سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از ارائه دومین گزارش وزارت خارجه از روند اجرای برجام در ۲۷ تیر خبر داد.

به گزارش مشرق، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از تقدیم دومین گزارش وزارت خارجه از روند اجرای برجام در 27 تیر خبر داد و گفت: طبق قانون الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ایران که در مجلس نهم تصویب شده و رئیس‌جمهور نیز آن را به دستگاهها ابلاغ کرده است، وزارت خارجه موظف است هر 3 ماه یک‌بار گزارشی از روند اجرای برجام را به مجلس ارائه کند.

وی با بیان اینکه اولین گزارش نظارت اجرای برجام 27 فروردین تقدیم کمیسیون امنیت ملی مجلس شد، اظهار کرد: این گزارش جنبه کلی‌گویی داشت و اغلب نمایندگان از روند اجرای برجام قانع نشدند که امیدوارم وزارت خارجه در تدوین  و تنظیم گزارش دوم روند اجرای برجام دقت کافی را داشته و از بیان بدیهیات و کلیات پرهیز کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: این کمیسیون مانند گذشته بر روند اجرای برجام نظارت جدی و مستمر دارد و از همه ابزارهای نظارتی برای حُسن اجرای برجام استفاده می‌کند.

**متن کامل مصوبه مجلس درباره الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ایران به شرح زیر است:

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

در اجرای اصل یکصد و بیست‌وسوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران که با عنوان طرح یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ دوم تیر 1394 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی

شماره47667                                                              16/4/1394

وزارت امور خارجه ـ سازمان انرژی اتمی ایران

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به پیوست «قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ دوم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 3/4/1394 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 23669/549 مورخ 6/4/1394 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می گردد.

رئیس جمهور ـ حسن روحانی

قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران

ماده واحده ـ در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای (1+5) در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1ـ  لغو تحریمها باید به طور یکجا و کامل در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان، مجاز به انجام نظارتهای متعارف از سایتهای هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه، پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1ـ براساس اصول هفتاد و هفتم (77) و یکصد و بیست و پنجم (125) قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2ـ وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یک  بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یک  بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ دوم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 3/4/1394 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس