همزمان با برپایی مراسم جشن تولد 90 سالگی، ملکه انگلستان اطراف خود را از شخصیتهای آشنا و برخی ناشناخته و ناآشنا پر کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه"دیلی میل" مقاله خود تحت عنوان"چگونه روابط مستحکم پادشاه بحرین با سه نسل از خاندان حاکم در انگلستان ادامه یافت و از بهار عربی دور ماند؟" را با این عبارت آغاز کرد که ملکه انگلستان در جشن تولد 90 سالگی اش، اطراف خود را از شخصیتهای شناخته شده و برخی ناآشنا پر کرد.

دیلی میل در ادامه می گوید که در ردیف اول در کنار ملکه انگلستان برخی از افراد خانواده ملکه مانند شاهزاده چارلز و دوک کورنوال و دوک و دوشس کمبریج و شاهزاده هاری قرار داشتند. اما پادشاه بحرین نیز در همان ردیف قرار داشت؛ شخصیتی بحث برانگیز که ممکن است برای بسیاری از تماشاگران جشنها در تلویزیون، ناآشنا باشد.

با این حال حمد بن عیسی ال خلیفه پادشاه بحرین که تحصیلات خود را در انگلستان به پایان رساند، برای خانواده حاکم انگلستان شخصیتیناآشنا نبود. در واقع دو خانواده برای چندین دهه روابط مستحکمی با یکدیگر برقرار کردند.

به رغم انتقادات علنی از جمله اعتراضات گسترده به نحوه برخورد با بحرینی های معترض و خواهان تحقق دموکراسی در کشور از سال 2011 تاکنون، دو خانواده شاهی در بحرین و انگلستان به تحکیم روابط خود ادامه دادند.

ملک حمد در سال 1950 متولد شد؛ پدرش عیسی بن سلمان بن خلیفه و مادرش حصه بنت سلمان آل خلیفه است.

عیسی بن سلمان که از سال 1961 تا زمان مرگش در سال 1999 در بحرین حکومت کرد؛ ملکه انگلستان و شاهزاده فیلیپ را در سفرشان به خاورمیانه در سال 1979 همراهی کرد. این سفر مورد توجه مردمانگلستان و نیز تمام جهان بود تا ببینند که پادشاهان حوزه خلیج فارس چگونه با یک ملکه برخورد خواهند کرد و واکنش مردم چگونه خواهد بود.

سفر مزبور بدون هیچ گونه بحث و جدلی و یا شاید با جنجال بسیار جزیی به پایان رسید؛ با توجه به این واقعیت که ملکه انگلستان در مسابقات اسب دوانی مشارکت می کرد و به اسب ها اهمیت بسیار می نهاد. و در واقع ملکه انگلستان،پادشاهان بحرین را از زمانی که روزهای طولانی را در کشتزارهای پرورش اسب در انگلستان سپری می کردند، می شناخت.

در تصاویری که در بحرین گرفته شد؛ ملکه انگلستان را با عینک دودی و پیراهنی آبی روشن نشان میداددر حالی که پا روی پا گذاشته و در کنار پادشاه بحرین بر روی مبل نشسته و چای می نوشد.

در عکس دیگری ملکه انگلستان در حال دریافت هدیه ای از پادشاه بحرین است.

پس از گذشت کمتر از یک دهه، شاهزاده چارلز و شاهزاده دیانا سفری یک هفته ای به منطقه داشتند و از عمان و قطر و بحرین و عربستان در نوامبر 1986 دیدن کردند.

از آن زمان شاهزاده چارلز سه بار به بحرین سفر کرد که آخرین بار در سال 2007 بود.

شاهزاده اندرو نیز در سفری به بحرین در سال 2014 مورد استقبال خانواده حاکم بحرین قرار گرفت.

در آن سفر شیخ سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه ولیعهد بحرین، یک صندوق فلزی مزین به وی اهدا کرد.

شاهزاده اندور در این سفر رسمی هدایای دیگری نیز دریافت کرد از جمله هدیه ای از جانب شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه است که برای بیش از 40 سال نخست وزیر بحرین بود.

در ژانویه 2012 کونتس ویسیکس پس از اعمال برخی فشارها، وادار شد تا جواهرات گرانبهایی که در سفرش به بحرین قبل از جشن تولدش،از خاندان حاکم بحرین دریافت کرده بود، برگرداند.

پادشاه بحرین سرویس جواهراتی به وی اهدا کرد این درحالی است که نخست وزیر بحرین که خود نیز عموی پادشاه است، سرویس جواهرات دیگری اهدا کرد.

به نظر می رسد که سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین نیز بر ادامه دادن راه پدرش در ایجاد روابط با خاندان حاکم انگلستان اصرار دارد و پیش از این در آسکات به عنوان مهمان ملکه حضور یافت.

تصاویر جشن ولیعهد بحرین را در حالی نشان میدهد که در کالسکه ای در کنار ملکه و شاهزاده فیلیپ نشسته است وشاه بحرین در حال گپ زدن با یوژنی و پئاتریس دختران شاهزاده اندرو دیده شده می شود. تصاویری که حاکی از گپ دوستانه شاه بحرین با دو شاهزاده انگلیسی است، به هیچ وجه به کاهش روابط آنها اشاره نمی کند.

در ماه گذشته، ولیعهد به جای ملکه انگلستان در مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست حضور یافت و شمشیر افتخاری را تقدیم کرد. بحرین یکی از کشورهایی است که نیروهای خود را برای آموزش به سندهرست اعزام می کند.

با این وجود، این روابط در سطح گسترده ای مورد انتقاد قرار گرفت.

چند روز پیش از مراسم ازدواج دوک و دوشس کمبریج در سال 2011، پرسنل تحت امر ولیعهد به مسئولان در کاخ اطلاع دادند که وی از حضور خودداری میکند.

تغییر نظر ولیعهد در لحظات آخر، دوک و دوشس کمبریج را از احتمال قرار گرفتن در یک تنگنای نجات داد زیرا فعالان حقوق بشر تهدید کردند که شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه نباید در لندن باقی بماند و وی رامهندس اصلی سرکوب انتفاضه بهار عربی عنوان کردند.

یک سال بعد از تصمیم ملکه انگلستان دردعوت از ملک حمد به یک مهمانی به مناسبت جشن های جوبیلی الماسیدر کاخ ویندسور انتقاد شد؛ گروههای حقوق بشر ازنحوه برخورد با معترضان خواهان دموکراسی در بحرین انتقاد کردند.

شیخ ناصر بن حمد آل خلیفه یکی از فرزندان پادشاه بحرین در لندن در پی مطرح شدن ادعاهایی مبنی بردست داشتن وی در شکنجه معترضان در انتفاضه ضد خاندان حاکم بحرین در قالب بهار عربی در سال 2011 ، با یک چالش قانونی در لندن برای لغو مصونیت دیپملاسی روبرو شد.

اما به نظر می رسد که هرگونه بحث و جدل، ذهن ملکه انگلستان را به خود مشغول نمی کند زیرا جشن چندی قبلرا در کنار ملک حمد سپری کرد که برای مشارکت در جشنواره سلطنتی اسب دوانی ویندسور در لندن حاضر شده بود.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 1
    راز گویی های مسخره سایت مشرق شروع شد
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    نوکر انگلیس خبیث
  • ناشناس ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس