگير گرد و غبار براي لحظاتي به جمع آنها برود به محض تحصن چند نفره حاميان سگ‌هاي ولگرد و كشته شدن يك سگ در شيراز، احساس وظيفه كرده و به جمع آنها شتافت و سخناني در حمايت از حقوق حيوانات و در مذمت سگ كشي بر زبان راند !

برخورد سياسي رئيس سازمان محيط زيست با مقولات اجتماعي و محيط زيستي و بازي با سلامت مردم، گويي انتهايي ندارد. در گرد و غباري كه اين هفته هم بر چهره رنجور مردمان استان‌هاي غربي كشورمان نشست، باز هم خانم ابتكار آسمان و ريسمان را به هم بافت تا از زير بار مسئوليت سنگينش شانه خالي كند؛ اين بار البته عجيب‌تر از قبل، ابتكار داعش را مسئول بروز گرد و غبار دانست و از اين گروهك تكفيري، سرپوشي براي كم‌كاري‌هاي ادامه‌دار خود ساخت !
ابتكار در كمال تعجب و در حالي كه شرايط نامساعد بودن هواي غرب كشور به 30 برابر حد مجاز خود رسيده بود گفت: «جنگ و ناامني در عراق از علل ايجاد كانون‌هاي ريزگردها است و متأسفانه شرايط ناپايدار دولت عراق، حمله تكفيري‌ها و داعش فرصت اجراي توافقنامه‌ها براي مديريت پديده گرد و غبار را گرفت!»

رئيس سازمان محيط‌زيست، نه قبلاً و نه اين هفته، هيچ توضيحي نداده است كه چرا تا‌كنون هيچ اقداماتي را در داخل كشور براي كنترل پديده ريزگرد‌ها انجام نداده است، اقداماتي هم‌چون احياي تالاب‌هاي خشكيده مناطق مرزي و جلوگيري از قطع بي‌رويه درختان جنگلي در آن مناطق و مقابله با بيابان‌زايي. ابتكار هم‌چنين هيچ وقت توضيح نداده است كه چه‌طور به دعوت لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه به ديدار وي رفته و با او براي كنفرانس‌هاي بين‌المللي تماس تلفني برقرار مي‌كند اما تا‌كنون حاضر نشده براي حل جدي معضل ريزگردها به طور مداوم و دوره‌اي به عراق،  تركيه و سوريه و ساير كشورهاي منشا اين آلودگي سفر كند و با مقامات مسئول اين كشورها رايزني كند؟

البته وقتي رئيس سازمان حفاظت محيط زيست براي آنكه احياناً گرد و غباري بر چهره‌اش ننشيند، در ميان گرد و غبار به غرب كشورمان نمي‌رود، نانوشته پيداست كه چه بسا از ترس گروهك تروريستي داعش ابا داشته باشد به عراق و سوريه هم برود و در چنين حالتي و با چنين سبك مديريتي‌اي است كه به قول خانم ابتكار مردم بايد با مشكل ريزگرد كنار بيايند !

واگذري امتيازهاي صيد گونه‌هاي نادر و كمياب ايراني به شاهزاده‌هاي عربي و اشخاص حقيقي و حقوقي اروپايي – امريكايي – صهيونيستي، تلفات دامنه‌دار حيوانات باغ وحش‌ها، آتش‌سوزي‌هاي گسترده جنگل‌ها، خشك شدن تالاب‌ها و افزايش بيابان‌ها، تنها بخشي از خسارات‌هاي جبران‌ناپذير وارد آمده به منافع ملي كشورمان است كه همگي برخاسته از مديريت سياست زده و غيركارشناسي معصومه ابتكار است.
 
مبرهن است تا ادامه اين سوء مديريت، جولان ريزگرد‌ها و ساير عوارض طبيعي كه باقي خواهد ماند هيچ، سلامت جامعه ايراني هم بيش از پيش اسير اين سياست‌بازي‌ها خواهد شد. موضوعي كه ورود هر چه سريع‌تر و جدي‌تر نهادهاي نظارتي مانند مجلس شوراي اسلامي به اين قضيه را پر رنگ‌تر كرده است، پيش از آنكه گرد و غباري ديگر بيايد و آسمان ريسماني ديگر به هم بافته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    می خواست بگوید تقصیر احمدی نژاد است دید خیلی ضایع است/
  • ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    تیتر زیبا و انصافا بحقی بود ممنون اول صبح شادمون کردی هموطن.
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    افرين به جناب صادق پارسا ،
  • یک نفر از ملت ایران ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    برجام بد فرجام توی همه ی زمینه ها خودش رو نشون داده
  • سعید ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    غرب ایران مقصرش داعشه مرکز ایران که باد به همراه گرد و خاکه و مسیر باد از سمت جنوب و جنوب شرقه مقصرش کیه؟ نکنه طالبان نتیجه گیری: داعش از غرب طالبان از شرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس