رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا معتقد است جهان در یک نقطه عطف در تاریخ قرار دارد و دولت‌ها باید سیاست‌های صلح و حقوق بشری را برگزینند نه جنگ و درد و رنج بشری را.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در یک مجمع حقوق بشری به میزبانی مرکز کارتر در آتلانتا با حضور بیش از 60 فعال از سراسر جهان برگزار شد.

کارتر 91 ساله گفت اقدامات نظامی، نقض‌های حقوق بشری و محدودیت‌های آزادی انگیزه‌ای برای گسترش خشونت گروه‌های افراطی است. وی گفت که حتی عملیات‌ صلح‌طلبانه سازمان ملل و اعلامیه جهانی حقوق بشر که در سال 1948 در سازمان ملل تصویب شد، از سوی جهان "رها" شده‌اند.

کارتر گفت: آنچه امروز بیش از همیشه لازم است، رهبری است که ما را از هراس دور کرده و اعتماد به نفسی را در خوبی ذاتی و نبوغ بشریت ایجاد کند.

رهبران جهانی باید آنچه را که کارتر "خشونت دولتی" توصیف کرد، کاهش دهند؛ از حملات پهپادی تا توسعه و یا ارتقای تسلیحات اتمی. به گفته او، مجازات مرگ به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا از خشونت به عنوان تنبیهی برای جرم استفاده کنند. کارتر همچنین مشخصا از استفاده از مذهب و فرهنگ برای توجیه خشونت علیه زنان، دختران و یا مستثنی شدن زنان از رهبری دولتی و یا مذهبی انتقاد کرد.

کارتر در بخشی از سخنانش به یک سخنرانی مارتین لوتر کینگ اشاره کرد و گفت: او از ما خواسته تا خشونت و چرخه ویرانی آن را رد کنیم. لازم است که امروز جهان این خواسته را برآورده کند.

نشست این گروه در مرکز کارتر تلاش دارد تا سندی را تنظیم کرده و از دولت‌های سراسر جهان بخواهد تا به رعایت حقوق بشر متعهد شوند. رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا گفت که توافق هسته‌ای چشمگیر دولت اوباما با ایران و عادی سازی روابط با کوبا "نمونه‌های امیدوار کننده‌ای" هستند. با این حال کارتر از "همدستی" آمریکا در سرکوب دولتی از طریق حمایت مالی برای مصر، هندوراس و سایر کشورها انتقاد کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس